Als je swaschplaat mooi horizontaal staat moet de heli toch mooi stijgen Bij het oproeren trekt hij telkens scheef Hoe komt dat!
Wel een puntje van aandacht. Veel van de helies die ik gehad heb deden de kippendans bij het op of aftoeren. Bij het op toeren kon hem er snel doorheen trekken maar bij het aftoeren was ik machteloos. Hoe het stabilisatie systeem daarmee omgaat weet ik niet.
Even deze vraag een nieuw topic gegeven, een oud topic is minder handig Als antwoord: wat er wel eens gebeurd, is dat de stabilisatie de trilling onderweg naar vliegtoerental ziet als beweging. die probeert hij te corrigeren, dus gaat de swash scheef staan. wat doe je daar mee: sturen. zelf de swash zo recht als mogelijk sturen, als de heli eenmaal los komt is, stopt het probleem altijd blijven sturen tijdens optoeren en aftoeren...
Nee geen stabilisatie het is een blade 230s heb al verschillende blades gehad maar steeds dezelfde problemen je krijgt ze gewoon niet deftig van de grond
De 230S heeft wel degelijk stabilisatie. En goede ook. Graag meer info. Welke zender? Wat is je ervaring met heli vliegen? Toer je helemaal op? Hoe snel?
Juist die kleine dingen hebben er wat meer last van.. Kan ook nog zijn dat zo’n speciale servo niet meekomt als er druk op komt Zijn de heli’s nieuw, of 2e hands?
Mijn blade 230s-jes hebben het ook. In idle up niet. Met stabilisatie aan willen ze heel graag omvallen naar rechts uit mijn hoofd. Opstijgen in idle up. Daarna als je nog weinig ervaring hebt de stabilisatie aanzetten. Of optoeren in normal en gelijk door de lucht in. In normal mode niet twijfelen, dan wil hij om gaan als hij opgetoerd op de grond staat. Volgensmij is hier(zonder alles te verbouwen) weinig aan te doen.
Mijn (nog kleinere) MCPX doet zoiets standaard. Optoeren met pitch vrijwel neutraal laat dat duidelijk zien. Voorzichtig tegensturen tot het geval nagenoeg horizontaal blijft en dan in een keer uit het grondeffect trekken. Het is een wiebelig krengetje, dus goed voor mijn reflexen...
Mijn mcpx en mcpx bl deed het ook. mijn 450 met 3g deed het soms. Met de 450 aan het testen geweest, andere plakkers onder de stabilisatie veranderden dit gedrag. oftewel, trillingsprobleem. maar soms kun je er ook gewoon niets aan doen. heb mijn trex 600, ooit nog met 3g overgezet op een ander type ontsteking, waardoor het loopgedrag (en dus trilling) van de motor nogal veranderde. die wilde zelfs tijdens de vlucht nog links of rechtsaf. eenmaal afgesteld(motor), over. meestal eenmaal op toeren is het over. ander toerental scheelt ook. vaak tijdens optoeren gebeurt het, is het toerental bereikt stopt het. tipje bij die kleine krengen: opeens doortrekken etc werkt wel, maar verhoogd ook je hartslag. als hij scheef wil, is hij ook opeens een eind verder. als je juist erg rustig stuurt, gaan de reacties ook rustig. zoek het punt op waar hij begint te liften.. dan zal hij een kant op willen, dit laat zo'n ding vaak wel zien. stuur dat eruit. beetje meer pitch. hij wil weer ergens heen, stuur dat eruit. meestal bij nr 2 a 3 stijgt hij heel netjes langzaam op. als je er aan begint te wennen kijk je naar de swash, en stuur je deze met de hand recht tijdens het optoeren. dan heb je nooit een grote verrassing bij loskomen. punt met normal en idle up is dat het originele toerental in normal rond hoover een tik laag is. hoog je dat rond het hooverpunt op, ben je ook van veel gezeur af
Hallo ik laat de heli traag op toeren komen dan kan ik al zien wat hij gaat doen Ik heb alwat ervaring met een kleinere heli de 120s van blade dat lukt al zeer goed Maar denk eraan om in een club te gaan Vroeger deed ik aan modelvliegtuigen en is makkelijker dan een heli Michien wat te overmoedig geweest patje
vliegtuigen is een compleet ander hoofdstuk.. helicopters zijn gewoon erg moeilijk om aan te leren. ze zijn kritischer op de instellingen, besturing en onderhoud. in een club krijg je dit (als het goed is) goed aangeleerd. op jezelf leren vliegen kan.. maar het percentage dat dit ook werkelijk lukt is niet heel hoog. Vliegtuigen kun je nog "ff" onbeheerd laten vliegen, die gaan toch maar 1 kant op. meestal. heli gaat overal heen als je 1 tel niet oplet. In dat punt moet je de vliegtuig gedachte echt met rust laten, helivliegen is gewoon echt anders.