ScheldeMeeuw spanw 1500mm

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ton van Munsteren, 13 apr 2009.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Neuh, ik verlaag me tegenwoordig tot het in elkaar zetten van piepschuim prefabjes. Mijn laatste bouwsel is de Multiplex Gemini (vliegt echt leuk), en een Great Planes Electrifly Seawind op de werktafel (in ieder geval een waterkist).
    Als ik nog wat commentaar mag geven op je Scheldemeeuw: Ik heb nog eens de foto's in een oud Hugo Hooftman boekje bestudeerd, en wat opvalt is dat de stabilo niet met struts omhoog gehouden wordt, maar een draadverspanning heeft.
    Ik denk ook dat je 'N' struts te ver naar voren staan. De vleugels van de Scheldemusch en -meeuw hadden een ligger op ongeveer 20% van de voorkant, en dat geeft ook de bevestigingspunten van de voorste staander, zie ook mijn musje.

    Max.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Max,

    Neeeeeeeeeee :teacher: wat maak je me nou man dat meen je toch niet jij als rasechte hout bouwen, helemaal over op schuim dat kan toch niet waar zijn.

    Nou ja oké :rolleyes: er zit een watervlieger bij dus er zijn verzachtende omstandigheden:D. Kom je naar de watervliegmeeting.

    Op en aanmerkingen aan de Scheldemeeuw ja graag zelfs:D als je meer weet dan ik hoor ik dat graag pas het liever nu aan dan later, doe er zeker wat mee.

    Er is gewoon te weinig te vinden en moet het een en ander aannemen, is dan ook nog niet zo heel erg in de wetenschap, beter minder schaalgetrouw maar gebouwd en gevlogen dan blijven twijfelen er nooit iets mee doen.

    Echt schaal is ook niet echt mijn streven wil em graag bouwen en naderhand in de RCM&E plaatsen als tekenen, om zo andere ook van een stukje Nederlandse Histore te laten genieten.

    Zo zijn er zoveel andere super leuke Nederlandse ontwerpen die nooit zullen verschijnen als model omdat er te weing van te vinden is en vind dat jammer.

    Hoe is het met de Cessna T50 heb je daar al eens een bouw begin aan gemaakt.

    Ton
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Een kleine aanvulling: dit geld voor de ondervleugel, bovenaan zit ie ongeveer direct achter de voorlijst.

    Wat betreft de Bobcat, daar ben ik mee begonnen, maar het geheel is stilgevallen met mijn verhuizing naar Boskoop 3 jaar geleden.

    Max.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ton, ik heb je 3D tekeningen nog eens bekeken, en ik denk dat er nog iets scheelt aan het middenstuk tussen de vleugels. Er zit namelijk geen knik in de achterlijst van de cockpit beglazing. Die knik ontstaat pas verder naar voren, door de buiging van het bovenraampje. Ik denk dat de constructie niet zoveel scheelt met de Scheldemusch, alleen ligt de "schouderlijn" van de cockpit lager.
    Hier is mijn Rhino ontwerp van dat stuk van de -musch:
    [​IMG]
    Ik schat dat de cockpit van de -meeuw ongeveer doorloopt tot de bovenste langsligger, die je door de "bekleding" heen ziet. (Een beetje moeilijk te zien, in het donkere voorste stuk)

    Max.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Max,

    Ja is lastig te zien heb dit ook een beetje van de gekleurde tekening af gehaald en vind dat ook niet echt slecht uitkomen.

    Heb ook nog even gekeken naar de foto super bedankt daarvoor, maar lijkt mij niet dat de steun op 20% staat ik zit naar mijn idee toch aardig in de buurt.

    Misschien nog iets naar achteren maar dat zal niet echt veel zijn.

    Aanpassen zou ik nu eerder doen om praktische reden dan om echt schaal na te streven, de foto's zijn daar te matig voor.

    Ton
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Is al weer een tijdje terug maar toch een kleine update :

    Heb het ontwerp verder af en de onderdelen eruit gehaald ga nog niet bouwen moet eerst nog andere modellen afmaken, maar dacht dat jullie dit wel leuk zouden vinden om even te zien de Scheldemeeuw.

    [​IMG]


    Ton
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ha, die Ton, ziet er goed uit. Ik herken dat wel, ontwerpen en nog even niet bouwen......:rolleyes:

    Nog een plaatje dat ik vond:

    [​IMG]
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Er is een boekje van Hugo Hooftman in de serie Nederlandsche luchtvaartencyclopedie waar deze toestellen in staan.
    Al bekend?
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Max,

    Dat is een heeeeel mooi plaatje zie dat de neus wat korter is dan op mijn model.
    Maar is niet anders komt bij mijn model goed uit voor drijfvermogen en zwaartepunt goed te krijgen.

    Ja tekenen is ook zo leuk om te doen en wil nog zo veel, maar ja tekenen en bouwen gelijktijdig is wat lastig dus:rolleyes:.


    Wouter,

    Het is vaak zo'n zoektocht naar een goed 3view die een beetje bruikbaar is en meestal achteraf komt er weer wat bij waarvan je zegt had ik die maar eerder gehad.

    Is wel jammer dat er geen goede uitgebreide sites zijn met goed documentatie van de NL vliegtuigen zou zeker nog meer NL vliegtuigen gaan ontwerpen, zijn zoveel leuke vliegtuigen in ons kikkerlandje ontworpen en gevlogen.

    Ton
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Heeeee Mijnheer Ton, nog ScheldeMeeuw nieuws??? :D
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Mijnheer Rob,

    Grappig dat je dat vandaag vraagt heb net nog met de Wave staan te watervliegen wat winderig maar weer super om lekker te spetteren.

    De ScheldeMeeuw ontwerp is zogoed als klaar en spookt wel in me hoofd om te starten.

    Maar nog niet laten frezen wil eerst de Fiat G50 af hebben als ik laat frezen gaat de Fiat weer in de hoek en dat is niet de bedoeling.

    Ton
     
  12. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Grappig, vandaag ook nog aan de waterkant gestaan, had alleen Funcub bij me. Begonnen rond 12:00uur, toen waaide het op gegeven moment zo hard dat ik gestopt ben. Weet (helaas uit ervaring) dat het hard zat waaide om toestel wat stil ligt op het water op de kop te blazen... Had later moeten gaan, toen ging de wind weer wat liggen. Hoe laat was jij aan het water? Enneuh, waarom zijn we niet samen gegaan?

    Ben benieuwd naar de ScheldeMeeuw, de 1500mm ben ik erg over te spreken, mooie maat :D Twee projecten inderdaad gevaarlijk... Als je de freeskit thuis hebt beloof ik dat we de boel gaan opklooien tot je aan gaat beginnen, net zoals jij/wij dat ook bij Danny doen :rolling:

    Hier voorlopig genoeg werk, plannen om de 100" Piper op floats te zetten (floats heb ik al :cool:) en afgelopen week nog een gebruikte 2m kist gekocht waar ik een zenoah in wil lepelen. Maar project ga ik in ieder geval volgen, wie weet... :cool:

    De dolly die eronder zit op eerste plaatje (schaamteloos jouw image url gejat en hieronder nog eens gedropt), is die functioneel (om mee op te stijgen) of alleen voor transport op de grond? In eerste geval is die misschien mee te nemen in de kit?!? Dat maakt een landvluchtje misschien iets eenvoudiger :p

    Komen er rolroeren op? Lijkt een klein beetje of er in de bovenste vleugels aan buitenkant rolroeren zitten, klopt dat?

    [​IMG]
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Rob,

    Ja de ScheldeMeeuw staat hoog op de lijst van moet nu echt gebeuren en altijd goed als je een beetje blijft pushen, je weet maar nooit.

    Leuk de 100" Piper op floats, moet je zeker doen :thumbsup:
    En ehhh wil natuurlijk wel weten wat je hebt gekocht 2m is een mooi formaat.

    Dolly is alleen om de kist naar de waterkant te rijden zeker niet voor vliegen, komt ook niet onder mijn model.
    Misschien wel net zoiets als met de Wave een pijpje in de romp voor een staafje met wat wieltje, ging met de Wave ook prima.

    Klopt rolroeren op de bovenvleugel zijn trouwens wel flinke flappen, kit zal het niet worden maar wel een tekening voor RCM&E met een freessetje van RBC.

    Ton
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ton, zie ik het goed dat het origineel een soort 'false leading edge' had? Er lijken soort losse kappen over de leading edge te zitten met enige ruimte tussen de kap en de vleugel. Was dit op de een of andere manier instelbaar? Heeft het aerodynamische voordelen? Of was het gewoon een modificatie achteraf? Veel vragen, ben wel benieuwd.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Jitze,

    Dat is een vaste vorm van een Leading edge slat een goed voorbeeld zie je op de Fieseler Storch en is hierbij niet verstelbaar.
    De moderne kisten hebben een verstelbare die zelfs automatisch naar voren komt (let maar eens op de neuslijst van een airliner) bij een lage vliegsnelheid bijvoorbeeld bij landing.
    Dat zorgt er voor dat de luchtlaag die over de neuslijst aankomt stromen over het profiel wordt geleid bij het vliegen met een grote invalshoek, de stroming van de lucht laat dan dus later los over de vleugel.
    Hierdoor kun je dus ook langzamer vliegen.

    Ton
     
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel

    Jammer van Dolly, buisje zou inderdaad prima kunnen, bewezen techniek. Ik heb net m'n Aventura verkocht, die had dat ook zo, werkte (volgens vorige eigenaar, ik heb 'm alleen van water gevlogen) prima!

    Zijn er al RCM&E plannen? Zal ie eerst een keer gebouwd moeten worden zeker :cool: Als ik jou was zou ik maar eens beginnen :twisted: Wel een goed excuus voor een lange vliegsessie, ik neem camera wel weer mee (en wat vliegtuigen).

    Kistje is een Space Walker, laagdekker dus, prima voor zo'n benzinemotorje. Die kisten vliegen zo langzaam dat je moeite moet doen om 'm neer te zetten, benzine motortje kan lekker rustig stationair draaien, dat helpt daarbij. Winter projectje, heb nog meer lopen, moet een keer tussendoor. Dat werken zouden ze eigenlijk af moeten schaffen, dan gingen die klusjes een stuk sneller waarschijnlijk :cool:
     
  17. Alan

    Alan Guest

    Dear Frodo

    I apologise for writing in English, but I have no Dutch. I was very interested to see the photograph that you posted of PH-AMG with RAF roundels, as I have a copy of the same picture which I found in our family archives. My copy has the date January 1946 on the back, and some names that I can't decipher. Do you know anything more about the picture?

    Thanks

    Alan
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Apparently the RAF ordered a "Scheldemeeuw" for evaluation purposes as a cheap nosewheel trainer, but never ordered them in quantity.
    Can you post a scan of the names on that picture, maybe they can lead to the remains of that aeroplane. If so, that would be the only one in the world!

    Max (builder/designer of a model of the Scheldemusch, see the link to RcGroups somewhere above).
     

Deel Deze Pagina