schaalmodel gebroeders wright

Afgelopen zondag was het aardig druk op de federatie meeting in Sittard. Op een gegeven moment zag ik 2 oudere heren diverse malen richting hun auto lopen met steeds een stukje vleugel enz. enz. Ik kon nog niet helemaal thuis brengen wat het nu was totdat ze het in elkaar begonnen te zetten. Heb met open ogen staan te kijken naar dit stukje huisvlijt.

Bleek dat ze al in 1992 met plannen bezig waren dit te gaan bouwen en nu langzaam in de afrondende fase zaten.

Foto-7L3BCKTS.jpg

Foto-VXBETSUW.jpg

Je zult toch gigantisch met het zweet tussen je bilnaad aan de zender staan als dit voo de eerste keer het luchtruim kiest want zoals ik het begrepen heb was dit absoluut de bedoeling.

Marc

ik heb hem ook inderdaad gezien, zag er erg mooi uit.
Ben benieuwd hoe zoiets vliegt

Nog een paar foto's van dit model en wat aanvullende info....

Ik heb een tijdje staan te praten met 1 van de bouwers maar helaas niet alles kunnen verstaan ivm langs razande jets:rolleyes:.
Wat ik ervan begrepen heb moet het een exacte kopie zijn van het tweede toestel dat de gebroeders Wright bouwden omstreeks 1904 of 5. Zij hebben in '92 kopieën gekocht van de originele bouwtekeningen en zijn toen langzaam aan de slag gegaan. Broer 1 heeft grotendeels gebouwd en broer 2 heeft zich veelal met de aandrijving geamuseerd.

Het is toch wel de bedoeling dit model te laten vliegen. Ze moesten nog zien hoe dit van de grond te krijgen maar zou waarschijnlijk op een nog te bouwen karretje zijn.

Foto-PSLQZZPT.jpg

Foto-KVVTJ4NK.jpg

Ach, als ik het zo bekijk zal dat best wel vliegen en met vliegen bedoel ik dus controleerbaar vliegen. makkelijk vliegen zal het niet. Echt een model voor de inter-ex komend jaar te Nederweert.

De bouwers zijn de gebroeders L en B Schoofs van Aeroclub Bladel.
Als ik het goed heb komt er een boxermotor in (ik dacht 20cc of 40cc ??)die de propellers aandrijft dmv een tandriem
De bedoeling is dat hij dit jaar nog gaat vliegen (de tijd dringt)

DSC03560.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag heeft dit toestel weer een paar hopjes gemaakt .
power lijkt voldoende (26 cc 4T-boxer) maar het zwaarte punt lijkt me te ver naar achteren , vanwege het nog niet juist bepaalde zwaartepunt heeft hij nog niet echt gevlogen.

IMG_1275.jpg

Laatst bewerkt:
maar het zwaarte punt lijkt me te ver naar achteren , vanwege het nog niet juist bepaalde zwaartepunt heeft hij nog niet echt gevlogen.

IMG_1275.jpg

Navraag doen bij de 'echte'?
Komend weekend wordt (als het weer het toelaat) een full-version voorgevlogen tijdens de KLu Open Dagen. :cool:

Inderdaat een prachtig project, ik heb in 2008 in Sittard met veel belangstelling naar die kist live zitten/staan kijken en alle lof voor die mannen, die het aan het bouwen zijn en super om te lezen dat ze al een paar hopjes hebben gemaakt.

Jammer dat die mannen niet de bouw posten hier op het forum is namelijk prachtig project om te volgen.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
Back