Schluter SX 81

Had Schlüter geen 45graden tandwielkast voor hun BK117?

>>Ja, hadden ze, maar was voorzien voor inbouw in een romp. had geen voorzieningen voor montage aan een staartbuis....
nu, voor normale vliegbewegingen moet't normaal gezien wel volstaan, 3D moet je met zo'n stuk antiek niet aan beginnen natuurlijk.....

Mini-Boy. Mijn eersteling :)

>> ik weet nog hoe ik als kind zat te kwijlen bij een Schlüter cataloog.....

De helistar.. mijn eerste heli :-)

helistarcrash.jpg

Oeps,....even verkeerd geland ;-)

Laatst bewerkt:
Wim,

Dat ziet er allemaal mooi uit. Ik heb trouwens bij mijn uni stars van graupner ook nog met de 2mm staaldraad gevlogen, eerst ook met een mechanische gyro ,later toch met een heading hold , de G550t van JR. Overigens in combinatie met een (vrij langzame) S3001 servo. Dat hield de staart aandrijving prima uit, geen enkel probleem. Ik denk dat de schlüters dat ook prima zouden kunnen hebben. aan de andere kant wil je er wellicht liever een mechanische gyro in hebben.
Ik heb trouwens nog 2 mechanische futaba gyro's liggen waar ik niks mee doe meer. Uiteraard in perfecte staat. Mocht je ze kunnen gebruiken, moet je me dat maar even laten weten.

Steven.

Op zich lukt't inderdaad prima met die 2mm, je hoort gewoon af en toe de staartrotor vertragen. heeft ook te maken met vde overbrenging, op de Magic vlieg ik 1/1 in de staartrotorbox. is op zich natuurlijk ook al zwaarder belast daardoor. 't is natuurlijk maar wat je ervan verwacht, 3D is niet aan mij besteed! Ergens vind ik een mechanische gyro qua "feel" zelfs aangenamer......en natuurlijk, in een 30 jaar oude heli stop je geen digitale servo's, 2.4 gig, en SSM gyro, staat gewoon niet.....
ben zelfs van plan om een Heliboy te bouwen met de originele mechanische mixing van gas/pitch, en pitch/staartrotor.....maar waarschijnlijk toch wel met een gyro (JR NEJ 1000)....zo dapper ben ik nu ook weer niet! lol!! en wie weet, als ik eens de kop kan vinden, een toerentalgestuurde versie......

progress......

ondertussen verder bezig geweest met de koelschacht. dit zijn zo de dingen waar echt wel wat tijd in kruipt wil je't goed doen, en waar je nog wel wat modelbouwer moet voor zijn (ben ook zo iemand die nog gek genoeg is om vliegtuigen van plan te bouwen, ipv een ARF'je te kopen dat op 2 avonden klaar is-en waar dan door sommigen nog over geklaagd word dat er toch wel veel werk aan is, dan moet je eens een B-25 van 2.6m span bouwen van een plan van Ziroli....tot zover mijn "rant"...). de schacht is een vacuumgetrokken vel plastiek, waar echt toch wel nog wat aanpaswerk aan is, en bovendien is't niet echt voorzien op specifieke Helimotoren-bestonden toen gewoon nog niet-met een grote koelkop. Al bij al toch al een paar uur mee zoet geweest.... koeling bij die oudere machines is zowieso al nie schitterend-vraag me af hoe ze in die tijd ooit in de lucht raakten in de zomermaanden met gewone aero-motoren!-dus die koelschacht goed laten aansluiten is echt wel de boodschap!

volgende stap worden de servo's. heb denk ik wel een oplossing om alles wat rechter te laten lopen. probleem zit'm aan de linkerkant van de heli: pitch, staartrotor en nick zitten daar héél dicht bij elkaar, en je krijgt nu eenmaal géén 3 servo's op één plaatsje. Pitch kan ik vrij makkelijk oplossen door de pitchhendel te keren, zodat'ie aan de andere kant komt te zitten(zoals bij de bell 222 en Heli-star). de stang loopt dan aan de onderkant van de heli, en plaats zat om de servo te monteren. origineel kon dit niet, omdat er op de pitch-hendel een tweede mixerhendel gemonteerd was, voor het mixen van pitch en staartrotor. dankzij onze nieuwe zenders is deze alvast niet meer nodig! heb gisteren ook eens zitten kijken voor de Gyro, en ik denk de sensor te gaan monteren in de "turbine" achteraan, boven de tailtube.

foto's volgen vanavond hopelijk!!

stay tuned!

wim

Foto's

full

de koelschacht.......

full

full

full

hier is ook de nieuwe opstelling te zien van de pitchhendel. stang zal onder de koelschacht door moeten lopen, maar laat een betere opstelling van de servo's toe.

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Back