schaar voor kevlar (aramidevezels)

Berrie

Vriend van modelbouwforum.nl
Omdat ik van plan ben bij positief vacuum beklede vleugelkeren een kevlarscharnier toe te passen voor flaps en ailerons even de volgende vraag:

Wat voor schaar moet/kan je gebruiken om kevlar te knippen?

Officieel moet je kevlar met een micro gekartelde schaar knippen.
dun kevlar kan je gewoon met een goede schaar knippen, ik neem aan dat je 28 grams kevlar gebruikt.
Wij gebruiken meestal peelply als scharnier, dat gaat prima.
Als je nog vragen hebt dan mail je maar.

grts

Peter Pankras zei:
waarom gebruik je geen scheurweefselband zoals iedereen.. dat is net zo sterk en kan je gewoon knippen met een normale schaar..

Peter

Dat lijkt me veel dikker als 28gr kevlar. Dat kan je volgens mij gewoon zo onder het carbon meenemen zonder dat je een verdikking krijgt..
Daarnaast wil ik kijken of het mogelijk is een kevlarkous te nemen, deze om een uit de kern gesneden stuk schuim trekken. Na het vacuumzuigen en uitharden kan je dan, denk ik, een scharniering maken van het kevlar. Het schuim verwijderen uit de kevlar buis die je dan hebt, en deze gebruiken als inloopruimte voor de afdichtingslip.

Een variant staat op www.aerodesign.de

http://www.aerodesign.de/design/positivbauweise.htm

Daar is de kous die ik van kevlar maken wil, van carbon. En het 1.5 balsa wil ik er niet op hebben.

Ik probeer de duitse variant dus te combineren met deze:

http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm

Hoi berrie,

Kevlar kan je knippen met bijna alle scharen,de vraag is alleen hoever wil je knippen.
Kevlar is enorm taai het slijpt de snijkanten van je schaar af dus met een gewone schaar is het al snel bot.
Kevlar scharen hebben andere snijhoeken aan de bladen en ook is een zijde van het blad microvertand dit grijpt de vezels vast zodat ze niet wegglijden op het blad,dit knipt dus makkelijker en mooier.
Deze scharen zijn ook harder dan de gewone scharen.
Helaas zijn ze duurder maar gaan erg lang mee in gewoon gebruik,dus de schaar gebruiken waarvoor hij is,dus alleen glas,carbon en kevlar ermee knippen.
Zelf heb ik diverse kevlarscharen in gebruik welke al vele tientallen meters hebben geknipt in mijn productie,ze knippen nog steeds als in het begin.

groeten ruud

Je kan een poging wagen met een micro vertande schaar, (stoffenwinkel) maar een speciale schaar voor aramide is, als je meer dan 10cm wil knippen, een must.

Ik knip hier regelmatig aramide, en gebruik daar telkens een nieuwe aramideschaar uit de voorraad voor, aangezien de scharen in het lab zodanig mishandeld zijn (knippen in natte hars, knippen van dunne plaat, knippen in acrylaathars, etc) dat deze het in aramide niet meer doen...

28 gram/m2 aramide is erg dun. Standaard scheurweefsel is 80-90 gram/m2, en gemaakt van nylon.

@ Peter, flightsim en Skiff,

jullie hebben gelijk, ik zal doen zoals iedereen doet. 8)
Ik heb dit weekend "Peelply" in mijn handen gehad bij een rakettenbouwer uit Leiden. Daar heb ik meer kennis kunnen maken met de vezelversterkte kunststoffenbouw, en ik moet zeggen, het is er flink duidelijker op geworden.

@Berrie...

Je hoeft niet altijd te doen als anderen.
Kevlar gaat prima, is naar mijn idee beter dan peel-ply omdat de hechting aan de andere (glas) lagen beter is dan peel-ply (peel-ply is bewerkt om NIET te hechten).

Als je voor kevlar gaat, max 38 gr/m2 gebruiken.

Succes!!!!

En uh, ik kan je Peel-ply leveren voor weinig....

Grts !!

Back