Schaalregels voor varende modellen

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door FreekS, 18 mrt 2009.

  1. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    je kan iig de frame spacing uit de tekening halen :p
    Ik blijf erbij.. ik zou gewoon eens wat rond bellen..
    Nee heb je ja kan je krijgen..
     
  2. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Heb je enig idee wat het kost om met een mobiel naar het buitenland te bellen?

    Mijn lichaam is stuk, ik zit in een afkeurings proces en heb nu dus een uitkering. Als freelancer is dat gewoon bijstand en niet 70% van een fancy loon wat ik ook bij sommige projecten heb verdiend. Mijn rijke tijden als G6 gecertificeerd aluminiumlasser zijn voorbij en dat besef ik donders goed. Net een verhuizing achter de rug dus dat bellen gaat niet door. Daar is simpelweg geen budget voor. Het moet wel een hobby blijven.

    Met dit soort dingen wordt je een stuk of 4, 5 keer doorverbonden. Die bedrijven hebben het gloeiend druk en ik ben het minst belangrijke telefoontje voor hun, dus even wachten, daar ben je ook zo 10 minuten mee kwijt. Dan moet de chef er nog even bij komen die nog even met een grotere chef moet praten of dit wel mag. Als het mag wordt je weer doorverbonden naar meneer die-en-die, die zegt dat je eingelijk meneer zus-en-zo moet hebben. Die zoekt het even voor je uit, even wachten mijnheer... Ik heb er wel ervaring mee met het bestellen van ongewoon las-spul. 20 minuten bellen is een klap aan de kop, stelt niets voor. Maar je bent dan wel 100 euro kwijt. Maar dat hoorde bij de klus en kwam op de rekening van de klant. Nu komt het op mijn rekening die zegt dat ik voor die 100 euro de hele maand moet eten en drinken en schoonmaken.

    En ja, die mobiel gaat straks ook weg als zijnde onnodige luxe.

    De tendens op forums, ook op dit forum, is dat men praat over honderden euro's alsof het helemaal niets is. Sommigen lijken te denken dat ze een arabische olie sjeik zijn met een netto inkomen van 10 miljoen dollar per dag. Sorry, maar ik stoor mij daar wel eens aan.

    Email, thats it.

    Zo gaat dat in het leven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2009
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    De vorm van de boeg en de vorm van de romp bepalen de vaareigenschappen. Kort uitgelegd, een schip vaart in een "gat" dat wil zeggen dat het water wat door de boeg wordt verplaatst golven veroorzaakt die dat ook weer een "dal" vormen. Naarmate de snelheid toe neemt neemt daarmee ook de diepgang toe en daarmee de weerstand door het water.
    In laboratoria, oa. bij Marin in Wageningen worden modellen exact op schaal gemaakt met computer gestuurde machines aan de hand van de ontwerp tekening.
    Deze worden uitvoerig getest om de stroming langs de romp te meten. Ook worden er soms wijzigingen doorgevoerd om dit zo optimaal mogelijk te krijgen.
    De boeg speelt daarmee een belangrijke rol, want hoe minder golf hoe meer snelheid en minder vermogen er nodig zal zijn. Heeft men alle eigenschappen van de romp bepaald, dan wordt aan de hand van de stroming de schroef berekend en getest. Voor ieder schip is de schroef dus speciaal ontworpen. Aan de hand van de eigenschappen van de schroef wordt dan het vermogen van de machinekamer berekend. Men zal echt niet happig zijn om deze gegevens openbaar te maken, dus zal je bij navraag vrijwel altijd bot vangen.
    Een schip op schaal maken dat zal nog wel lukken, maar een schroef op schaal maken voor een dergelijk schip gaat niet werken, omdat het water waar het in gaat varen ook niet op schaal is.
    We zullen dus wat dat betreft wat consessies moeten doen en de schroef altijd groter nemen.
    Vuistregel is, hoe groter de schroef, hoe groter de stuwdruk. Een te kleine schroef geeft te veel slip, dat wil zeggen dat er meer water naar achteren wordt gestuurd dan dat er voorwaartse beweging is.
    De meest ideale combinatie zou zijn 90% snelheid en 10% slip, maar dat zal vrijwel nooit worden gehaald.
    Om het enigszins te begrijpen wat ik bedoel, houdt de boot vast met draaiende motor(en) dan is er geen voorwaartse beweging in dus is de slip 100%.

    Groetjes Hans.
     
  4. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    @ Jahre Viking: Het is allemaal niet boos bedoelt. We proberen zo goed mogelijk te helpen. Ik begrijp heel goed dat je door je situatie op een bepaalde manier gefrustreerd raakt (ik noem het maar even zo weet even geen ander woord) dat je niet meer kan wat je kon. Lichamelijk/ geestelijk of financieel. Dat doet er verder niet toe. Ik ben ben blij dat je je "beperkingen" aangeeft. Dit geeft een beeld van wat iemand wel of niet kan en anderen kunnen je hier misschien in bijschieten.

    Ik snap heel goed dat je pissig of geiiriteerd bent bent over het feit dat mensen het over laten komen dat ze "het f uit hun zakken laten hangen" maar vergis je ook niet dat ook veel van deze jongens hier er heel hard voor sparen en dan alles achter elkaar kopen. Dan is het schone schijn die overkomt maar niet echt aan de andere kant van het beeld scherm zit. Dat is met jou geval ook.. Als het niet verteld word komt er niets van.

    Ik zal even kijken wat IK voor jou kan betekenen en zal eventueel wat telefoontjes plegen, want ik weet dondersgoed hoe jij je voelt en nog veel beter wat die telefoontjes kosten.. Aangezien ikzelf alleen maar in het buitenland zit.

    Ik hoop dat ik je kan helpen n tekening te regelen. Ik weet niet of je er eventueel een X bedrag voor over zou hebben maar laat mij dit anders even weten via een "PB"
     
  5. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Niet doen, ik wil niet dat een ander zich in de kosten steekt voor mijn hobby. Als iemand iets heeft liggen wat ze gratis weggeven zoals met mijn Bell 47 project het geval was, is iets anders. Maar ik wil niet dat een andere een dure telefoon rekening betaald omdat ik iets zoek.

    Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Die wegen vind ik vanzelf en zoniet dan ga ik offroad verder.

    Voor ik uberhaupt met de Jahre Viking begin moet de Bell eerst klaar zijn. En mijn oude King wand die heeft een gebroken poot.

    Bedankt voor het aanbod, maar ik kan en mag dat niet accepteren omdat dat tegen mijn levensprincipes in gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2009
  6. Cotjuh

    Cotjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Woubrugge
    ok is goed, des al niet te min zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen in mijn verlof.
    Ik heb een collega die in noorwegen woont dus misschien dat hij eventueel wat kan regelen in het noors :D zou wel ideaal wezen. Kost ook bijna niets dan..

    Miss ben ik eigenwijs maar ik ben iemand die anderen graag helpt..
    Kan er nix aan doen haha
     

Deel Deze Pagina