Schakelen navigatie verlichting Smit Hunter.

Wil me navigatie verlichting aan en uit kunnen zetten met de kleine switchjes op me robbe F14 zender.
20210503_144357.jpg

Heb alleen nog maar de switchjes over van aan en uit.
De drie standen switchjes zijn al in gebruik..
Ook de joysticks zijn al in gebruik.
Nu kwam kan je met deze multiswitch wel de verlichtingen schakelen:https://www.rc-point.nl/rc-electron...-kanaals-4amp-op-1ch-envelop/a-10393-20000351
Maar daar heb je dus een 3 standen switch voor nodig.Die ik dus niet meer over heb.
Is er een manier om met een 2 standen switch.Toch de navigatie verlichting te schakelen?
Wil kunnen schakelen:
-normale navigatie verlichting
-sleep verlichting
-dek en accomodatie verlichting.
Heb 3 losse switchjes nog vrij.

Mvg ronald

Het bedienen van de Multiswitch in de link gaat met een stick of met een schakelaar. Omdat de stick al voor een andere functie in gebruik is, blijft alleen een schakelaar over. Die schakelaar moet, zo begrijp ik uit de tekst uit de link, een driestanden schakelaar zijn, die vanaf beide schakelposities terugveert naar de middenstand. In- uitschakelen van de verlichting werkt door de schakelaar lang- of kort te bedienen. Je zal zo'n schakelaar moeten bijplaatsen of een bestaande schakelaar door een terugverende te vervangen.

Je zal zo'n schakelaar moeten bijplaatsen of een bestaande schakelaar door een terugverende te vervangen.
Kan dat?

Mvg ronald

Ja, dat kan. Je hebt twee opties. Een complete schakelaar met kabel proberen te vinden. Dat is de makkelijkste oplossing. Maar als je (goed) kan solderen dan kan je een losse schakelaar kopen, en een bestaande 3 standen schakelaar vervangen voor het nieuwe exemplaar.

Je hebt een 7-kanaals zender, waarvan 6 kanalen in gebruik zijn. Op een multiswitch kanaal werkt deze CTI switch niet (multiswitch kanalen werken te traag), maar op het 7e kanaal kun je een 3-positie schakelaar plaatsen. Wat je er voor nodig hebt is een 3-positie schakelaar, een servosnoertje en een weerstand van 82k. De rode draad van het servosnoer komt aan de weerstand, die je vervolgens op de midden-aansluiting van de schakelaar soldeert. De andere twee draden komen op de buitenste aansluitingen van de schakelaar.

Nu nog opzoek naar led verlichting voor de navigatie verlichting.
Nu heb ik gewoon gloeilampjes met een diameter van 3mm.
Deze wil ik vervangen voor Led.
Maar welke led is hier voor geschikt?Er is zoveel op de markt.
Zoek een led verlichting die al bedraad is.
Moet dus vervangens worden voor onderstanden gloeilampjes.
16200467627691176763387939716706.jpg

Ronald, Welke soort leds je ook gebruikt, heb er erg in dat de stroom er mar in één richting doorheen kan. Vraagt dus enige aandacht bij het monteren. Aangezien apparatuur, zoals een multiswitch schakelt via de min zal je als gemeenschappelijke draad de plus moeten gebruiken. Hieronder een schemaatje hoe ik wat groepen hebt gemaakt en via een multiswitch PS4a schakel. De weerstandswaarden zijn afgestemd op door mij gebruikte ledjes. Gr. Klaas.

IMG_20180430_0002.jpg

Ronald, in Vlaardingen zit Brox elektronica, deze heeft zeker 3 mm led's.
een hele doos lijkt me iets overdreven.
groet Piet

Klopt Piet.
Ik kom regelmatig bij die winkel.
Maar denk op ten duur goedkoper uit ben met een hele doos.

Mvg ronald

Back