Scheef hoogteroer Art Tech Cessna 182 3kan.

• Topicstarter Topicstarter MacMiep
  • Startdatum Startdatum
M

MacMiep

Guest
Beste mensen,

Heb sinds twee dagen een Art Tech Cessna 182 3kan. in bezit. Nog niet mee gevlogen, alleen getaxied.
Het viel me op dat het hoogteroer scheef staat (zie foto). Nu heb ik dat zelf gelijmd, maar nader onderzoek deed me ontdekken dat de zaagsnede scheef is. Ik zag het pas toen ik de vleugel erop had gezet (volgens de handleiding moet je beginnen met de staart te lijmen.
Als beginner zou ik graag weten of en wat dit gaat uitmaken bij het vliegen. Moet ik het herstellen? Kan het met trimmen worden opgelost? Of moet ik terug naar de winkel?

Bvd,
MacMiep

Het hoort niet en het staat natuurlijk erg slordig. Je had het beter voor het lijmen kunnen aanpassen :cry:
Maar praktisch gezien zal je hier tijdens vliegen weinig van merken.
Als het mijn model was, zou ik het wel veranderen, het "staat" gewoon niet :wink:

OK, het staat inderdaad niet, maar ik denk dat ik er maar afblijf als het voor het vliegen niet uitmaakt. Ik heb nog veel te oefenen met FMS voor ik daadwerkelijk de lucht in ga en aangezien dit mijn eerste 'echte' vliegtuig is (begonnen met Silverlit beestjes) zal hij vast nog wel eens in elkaar klappen.

Thnx & grtz,

MacMiep

Je hoogteroer heeft door de scheefstand nu zijdeling oppervlak gekregen. Dat betekent dat het ook een richtingsroerfunctie er bij heeft gekregen. Bij omhoog sturen zal het toestel tevens naar rechts willen vliegen en bij naar beneden sturen zal het naar links gaan.
Omdat dit zijdelings oppervlak klein is t.o.v. het kielvlak zal je er niet veel van merken, maar het effect is er.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

MacMiep zei:
Het viel me op dat het hoogteroer scheef staat
Zoiets noemt men stabilo :wink:
Ik zou het inderaad loshalen (dat gaat erg makkelijk als je de bijgeleverde witte lijm hebt gebruikt) en opnieuw recht lijmen. Als beginner is het extra lastig om zo goed te kunnen vliegen.
Om het goed recht te krijgen kun je het vliegtuig laten rusten op twee voorwerpen van gelijke hoogte onder de voorste vleugel, en ook twee gelijke voorwerpen onder de achterste vleugel, en op die manier laten drogen.

Ik heb inderdaad de bijgeleverde witte lijm gebruikt i.p.v. de styroporlijm die ik had aangeschaft i.v.m. toekomstige reparaties.

Ik zal tzt proberen 'm los te halen. Gaat dat inderdaad makkelijk dan pas ik het aan, zo niet dan laat ik het even zo tot de maiden flight.

thnx&grtz,
MM

Back