Schülze maximum charge time?

Ik heb dus een Schülze ISL6-636+ en Schülze ISL6-330d. Allebei geven ze na 3 uur Ni-Cd laden en 4 uur Ni-Mh laden een maximum charge time aan, en beginnen ze eindeloos te piepen zonder de uiteindelijk geladen hoeveelheid weer te geven. Nu klopt dit fenomeen volgens de handleiding, maar toch vind ik het ergerlijk. Als ik langzaam mijn zenderaccu wil laden bijvoorbeeld, dan moet dit in enkele stappen gebeuren. Om dit te voorkomen knal ik hem nu met 600mAh vol zodat hij binnen 4 uur klaar is. Iets wat ik liever niet doe eigenlijk.

Heb de handleiding even door zitten lezen, maar kan zo 1-2-3 niet vinden hoe ik die maximum charge time kan veranderen wat waarde betreft, zo niet helemaal uitschakelen. Ook in de legenda kwam ik iets dergelijks omschreven niet tegen.

Wie weet toevallig hoe dit op te lossen is?

Door zo`n lage laadstroom kan de lader ook moeilijk een delta-peak herkennen. Vandaar die beveiligingsafslag denk ik. Als je liever je zender langzaam laad neem dan zo`n robbe 5 ladertje en hang hem aan de 100 mah.

600 mah is toch niets ? daar kan hij prima tegen hoor !

Alleen als je hem op Id (dauer) instelt werkt de afslag na 3 en 4 uur niet.
Het is volgens mij niet slechter voor je accu's om ze met 1C op te laden.

NiCad en NiMH accu's kan je zonder problemen laden met stromen tussen de 0,5C en 1C. De delta piek zal dan ook goed gedetecteerd kunnen worden. Het laden zal dan binnen 1 tot 2 uur klaar zijn zodat je ook geen problemen zal hebben met een te lange laadtijd dus dat de lader er te vroeg mee zal stoppen.

Ik heb de ISL6-636+ lader. Als je de laagste stroom instelt (0.1A) dan zit er geen tijdbegrenzing op, desnoods kun je dan dagen achter elkaar doorladen :wink:

Ook ik ben in het bezit van de ISL6-636+RS. Men kan door de lader op te sturen naar Schulze de maximaal in te stellen tijd laten aanpassen.
Men doet dit echter liever niet, want zoals reeds gemeld is het mogelijk onbeperkt door te laden met 0.1A.

ajs56a zei:
Men doet dit echter liever niet, want zoals reeds gemeld is het mogelijk onbeperkt door te laden met 0.1A.
Dit is niet juist! Je accu zal niet ontploffen of anderzins gevaarlijk worden maar regelmatig langdurig overladen is NIET GOED voor de levensduur van je accu! Ook niet als je maar met 0,1C laad!
Lees voor NiCad DIT stukje maar eens door en voor NiMH DIT stukje.

Ik beweer ook niet dat het goed is voor de accu om langdurig NiCad en/of NiMI met 0.1A te laden, de ISL 6-636 laad bij deze instelling alleen onbeperkt door, of laat ik het anders stellen; MIJN lader laad met deze instelling door.

Die van mij (ISL 530) laad volgens mij ook door als ik het laden begin met het D.1A programma en vervolgens doorbliep naar het gewenste programma. Kan iemand dit bevestigen?

Back