Schlüter Bell222 (Heli Boy)

Hallo,

Ik ben momenteel met een restauratie bezig van een oude Schlüter en wel de Bell222. De heli heb ik afgelopen week van iemand overgenomen en wilde deze weer in vliegende staat brengen voor oa de oldie meetings.

De heli heeft wel al collective pitch. Nu ik mijn vraag op wat voor toerental deze toen gevlogen hebben? De motor die zit ingbouwd is een webra 10ccm.

De mechaniek en motor zijn schoongemaakt en deze wordt binnenkort opgebouwd, ik had een defect onderdeel de pitchaansturing een aparte stuurstang. Gelukkig kon de stuurstang gewoon zelf nagemaakt worden door een collega.

Heeft verder iemand mischien een handleiding nog van deze heli?

Mvg

Ed

Kan je niet aan manual of zo helpen, maar zo uit mijn hoofd draaiden deze heli's 1400~1500 RPM.

Ik denk dat Wim Blommaert hier op het forum je beter kan helpen, dat is een verstokte "oude Schlüter fanaat".

Die zal het ongetwijfeld weten.

Groet, Bert

Zou je er met Wim niet uit kunnen komen, lijkt me bijna onmogelijk, dan ken ik nog iemand met veel kennis & informatie van de Schlüter helikopters

grt G

hey Ed,

Inderdaad, iets van een 14 à 1500 toeren is meer dan voldoende voor deze dingen. M'n Scout en Magic draaien ook zoiets, beiden met houten bladen.

Verwacht wel veel regelwerk aan de bladetracking, de bladhevels en pitchbrug plooien makkelijk, en dat zorgt voor een continu veranderende bladhoek.

Een goeie upgrade is de pitchbrug uitvoeren in alu zoal bij de Heli-star, Superior en Champion. Stukje "U" lijst van 20mm buitenmaat, en de gaatjes tappen met M3 zodat je de kogels er kan inschroeven.

Als ik me niet vergis heb ik wel een bouwbeschrijving liggen van de heli-boy, of 'bell 222', zal ze eens proberen inscannen.

heb je 't tandwiel met of zonder vrijloop?

Wim

ps

Trouwens,

Welkom in de oldie's club, haha!!!!

ik heb één heli-boy volledig opgebouwd, en wel nog een paar in onderdelen....

Wim

Hoi Wim,

Bedankt voor de tip. In een vorig draadje van jou heb ik inderdaad het verschil van de pitchbrug gezien.
Ik heb hem helemaal uiteen gehad en ben weer aan het opbouwen, helaas mis ik 1 onderdeel waar ik nu achter kom en dat is de koeltunnel die om de fan hoort te zitten. Hoeplijk zijn de blaadjes na al die jaren nog bruikbaar maar daar kom ik wel achter, ik heb trouwens een webra 10ccm motor maar zonder heli koelkop is dat nog iets om naar te kijken?

Mvg

Ed

koelschacht

Hey Ed,

Blij dat ik je kan helpen...

wat heb je voor koelfan zitten, de gefreesde alu versie, op de versie in zwart plastic?
Origineel werd de heli-boy geleverd met een koelschacht uit vacuum getrokken plastic. vanaf de Superior werd dit een zwart plasic stuk in twee delen.
De vacuum getrokken versie kan je nog vinden op heli-oldie.de

Koeling was in die tijd somieso marginaal te noemen, zeker omdat er nog geen echt specifieke helimotoren bestonden. De webra heb ik in de "Schlüter"uitvoering, of de SHC-10. had een speciaal vliegwiel, zonder meenemer op de motor. met een gewone kop erop gaat de koeling marginaal worden vrees ik....

Wim

Ik ga eerst de orginele bladhouders gebruiken en zie dan wel verder a;ls het niet lukt.

De koeltunnel heb ik besteld ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Zal binnenkort een paar foto's plaatsen.

Ik heb nog een complete en splinternieuwe koppeling incl fan liggen voor een heliboy... Dus mocht je interesse hebben als spareparts. ;)

Hopelijk komt eind deze week na 3 maand zoeken mijn vervangende koppeling voor mn Schluter MD 500 binnen vanuit Engeland! Kan ie weer de lucht in :)

Succes met de restauratie!

Beste Jonkie bedankt voor het aanbod maar heb een nieuwe koppeling in het model. Volgens mij heeft deze nog nooit gevlogen als ik de status van de tandwielen en lagers bekijk. De motor heeft wel al een brandstof gehad, misschien zijn ze toen bang geworden om ermee te gaan vliegen. In de heli zaten ook simprop servo's die heb ik er natuurlijk uit gehaald en worden vervangen door iets van robbe.

Mvg

Ed

Zo hier alvast een paar afbeeldingen:

Heb de startpen aangepast zodat deze met een zeskant gestart kan worden.

Wacht nog op de koeltunnel verwacht deze pas volgende week donderdag.

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die drijvers heb ik ook nog liggen en uitgeprobeerd met de junior II. Opstijgen vanaf water met een heli is wel tricky en een hele vreemde ervaring!

Ziet er goed uit die Bell!

Back