Om de discussie nog even levendig te houden.
Aller eerst.
Het meest eenvoudig is toch gewoon voor elke cel een aparte wikkeling te nemen van de trafo(‘s) voor elke LM317. Er is van alles te bedenken, maar het wordt er niet simpeler of beter van. Jullie hebben gelijk.
Maar om met de spreuk van de belastingdienst te spreken:
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker.
Wil ik het onderstaande schema voorstellen.
Toch maar één transformator die ook maar één LM317 van spanning voorziet.
Eigenlijk werkt de schakeling op de eerste twee cellen van de accu’s.
Hangt er geen pakket (of minder 6V voor de 2S) aan de “lader” dan is zelfs de voedingsspanning op de trafo uitgeschakeld (ook als er niet behoeft te worden bijgeladen).
Hart van de schakeling is een Arduino nano bordje (je moet met je tijd mee gaan), wat dus wordt gevoed uit de 2S van het eerste de beste pakket wat wordt ingeplugd. (moet nog wel even kijken of die weerstanden nu niet te hoog zijn, nog niet gedaan

)
De processor kijkt via de 6 analoge ingangen via de weerstandsdelers naar de spanning van de cellen.
Om deze spanning goed te bepalen moet hij eerst de spanning van cel 1 meten.
Daarna de spanning over cel 1 & 2.
Door van deze meting de spanning van cel 1 af te trekken heb je de waarde van de spanning over cel 2. Dan de spanning over cel 3,2,&1 – etc.
Voor elke cel kun je nu meten en uitrekenen wat de celspanning is.
Is de spanning ergens te laag dan worden voor deze cel twee relais geactiveerd.
Eén voor de +3V8 en één voor de GND van de LM317.
Daarbij wordt ook het relais van de voeding geactiveerd.
Omdat je tijdens dit laden niet meer de spanning (nuttig) kunt meten wordt dit voor een vooraf gestelde tijd gedaan (minuutje of 10).
Daarna de relais weer uitschakelen, de spanning over C1 vloeit weg via de led D1. En het meten kan weer beginnen.
Het laden van cel 1 en 2 krijgt natuurlijk voorrang, als dat nodig is.
De Arduino kan slechts spanningen meten tussen 0 en 5V vandaar de weerstanden R 9 t/m 18. Dit zijn 1% weerstanden uit de E24 reeks.
Of ik die allemaal zo heb liggen weet ik niet, maar desnoods pak ik één waarde en bouw deze in serie op (bv allemaal 1K weerstanden).
Cel 1 = maximaal 4,2V en rechtstreeks worden gemeten. (0-5V)
Cel 2 = maximaal 8,4V dus de deler wordt 1:1 (0-10V)
Cel 3 = maximaal 12,6V dus de deler wordt 1:2 (0-15V)
Cel 4 = maximaal 16,8V dus de deler wordt 1:3 (0-20V)
Cel 5 = maximaal 21V dus de deler wordt 1:4 (0-25V)
Cel 6 = maximaal 25V dus de deler wordt 1:5 (0-30V)
De meetresolutie is 1024 stappen en bij 0-30V geeft dat een resolutie van 0,03V, wat voor deze toepassing meer dan voldoende is.
Voor diegene die me compleet voor gek verklaren; ik vind dit gewoon leuk en heb alle onderdelen hier gewoon liggen (ik zou een winkeltje kunnen beginnen ;-) ) Alleen de connectoren niet.
Die zijn in China besteld en zullen daar eerst het Chinees-nieuwjaar wel gaan vieren.
De software zal ik eerdaags eens beginnen te schrijven en als er belangstelling voor is, deze hier dan ook eens posten.
Ps dit schema verwijst naar het plaatje in post 22, waar het principe van de accu's met weerstanden te zien is.
De weerstanden zijn daar wel erg voorzichtig gekozen, dus zullen wel een stapje lager worden.