schema bijgloeiautomaat gezocht

raymon, die optoglo mag, zoals delcam reeds zei, in principe geen probleem zijn... Misschien dat net de MM74HC123 een beetje moeilijker is maar daarvoor heb je dan logische neven en nichtjes met dezelfde functie.
Je kan natuurlijk ook een microcontroller inbouwen en weet ik veel wat voor toeters & bellen toevoegen. Dan kan het evt nog wat compacter en misschien met een grotere beschikbaarheid. Maar dat is absoluut overkill in dit geval.

Maarten, en anderen,

Het opgegeven IC kan NIET door een van zijn "gelijkwaardige" broertjes vervangen worden want dan werkt de schakeling niet (eigen ervaring) Zelfs hetzelfde IC van verschillende merken toont intern een verschillende opbouw waardoor het in deze schakeling soms niet werkt.....
Wat bij mijn optoglo het probleem was, is dat er toen FETs gebruikt werden waar de fotovoltaische omzetting aan de gate was ingebouwd. Die FETs zijn ZEER lastig te verkrijgen. Uiteindelijk heb ik er 10 kunnen kopen bij een Duitse groothandel. Werkt wel heel goed en geeft een volledig galvanische scheiding met de rest van de electronica.
De oplossing met een logiclevel FET en een fotovoltaisch led-array is wel zo elegant.

Hans Delemarre

Back