schakelaar voor FX18

ik heb een fx18 en nu wil ik zelf een schakelaar maken voor de gyro gain.
maar nu weet ik niet welke kabels ik waar moet plaatsen aan de schakelaar.
de schakelaar is er een met twee standen.
ik hoop dat dit genoeg info is om antwoord op mijn vraag te kunne geven.

Remie,

Hiervoor heb je een extra kanaal nodig. Daarvoor kan je in de winkel een kant en klare schuif of draaiknop kopen die je heel simpel kunt inbouwen. Ga dus even kijken bij je lokale modelbouw winkel of op het internet zoeken dan vindt je ongetwijfeld wat je nodig hebt.

maar als ik zelf een schakelaar maak spaar ik me 13 euro uit.
zon schakelaar kost in de winkel 15 euro en als ik het zelf maak kost het mij maar een paar euro :lol:

Hallo,

Voor een schakelaar voor een extra kanaal bij de FX18 soldeer je een kabel (bestaande uit 3 draden) met servofiche aan de schakelaar.
De middelste draad soldeer je aan het middelste kontakt van de schakelaar, de linkse en rechtse draad aan het linkse en rechtse kontakt van de schakelaar (dus rechtoe-rechtuit, zo simpel is het). Mooi is het natuurlijk om een krimpkous rond elke draad t.h.v. het soldeersel aan te brengen ter versteviging/isolatie van het geheel. Verder heeft het geen belang hoe de servofiche op het extra kanaal is aangesloten (2 posities mogelijk).
De schakelaar kan een 2 of 3 stand-schakelaar zijn. Indien het een potmeter moet zijn, daarvan ken ik de waarde niet. Bij een FC18V3 is dit 5K, heb ooit eens een 22K op aangesloten en het bleek ook mooi te werken (en minder verbruik?).
Succes ermee,
Olivier

@Remie:
Denk eraan dat, wanneer je zelf aan je zender sleutelt, de garantie op je zender meteen vervalt.
:cry:
Ook je verzekering zou misschien moeilijk kunnen doen als bij een crash iemand gewond raakt en het blijkt dat je zelf aan je zender hebt liggen pru...., pardon, ik zal het netter formuleren: als blijkt dat er componenten in je zender zitten die niet van meneer Robbe/Futaba af komen... :hammer:

Bovendien: Als je een fout maakt bij het installeren, en daardoor valt je kist uit de lucht :blowup: heb je weliswaar 13 euro op een schakelaar uitgespaard, maar kost een nieuwe kist (heli of vliegtuig??) toch iets meer...
Sorry, misschien ben ik een doemdenker, maar denk hier even over na...

Groet
Roel[/i]

hi remie
ik heb zelf ook een fx18 en hier bij heb je geen extra kanaal nodig voor gyro gain
dit is standaar in geprogrameerd en kun je vinden in het instruktie boek van de zender deze is ook te krijgen in het nederlands maar ik heb het in duits,engels en frans en daar in staat ook hoe je de schakelaars moet plaatsen

sorry maar ik ben een beetje onduidelijk geweest. :roll:
de schakelaar is ervoor om tussen avcs en normaal te schakelen. :lol:

o maar dat is ook standaard in geprogrameerd lees het boek maar een heel goed door dan zul je zien dat het er in staat en als je geen boek hebt dan zal ik wel ff een scantje maken van die pagina details via pb

ps op de site van futaba kun je vaak ook de handleidingen vinden

bedankt voor het aanbod van de handleidingen maar ik heb er zelf genoeg.
en die gyro die moet ik onder het vliegen kunnen schakelen tussen avcs en normaal.
dus via de zender doen onder het vliegen is een beetje onhandig dus daarom wilde ik een schakelaar maken.

dat kun je makelijk doen zorg er alleen wel voor dat je de boel goed soldeerd en dat je de juiste stekers hebt die kun je wel weer het beste bij je locale modelbouw winkel op halen want dan weetje zeker dat het fut is en voor de rest maakt het niet veel uit welke schakelaar je gebruikt

Tja, het klopt dat zelf maken hier veelal goedkoper is. Eerlijk gezegd heb ik bijna alle uitbreidingen aan m'n zender ook zelf gemaakt. Alleen die schuiven en kleine potmetertjes voor de subtrims kon ik nergens kopen dus heb ik daarvoor de (dure) originele gekocht.
Aan zelf maken kleeft wel een "probleem". Je moet toch enige kennis van de elektronica hebben en goed en netjes kunnen solderen. Ik heb in m'n modelbouw leven heel wat zenders en ontvangers gerepareerd. Hoofdzakelijk voor mijzelf maar ook zo af en toe voor clubleden. Enkele keren heb ik echt met grote ogen staan kijken naar het (pruts) werk dat sommige mensen van hun soldeerwerk maken. Hun verbingen waren niet gesoldeerd maar "geplakt". Deze verbindingen waren een enorme bron van storingen en hadden al een paar crashes veroorzaakt. Wanneer ik hen dan vertelde dat hun "soldeerwerk" de oorzaak van de problemen was geloofden ze het niet. "Ik had het toch prima gesoldeerd", was hun antwoord. Ze hadden storing op kanaal X en hun soldeerwerk had niets met dat kanaal te maken. Ook met dit argument probeerde ze hun knoeiwerk als oorzaak onderuit te halen. Vergeet niet dat als je storingen op een bepaald kanaal hebt dat andere kanalen erdoor beïnvloed kunnen worden. De storing kan zelfs op het kanaal in kwestie helemaal niet te merken zijn maar wel op een ander kanaal. Hoe dit kan wordt een (te) elektronisch verhaal maar het is echt zo.
Wat ik hiermee wil zeggen is simpel dat je op moet passen met het zelf maken van uitbreidingen aan je zender. Alleen als je het echt goed kan en precies weet wat je doen zou ik zeggen oke, ga je gang. Weet je niets van elektronica en is solderen (ik bedoel dus echt goed solderen) niet je sterkste kant, doe het dan niet. Vraag het dan iemand waarvan je weet dat hij/zij het wel kan of koop de uitbreidingen in de winkel. Ook hier geldt dat één flinke crash meestal duurder is dan zo'n uitbreiding.

Back