schaal rotor kop

Ik heb een mooie 600 size schaal rotor kop op de kop weten te tikken.

Alleen snap ik niet dat de "flybar" vastgezet is.
Het gaat over de stangetjes (waarvan ik er er 1 los gemaakt heb) die met een ring (op de as) vastgezet kan worden met een stangetje aan de "flybar". Hierdoor is het geheel star en dat vindt ik vreemd.
Volgens mij kun je deze beter los laten opdat deze flybar rod mee kan deinzen met de beweging van de heli, zo genereert deze toch een bepaalde stabiliteit? of heb ik het verkeerd?

Heeft iemand hier meer verstand van en heb ik hier dan ook een 3 assen gyro bij nodig!

Bijlagen

• IMG_1641.JPG
    IMG_1641.JPG
    72,4 KB · Weergaven: 347
  • IMG_1642.JPG
    IMG_1642.JPG
    70,6 KB · Weergaven: 371
Laatst bewerkt:
Lijkt op een schaal rotorkop voor een Huey . Vario heeft enkele modellen maar ze gelijken niet aan deze ?

Nee, dat kun je beter niet doen.... dat is zo te zien wel ooit de bedoeling geweest van deze kop, maar in deze configuratie vliegt het niet erg goed als je die satbilisatorstang los laat bewegen: hij gaat namelijk héél halsstarrig de heli terugsturen naar zijn "laatst bekende positie".

De heli hoovert dan heel stabiel en laat zich heel moeilijk in beweging krijgen, maar gaat hij eenmaal, dan is hij ook uiterst moeilijk weer terug te sturen.

Een dergelijke rotor functioneert alleen goed met een gedegen demping op de stabilisator, hetzij aerodynamisch (door de gewichtjes een vleugelvorm te geven, zoals op de oude Kavan jetRanger MK I, de eerste versie zonder hiller bij-mixing), hetzij door in het kantelpunt van de stabilisator een wrijvingsdemper te monteren en de bewegingsvrijheid sterk te beperken (methode Vario) maar daarbij is het van belang dat die demping vrij exact afgesteld is: te los en hij stuurt nauwelijks, te strak en het stabiliserende effect is verdwenen.
Vario verkoopt een dergelijke kop onder vermelding dat de stuureigenschappen tamelijk traag zijn en uitsluitend voorbehouden aan ervaren piloten die weten wat ze doen. Een FBL gyro kan naar mijn beste weten NIET overweg met een op deze wijze gedempte kop...
Als je hem vastzet, is het gewoon een "FBL" rotor geworden, en die zijn op zich héél goed zonder electronica te sturen, maar erg veel mensen geven de voorkeur aan electronische hulp.

Zelf heb ik vor mijn Bell 47G de rotorbladen rechtsstreeks vanaf de tuimelschijf gestuurd (dus niet via die heveltjes in de stabi) en de stang gewoon los bewegend, die zit er bij mij uitsluitend voor de show op....
Ik vlieg gewoon zonder electronica en dat gaat goed, maar is wel iets meer opletten geblazen, en het stuurt "anders": je moet de afwijking die iedere heli van nature heeft, ook de echte, met de hand uitsturen, exact hetzelfde als een "echte" piloot in een "echte" heli ook moet...

Groet, Bert

Hey Bert, Ik had al zon vermoeden dat jij wel zou reageren, :).
Ik heb deze kop van CNC uit de US.
Op het plaatje zag ze er anders uit en bedoeld (inderdaad Guyken) voor de UH-1.
600 size rotor haed UH-1.jpg

Die van mij is net even anders maar
IMG_1645.JPG
IMG_1643.JPG

het principe blijft hetzelfde. Bert, als ik de kop vastzet (zoals die hoort) is het een gewone flybarless kop met alleen een kleine tragere overbrenging op de bladhouders in de kop. Heeft de starre flybar dan nog wel een echte functie of is dit dan alleen maar schaal show?

Bij deze andere kop kan volgens mij de flybar wel bewegen, Of niet?
IMG_4643.JPG

Ik moet mijn woorden een beetje bijstellen: Op de foto's in de eerste post was het niet duidelijk te zien, maar op de foto's in je laatste post wel: de "mixer armpjes" in het centraalstuk van de stabi hebben hetzelfde draaipunt als de stabi. Ergo: die stabi heeft domweg helemaal geen functie.
In dat geval moet je hem wel vastzetten, anders gaat hij vrijelijk tegen de aanslagen aan slaan en dat leidt tot hele vervelende trillingen.
De beweging van de flybar heeft geen invloed op de vlieg en stuureigenschappen, het is puur mechanische noodzaak om hem vast te zetten.

Die onderste foto, volgens mij is die kop een chinees product van OF de beruchte Roban, of de beruchte Kin, schaal leveranciers die mooie maar niet altijd even goede producten maken, maar waarvan de leverbaarheid nogal eens twijfelachtig is. Helemaal zeker ben ik niet. Volgens mij is ook bij deze kop de stabi zonder functie, nogmaals, niet zeker, ik ben niet heel erg bekend met deze producten.

Deze: http://www.vario-helicopter.biz/de/...koepfe/Semi-Scale-Rotorkopf-10-mm::36882.html
heeft wél een functionele stabi, en lees het verhaal er onder maar....

Groet, Bert

Dank Bert, Duidelijk dus en inderdaad die van Vario heb ik ook wel eens gezien. Jammer eigenlijk want ik dacht dat deze kop (die ik nu heb van CNC) ook een functionele stabi zou hebben :(.
Welke vliegt stabieler denk je die ik nu heb of die van Vario?

Vermoedelijk is die van Vario stabieler, maar met een vertraging tussen commando en respons in zijn stuurgedrag. En dat is nu nét het prettige van een ongestabiliseerde rotor: het absoluut vertragingsvrije stuurgedrag, waardoor wat aanvankelijk heel onstabiel overkomt, na gewenning reuze meevalt, en zelfs, als het je ligt, verrukkelijk stuurt (maar dat is geheel mijn persoonlijke mening....).

Ik ervaar in elk geval de grote multi's niet als instabiel, wel als vrij gevoelig voor invloeden van buitenaf, en érg direct, maar het kost wat tijd om aan dat stuurgedrag te wennen.

Persoonlijk zou ik in dit geval voor die kop gaan die je nu reeds hebt, niet die van Vario.

Miskoop zal het zeker niet zijn en ik vlieg al mijn helies ook zonder electronische stabilisatie. en de staart gyro vlieg ik nu op rate mode. deze kop zal even wennen zijn maar dat is ook weer een mooie uitdaging.
Ik ben van plan een Bell212 600 size te gaan kopen en daar moet deze kop op.

Laatst bewerkt:
Ziet er inderdaad zo uit, en zo te zien lopen er geen stuurstangen via die Stabi, dus hij doet verder niks, de rotorbladen worden zo te zien rechtsstreeks vanaf de tuimelschijf aangestuurd. Maar ik vermoed wel, dat hij gedempt moet zijn, want geloof me, anders staat het ding continue tegen zijn mechanische aanslagen te rammen (eigen observatie met mijn Bell 47G).

Inderdaad, RC Aerodyne was het merk wat ik bedoelde....

Groet, Bert

Ja die lijkt mee te bewegen met de aansturing van de bladen. Alleen jammer dat Vario alles van plastic maakt ipv alu of staal. Overigens kun je via Scaleflying.de prachtige rompen en accessoires kopen. Niet goedkoop maar nog geen Vario prijzen. Dat die daar nooit eens iets mee doen. Want vele items aldaar vindt ik aardig gedateerd.

Ik heb onlangs deze besteld voor op T rex 600 esp 10 mm shaft , ook bedoeling UH1 Huey te maken .
702_70-0.jpg
Ja die lijkt mee te bewegen met de aansturing van de bladen.

Nee... bij dit type beweegt er niks mee in die stabi.... die zit vast (of kan hooguit héél marginaal bewegen) en de hevelbeweging dient alleen maar om de "overbrengingsverhouding" tussen tuimelschijf en bladhouders enigszins te normaliseren.
Als je namelijk een vario tweebladsrotor rechtsstreeks aanstuurt, zoals ik op mijn Bell 47G gedaan heb, moet je de servo-hevels halveren, en maakt de tuimelschijf nog maar héél kleine bewegingen. Evident is dan de invloed van speling ook twee keer zo groot. Vandaar deze omweg, ook al, omdat je dan de kop zo 1:1 kunt uitwisselen met een gewone flybar kop, en dan niks in je zender hoeft af te stellen.

Omdat ik zelf de fybar van mijn kop gesloopt heb en kogellinks rechtsstreeks in de bladhouders geschroefd heb, moet ik héél kleine uitslagen gebruiken.

Verder vliegt het identiek, het is gewoon een "FBL" kop geworden....

Groet, Bert

OK, Normaliseren zeg je...vertragen cq verkleinen dus, eigenlijk ongeveer wat de mixer armpjes in de rotorkop doen?!
Het blijft toch best wel hogere wiskunde :) Ik heb ooit eens een 450 helietje flybarless gemaakt zonder elektronische stabilisatie. Hooveren ging prima totdat ik wilde vliegen en toen ging het allemaal erg agressief. Moest ik heel erg aan wennen. Toen maar weer met flybar gaan vliegen :)

Klopt.... het hooveren gaat meestal prima. Dat valt vaak reuze mee. Maar als je gaat vliegen, levert iedere afwijking (iedere "wiebel" zeg maar) onmiddellijk een forse afwijking van de rechte lijn op, en komen er G-krachten in het spel.
Het vervelende van die G-krachten is, dat ze een cyclische stuurbeweging "met de bocht mee" versterken, en er tegenin, afzwakken.

Het gaat op zich goed, als je precies bent en probeert zo weinig mogelijk te corrigeren.. Mooiste is een beetje naar rechts trimmen en wat voorover (dat hoovert vrij krom, maar dat is op zich goed te doen) zodat de heli op kruissnelheid min of meer rechtuit loopt. Zo vlieg ik mijn kleine 450 size non-E-stab heli's. Het maakt hooveren in de wind ook makkelijker, zolang je de neus in de wind houdt tenminste.
1:1 vliegers doen dit ook, trimmen voor kruissnelheid, en terugtrimmen voor hoover, anders zou het veel te vermoeiend worden allemaal.

Maar zelfs met al deze maatregelen, en ondanks dat ik al een jaartje of twee grote non-E-stab heli's vloog, heeft het me echt wel een tijdje oefenen gekost voor ik zonder angst met een 450 size de hoogte in ging....

Groet, Bert

Is het een idee om de CGY750 van Futaba te gebruiken met deze kop?
Ik heb begrepen dat dit systeem grote trillingen aan kan?
Bert weet dit vast wel :)

groet Cor

Bert weet dit vast wel :)

Nee, helaas.... ik hou me zo ver mogelijk verwijderd van dergelijke systemen, dus ik weet sowiso geen type-specifieke details, en verder hooguit datgene wat "meet-en-regel technisch logisch is"....

Groet, Bert

Back