Ik maak sinds enige tijd scharnieren die ook nog eens mooi aanliggen door een dun koolstof buisje ter lengte van het stabilo of richtingsroer in stukjes van ca. 3 cm. te verdelen, waarbij ik die om en om op het stabilo en het hoogteroer plak. Zorg er daarbij voor dat je aan beide uiteinden wat kortere sluitstukjes hebt, dwz. korter omdat je altijd aan één der einden eentje aan het roer en ééntje aan het roervlak hebt zitten. Eerst positioneren door alle losse onderdelen aan een (ander, massief) koolstofstaafje te rijgen, waarna ik de koolstof stukjes eerst met een heel klein druppeltje CA in het midden van het stukje vastzet, daarna, na harden van de lijm, koolstof pennetje (over de hele lengte dus) eruit en de stukjes op zowel stabilo als hoogteroer helemaal met CA verlijmen. Ik schuur de kopse kanten van het hout eerst wat halfrond, zodat het koolstofbuisje er mooi, wat verdiept inligt. Je krijgt een heel mooi scharnier over de hele lengte, geen speling, vrijwel luchtdicht. Alle eindjes passen als het gelukt is prachtig in elkaar, koolstof pennetje erin steken, bijna klaar! Borg nl. het pennetje wel door er aan weerszijde een drupje verf op te doen. Vast is vast genoeg en je kunt het geheel desgewenst demonteren, bijv. voor het bespannen.