Schema Servo-delay

Is er toevallig iemand die een schema en eventueel een lay-out heeft van een servo-delay , ik wil graag proberen of ik dit zelf in elkaar kan prutsen.
Groet Norwin

Hoi Norwin,

waar heb je het voor nodig? Ik weet geen schema, maar wel dat je de V-mixer van Conrad als vertraging kunt schakelen, en in Dortmund heb ik ze vorig jaar ook gezien, zijn er dit jaar vast weer. Verder werkt het verlagen van de spanning ook. Dit kost echter evenredig aan kracht. Gewoon één of twee diodes in de +leiding schakelen, elke diode "eet" 0.6 volt weg. Gaat prima zolang de kracht niet belangrijk is, bij mij gebruikt bij de aansturing van de periskopen in de Walrus, en de klaproeren in de U 2540.

Groeten, Lex.

Ik heb dit nodig om een kraan langzaam te laten draaien want als ik dit direct op een servo zet dan wordt het een soort van catapult.
Het is overigens voor mijn Smit-Orca.
Groet Norwin

Servo delay schakelingetjes zijn vrijwel allemaal gebaseerd op PIC controlertjes. Dit zijn kleine programmeerbare computer chipjes die de puls vanaf de ontvanger binnen krijgen en die een langzaam veranderende puls naar de servo sturen. Sommige hebben een mogelijkheid om de vertraging in te stellen, al dan niet in stappen. Wanneer je deze chipjes kunt programmeren kan je dit soort schakelingetjes makkelijk zelf maken. Kan je dat niet dan kan je ze beter kopen want echt duur zijn ze ook niet. Simprop verkoopt ze al voor ongeveer €18. Kijk maar eens op deze site.

Hoi Norwin,

In de nieuwe modelbouwcatalogus van Conrad staat nu een vertragingsmodule:

220234_LB_00_FB.EPS.jpg

Met als omschrijving:

Vertraagt de snelheid van uw servo tot maximaal 7,5 s. De tijdsvertraging kan met een dipschakelaar in stappen van 0,5 s worden gekozen. Bovendien kan gelijktijdig de draairichting van de servo worden omgepoold (servo-reverse). Wanneer de tijdsvertraging niet wordt gebruikt, kan de module als elektronische V-kabel met servo-ompoling worden gebruikt (belangrijk bij een intrekbaar onderstel, vleugelservo's enz.).

Is dat iets?? 17 euri 95.

Groeten, Lex.

Back