scheuren in de houten romp

• Topicstarter Topicstarter daan
  • Startdatum Startdatum
D

daan

Guest
ik heb op markt plaats een smit rotterdam gekocht de boot heeft 15 jaar op zolder gestaan nu zit in het rode gedeelte scheuren in hoe krijg ik hem nu het beste water dicht

Hoi Daan,

beste oplossing is hem over de hele romp aan de buitenzijde kaal te schuren tot op het hout indien noodzakelijk en daarna een nieuwe laag hars eroverheen te zetten, epoxyplamuur erover, grondlak en daarna afspuiten.

Dan weet je zeker dat hij weer jaren er tegen kan.

André

de romp ziet voor de rest perfect uit maar als dat het beste is doe ik dat bedankt epoxy plamuur waar kan ik dat het beste halen

Daan,

er zijn diverse opties aan merken.

Mijn volgorde en merken zij als volgt:

Inpregneerhars van de IJssel ( haal ik bij de toeleverancier van jachtlakken ), daarna epoxyplamuur van de bouw markt of auto-onderdelen handel, eventueel lakplamuur en dan de grondlak en als laatste aflakken.

Vooral voor de hars zijn er andere opties, zoals G4 maar daar heb ik geen ervaring in maar de reacties van anderen zullen dat wel uitwijzen.

André

nou bedankt zal nog wel even duren voor die vaart ben ook nog met een andere boot bezig ik ga eens informeren bedankt alvast als ik nog vragen hebt hoor je het wel groetjes daniel rutjes

Dag Daan ,

G4 is een impregneerhars , maar je moet tot de blote hout schuren , G4 aanbrengen op een bestaand verf of plamuur heeft geen zin.

G4 is goedkoper dan epoxyhars , kost ongeveer 17 € voor 1 liter , is gemakkelijk te gebruiken : zo uit de fles , geen verharder die toegevoegd moet worden ...

nadien , op de G4 kan je een plamuur aanbrengen , polyester of epoxy , blijft hetzelfde , nadien grondverf en verf

de groetjes ,

Laurent

Ik neem aan dat de Smit Rotterdam van Billing Boats is.

Ik heb zelf een aantal maanden geleden mijn 20 jaat oude Zwarte Zee maar eens onder handen genomen. Ook deze houten romp was niet meer waterdicht. Ik heb de hele romp tot op het blanke hout kaal geschuurd. Hierna ben ik de romp met 3 lagen G4 behandeld. De eerste laag G4 heb ik zo'n 15-20% verdund om zeker te zijn dat de G4 ook diep in het hout trekt. De binnenkant van de romp heb ik met glasvezel en G4 gelamineerd. Hierdoor is een sterke en waterdichte romp ontstaan die zeker ook een stootje kan hebben. G4 is een ideaal middel, behalve dan dat het vreselijk stinkt.
Nadat de G4 is aangebracht kan je de romp plamuren, schuren en spuiten.

Harald

Back