Schema elektro 2 motoren 2 esc 1 accu

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Dhr pomp, 7 jan 2022.

  1. Dhr pomp

    Dhr pomp

    Lid geworden:
    5 jan 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    • [​IMG]
    20220105_134130 door Dhr pomp geplaatst op 6 jan 2022 om 17:42

    Hallo allemaal.

    Wie kan mij helpen met een schema om de elektro aan te sluiten van de volgende onderdelen: 1x max power 500 7.2v 6700 rpm diameter 36mm linksom, 1x max power 7.2v 6700 rpm diameter 36mm rechtsom, 2x hobbywings quicrun 1060 60a en accu fastrax 12v 7ah.

    Is dit een goeie combinatie voor mijn pt boat?

    lengte 120cm breed 31cm weegt nu bijna 3kg met 2 aandrijfassen 4mm en 2 raboesch 3 blad m4 zowel links als rechts omdraaiend schaal is ongeveer 1:20 zie foto

    Eventueel tips en advies

    Groet dhr pomp (frans)
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Aha... Je hebt 'm al gevonden, zie ik. Mooi. Nu eens kijken of er reacties komen van andere leden!
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    schroeven 35mm veronderstel ik , is de enige ontbrekende maat in je verhaal naast, hoe snel wil je er mee gaan varen, normaal of met wat extra snelheid ?

    Ik merk wel op dat je batterij spanning niet gelijk is aan je motor spanning, is dit bewust en kunnen deze motoren 12V aan?
     
  4. Dhr pomp

    Dhr pomp

    Lid geworden:
    5 jan 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi, ja dat klopt ze zijn 35mm in diameter de schroeven.
    Ik wil er normaal mee varen met soms een klein beetje extra power. Het moet wel een mooi vaar beeld blijven.
    De 12v accu is niet echt bewust, maar meer een gok las dat de motor een werkspanning heeft van 7.4v en een voltage rang 4.8v - 14.4v zodoende.
    Maar elke tip en advies is mooi meegenomen.

    P.s de motoren, esc, accu, zender, ontvanger, servo moet ik nog kopen. Maar eerst info verzamelen.

    Groet dhr pomp (frans)
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frans, Heb een deel van de discussie gevolgd o.a. bij het 1:35 Schnellboot draadje van reinaart. Daar staat veel info, maar houd er wel rekening mee dat jouw boot een heel andere schaal heeft.
    Je schrijft dat je twee assen met twee 35 mm schroeven hebt. Wanneer je die schroeven wilt gaan gebruiken is het nuttig om te weten hoe groot de spoed is. Bas schreef er al over. Weet je van welk fabricaat en welk type jouw schroeven zijn? Dan kunnen we aan de hand van de spoed eens kijken welk toerental daarbij het beste past om een acceptabele snelheid te bereiken. Verder raad ik je aan om de hele discussie in dit draadje te houden. Waarom? Dan heb je alle relevante info bij elkaar en een ander is niet altijd blij als er in zijn bouwverslag wordt gepost over dingen die niet bij de schaal en zijn verslag horen. Prima om te lezen en info op te doen, al is het maar voor de verdere aankleding van de boot. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    opgegeven toerental is bij 7.4V bij 12V doen ze dus bijna dubbel zoveel toeren, een gegeven waar je rekening mee dient te houden.
    Ik lees in een ander draadje dat je nog tips hebt gekregen betreffende de spoed van de schroeven en snelheid.
    Normaal zou je hier mee verder moeten kunnen, Uiteindelijk ga je toch moeten testen want theorie en praktijk komen helaas niet altijd gelijk in de modelbouw.
    Nauwkeurigheid van de ingebouwde motoren en gekoppelde assen als ook de hoek dat ze in het water komen draagt bij tot het uiteindelijke resultaat.
    Iets meer power hebben dan schaalsnelheid is altijd leuk om te laten zien en/of een aanvaring te vermijden.
     
    Fokko 66 en Herby63 vinden dit leuk.
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    2 motoren 2 esc.
    In het jip en jannekes.....


     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Beide ECS's hebben een BEC. Er is een grote kans dat die elkaar gaan beinvloeden. Daarom moet bij een ESC de BEC worden uitgeschakeld. Dat doe je door de rode draad uit de connector aan het kabeltje dat naar de ontvanger te verwijderen. Niet vergeten het metalen deel dat aan de rode draad zit het te isoleren.
     

Deel Deze Pagina