Schakelaars op zender

Misschien een domme vraag, maar vond geen duidelijke informatie.:(
Ik vlieg in mode 2.
Bestaat er een afspraak om een bepaalde functie te geven aan een bepaalde schakelaar?
Daarmee bedoel ik bvb:
SA is voor .....
SB is voor .....
...
SH is voor .....

Of kiest ieder zijn eigen instellingen?

Mvg. Arragon

geen vaste afspraak.

al zit throttle hold wel standaard op een zeer bereikbare plek ;-)

Is ook lastig te doen, want iedere zender heeft zijn eigen plaatsing en nummering van de schakelaars....

Is net zoiets als een auto: gas, rem, koppeling, versnellingspook en stuur zitten op dezelfde plek in iedere auto, maar hoe je je groot licht of je achterruitverwarming, de AC of de radio aan zet, dat zit bij alle merken nét effe een tikkie anders....

Groet, Bert

Dacht dat in het algemeen de normal/idle up switch links zat en de throttle hold rechts (grootste switch als je er 2 rechts hebt staan) op de zender.

Dit onafhankelijk welke mode je vliegt, de plaatsing blijft hetzelfde. (ben zelf bvb een mode 1 vlieger)

Voor idle up is het misschien wel leuk om een 3 standen schakelaar uit te kiezen mits beschikbaar.

Alhouwel je niet per se 2 idle up standen nodig hebt vind ik, heb een half jaar gewoon met 1 idle up stand gevlogen, gaat ook he.

Alle combinaties zijn mogelijk maar best iets nemen dat algemeen in je club gebruikt wordt,altijd handig als je is hulp nodig hebt.

(Waar dat bij mij dus niet het geval was/is , mode 1 heli vliegen is zoiezo zeldzaam. He bert. ;) maar bon met vallen en opstaan kan je ook wel wat leren ;)

(Waar dat bij mij dus niet het geval was/is , mode 1 heli vliegen is zoiezo zeldzaam. He bert. ;) maar bon met vallen en opstaan kan je ook wel wat leren ;)

Tsja... nu is mode 1 wel zeldzaam.... vroeger, tenminste dan toch in de tijd dat ik leerde helivliegen, was hulp gewoon niet aanwezig, en dus leerde je het jezelf, zo goed en zo kwaad mogelijk, met de stickbezetting die jouw het meest logisch leek. Er waren er toen "veel" die mode 1 vlogen, en nog meer die allerlei andere bezettingen hanteerden. een hele lichting mensen vloog bijvoorbeeld met getrokken pitch (stick naar je toe=méér pitch), en ook daar was een logica in te ontdekken :D

Toen ik begon met helivliegen (eind '82, begin '83), was daar v.w.b. het noorden van Nederland de Nestor Wil Snitjer die je kon bellen, en dan hield het al bijna op. Er waren toen mischien in heel Friesland 10 actieve helivliegers die ook daadwerkelijk konden vliegen en niet iedere middag met schade eindigden, en voor de rest nog een groep mensen die wat probeerden te hooveren. Ik geloof dat ik 5 jaar bezig was voordat ik voor het eerst iemand tegen kwam die óók kon vliegen....

Het was in die tijd een heel moeizame bezigheid in ieder geval.

Groet, Bert

Those where the days ;)

(En blijkbaar nog steeds.. maar waar is die oude getrouwe flybar verd.mme gebleven?!?! ;)

New%20Kavan%20JetRanger.jpg

Wat de schakelaars betreft, ik denk dat de algemene regel zo is:

Mode 2 vliegers:

throttle hold rechts (onderaan)

Idle up links

Mode 1 vliegers (de echte, doorwinterde piloten dus)

Throttle hold links

Iddle up rechts

Uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard.

(Dat van die doorwinterde echte piloten is een grapje he mensen..)

Mvg

Mode 1 vliegers (de echte, doorwinterde piloten dus)

Throttle hold links

Iddle up rechts

Neuh.... Mode 1 vliegers (de échten, de doorgewinterden*) gebruiken geen throttle hold, want dat had je vroeger ook niet. Idle up wel, maar dat werkte met een schuif(of schakel-)kanaal voor het gas, een extra servo en een mechanisch mixertje tussen gasservo en pitchservo wat naar de carburateur ging. Daarbij viel niet een configuratie te verzinnen waarbij de motor stationair ging lopen (e blééf lopen) omdat de pitch altijd op het gas meemixte.

Groet, Bert

* jeetje, dat klinkt bijna als "the good, the bad and the ugly".... :D

Those where the days ;)

(En blijkbaar nog steeds.. maar waar is die oude getrouwe flybar verd.mme gebleven?!?! ;)

New%20Kavan%20JetRanger.jpg

Leuke fotomontage links trouwens: als die foto "echt" zou zijn, zou de heli met zijn hekrotor minder dan 50 cm van zijn rechter oor hangen, en recht in dat oor blazen....

Lijkt me niet echt prettig en ontspannen vliegen :D

Groet, Bert

Back