Schleicher ASK-13

flymax

PH-SAM
IMG_1508.png
De afgelopen weken zijn we (Hein (Hein.z) en Max (Flymax)) gestart met de bouw van een kleine schaal versie van de Schleicher ASK-13. De spanwijdte wordt 1 meter 80 dus schaal 1:8,8
We kiezen bewust voor een project van beperkte omvang omdat we beiden ook andere projecten hebben lopen. We bouwen dus alleen op de clubavonden bij MVC-Cumulus in Kampen. Of -zoals vandaag- op een verregende zaterdagmiddag.
We gebruiken een tekening van Alfred Bellec als basis. Helaas blijkt wel dat die niet erg nauwkeurig is. Dit vraagt dus nog wel veel nabewerking.
 
Voor mij is het al wel duidelijk welk kleurenschema ik ga gebruiken. In 1981 heb ik namelijk gelest op de PH-497. Die wordt dus de basis. Tegenwoordig vliegt deze in België onder Belgische registratie. Voor die tijd zag hij er zo uit:
IMG_1506.jpeg
maar in 1981 had hij het standaard ZCNOP schema zoals deze K8 ook had. Een beetje saai, maar voor mij een stukje jeugdsentiment
IMG_1507.jpeg
 
Kijk nou eens....:eek: :beer:
Midden op, de KA-10 van Gérard Billon, die Anatoly Kolesnikov nog (in Franse kleuren) voor hem gebouwd had.
Voorpagina FLY 10-95 met KA-10.jpg

De KA-10 is voor velen een inspiratie geweest, ook in Nederland...:D
full

O ja, ik heb gelest (1975) op de PH - 466 en de - 446, op de laatste solo gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Goed streven om de ask13's af te hebben voor het sleeptreffen. Ik twijfel nog of het de ph-492 moet worden of 1 van de twee Veendamse exemplaren waar ik de registratie niet meer van weet.
 
Nog mee gevlogen in Maubray.

upload_2023-12-19_13-43-34.jpeg



upload_2023-12-19_13-44-57.jpeg



upload_2023-12-19_13-46-11.jpeg


Ver van een lompe bedoening.

upload_2023-12-19_13-48-10.jpeg



upload_2023-12-19_13-53-44.jpeg


Aurectar groet jullie.

upload_2023-12-19_13-50-45.jpeg


Om te besluiten.

Elkeen een prettig Kerstfeest en een optimale doorstart 2024.
Tevens een goede gezondheid, mooie vluchten zonder aanmaakhout of andere creepy toestanden.

Mvg,
Aurectar
 
Op zomerkamp (19ooit) hadden we een K8, een K7 en een Rhönlerche. Vanwege de minimale stoorkleppen, alleen boven op de vleugel, landde de K4 Rhonlerche steevast verderop de landingsstrip. Vooral de K7 en in iets mindere mate de K8 hadden flinke duikremkleppen. Een goede reden waarom op de K7 vooral niet solo werd gegaan. Ik zat in het KRhöen team en heb heel wat geduwd. Ook goed leren sliplanden overigens.

Erik
 
Ik heb in 1958 als 10 jarige passagier een vlucht in de Rhon meegemaakt, maar had de indruk dat deze de remkleppen altijd uit had staan. Het was een vluchtje van net iets meer dan 2 minuten. Was wel op de toen nog heel korte baan van Malden.
 
Back
Top