Scheldemusch 1:5

.
Mooi werk Max!

Op deze foto van de Scheldemusch PH-ALB zie ik geen "middenboom" welke op andere foto`s wel te zien is, en de stuurkabels lopen hier "los" tussen de twee staartbomen door. Is dit een andere uitvoering van de Scheldemusch?:

full

Misschien kan je deze foto ook nog gebruiken:

full

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Ramses, dat is inderdaad het prototype, waarbij de stuurkabels via katrollen op de zij-staartbomen ongeveer middendoor beide stabilo-helften naar roerhoorns onder en boven gaan. Maar zoals gezegd, bij de latere uitvoeringen is daar niets meer van te zien.

De onderste foto heb ik ook, maar daarop is niet de hoogte- en richtingroeraansturing te zien.

Bedankt,
Max.

.
Oke, ik begrijp dat je voor de PH-AMG (of productie) uitvoering gaat. Snap ik want daar is de meeste informatie over te vinden. Persoonlijk vind ik de PH-ALB (prototype ?) erg mooi, vanwege het ronde neusje, maar daar is minder informatie over te vinden:

PH-AM-Scheldemusch.jpg

De onderste foto heb ik ook, maar daarop is niet de hoogte- en richtingroeraansturing te zien.
Klopt, was ook niet voor de hoogte- en richtingroeraansturing bedoeld maar gewoon als algemene info, wist niet dat je die al had...

Succes met het tekenwerk verder, wordt mooi! :thumbsup:

Groeten, Ramses

Laatst bewerkt:
Oke, ik begrijp dat je voor de PH-AMG (of productie) uitvoering gaat.

Eigenlijk de PH-AME, racenummer 62 in de "Rallye Exposition Paris 1937", zoals hij op de cover van jouw boekje staat.

De piloot zit al klaar:
full

Max.

Prachtig project! :thumbsup:

Heerlijk om naar te kijken, dat is genieten! :D
Veel plezier met dit project.

Johannes

Zo, vandaag bedacht ik na lang piekeren eindelijk een vering voor het hoofd-landingsgestel:

full
full

Het veerelement is een O-ring, de hoofdpoot is voorzien van een servo-stuurstang aansluiting. De wielas is als een simpele gebogen as voorgesteld, maar dat moet nog een volledige triangelophanging worden.

Ik ben er niet zeker van dat het zo gaat werken, dus experimenteren geblazen. Vooral de zijdelingse beweging van de poot baart wat zorgen, kan ik voldoende speling in de geleiding laten om dit op te vangen zonder dat het schrankt en klem loopt?

Het onderste stukje "vrije val" is om het hangen van de wieltjes tijdens de vlucht te imiteren.

Max.

Leuke oplossing Max!
Weer eens een andere approach :D
De zijdelinkse kracht wordt -als ik het landingsgestel goed bekijk- in het midden door de romp opgenomen. daar scharniert hij toch?
Gaat wel werken hoor :yes:
Alleen even experimenteren hoeveel O-ringen je moet gaan gebruiken met het gewicht van de kist .
De servo-stuurstang aansluiting niet te strak afstellen ;-)

Mooi werk hoor!

Groeten, Ralf

Daar is goed over nagedacht!
Jouw zorgen mbt het schranken en vastlopen lijken mij reëel.
Het groene onderdeeltje dubbel uitvoeren dwz links en rechts van de wielpoot is wellicht een optie om dit te verminderen.

Dit bedoel ik (aijaijai.....):

full

Met bovenaan de poot een kogellinkje en met de groene plaatjes voldoende uit elkaar moet het wel lukken denk ik.

Je landingspoot heeft 3 scharnierpunten: bij het midden van de romp, bij het wiel en bij je vering. De laatste zit een kwart slag gedraaid t.o.v. de andere twee scharnierpunten en dat veroorzaakt je probleem.

Als je de groene plaat niet langs een rib, maar tussen de ribben zet (dus in de richting van de ligger), dan heb je alle bewegingen in één vlak en kan het alles doen.

En plaats de poot dan achter de groene plaat voor het geval de poot een klap naar achteren krijgt bij een te harde landing. Dan rukt de poot de plaat er niet uit.

Daar heb je gelijk in, Henry. Maar ik had juist gedacht de vering op de plaats van de vleugeldeling te monteren, zodat alles goed bereikbaar blijft. Maar ik zal het eens heroverwegen.

Max.

Ik ging ervan uit dat je triangels gebruikte voor je landingsgestel zoals eerder getekend.
De krachten -in de vliegrichting- worden dan opgenomen door de driehoek, de 'stang' is dan slechts een doorgever van de verticale kracht.
Dan zou je met je bedachte constructie goed zitten.

Als je geen driehoekconstuctie gebruikt geef ik Henri gelijk.

Groeten, Ralf

Ralf, het worden inderdaad triangels. Maar ik maak me bezorgd over het feit dat het tonnetje dat tegen de O-ring drukt steeds schever t.o.v. de geleidingsplaat komt te staan naarmate het naar boven beweegt. Ik kan wel voldoende speling bij het moertje en ringetje aan de achterkant houden, maar ik ben bang dat het geheel gaat "happen". Zoals gezegd, experimenteren maar!

Max.

Back