Schneider Trophy Racers

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Schneider Trophy Racer met de Nieuport 1913 nr6

Loop al jaren met de gedachten om een schneider Trophy racer te bouwen.

Met de wetenschap twee watervliegmeeting per jaar te hebben wordt het de moeite waard om eens iets te bouwen.

kingschneider06.jpg

De keue is gevallen op de Supermarine S4 en heb al een klein beginnetje met tekenen.

Later meer dus.

Ton

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik de Curtiss R2C3 (of was het nou R3C2?) mooier, maar toch dit draadje eens gaan volgen :lol:

Zet 'm op, Ton :lol:

Ik denk dat ik hier al wel kan gaan neerzetten dat Ton en ik een Schneider Trophy cup racer gaan bouwen.
Ton heeft voorgesteld om de Nieuport te gaan bouwen en daar ben ik het mee eens.
Het leuke van deze kist is dat het in 1913 toen de Schneider Cup van start ging in twee uitvoeringen tegelijkertijd vloog.
Het enigste verschil is te vinden in het staartvlak, de drijvers, de vorm van de beplating voorop en de pylon die op de romp staat voor de spandraden.
Het gaat hier om de nummers 5 en 6 dat op de kisten staat.
Later meer hierover.

Mvgr Hans

Jaaaaa, leuk draadje om te volgen :yes:

Als ik nou eens geen projekten had liggen wie weet zou ik dan ook zo`n model bouwen.
Wel met brandstof uiteraard ;-)

Ach ben nog jong dus wie weet in de toekomst.........

Succes in ieder geval jullie 2 en ik zie beide modellen medio april wel verschijnen op het water bij de eerste watervliegmeeting van 2008 :lol:

Hee Ton,

Je uitspraak van 9 september heeft nog geen 2 weken stand gehouden ;-) :thumbsup:

Heel misschien de volgende keer ja maar bij dit soort kisten moet er niet afgeraffeld worden.
Dit soort kisten verdienen om goed gedetaileerd op het vliegterrein te komen dus geen haasje repje.
Heb ook nog een airco dh2 te bouwen die ik wil gaan gebruiken voor de schaalwedstrijden(Ton heeft me overgehaalt).
Wat betreft de Schneider Trophy racers komen er nog meer maar we beginnen bij het begin n.m.l 1913.
Dus ik zou er alvast maar rekening mee gaan houden dat jij ook aangespoort gaat worden om zo'n Schneider kistje te gaan plannen voor in het jaar 2009.

Mvgr Hans

Berto,

2 weken is voor mij al een eeuwigheid.

Maar heb nog steeds woord gehouden :lol: , want de Nieuport ligt nog niet op de bouwplank.

Moet eerst nog even getekend worden 8O en als het echt moet 8O is tie dan ook met brandstof :cry: te vliegen :wink: .

Dit gaan ze worden zijn het geen schatjes.

nieuport_1913_5.jpg

nieuport_1913_6.jpg

Het voorstel van Hans is om schaal 1/7 aan te houden en ben het daar helemaal mee eens.

Zo we kunnen dus een begin maken met de Cad tekening :pc: en als alle andere projecten klaar :P zijn, kunnen we aan de bouw beginnen.

Ton

Jaaaaaaaaaa gaat goed.
Vleugels zitten mooi op het rompje.Ik denk dat de instelhoek wel goed is.Toch?
Zaterdag wordt weer uitstekend watervliegweer Ton.

Mvgr hans

Berto,

Ja grappig he gaat helemaal lukken volgende jaar een Schneider Trophy race.

Hans,

Heb de instelhoek van de vleugel toch iets bijgestelt en zit nu met de vleugel op +4 en stabilo op +2 graden.
Dat maakt dus eigenlijk 2 graden vleugelinstelhoek dat zeker moet gaan lukken.
Daarbij nog wat tipverdraaing van een 1 -2 graden en de Nieuport vliegt super.
Gaat lekker zo en denk dat we eind Nov begin Dec wel kunnen beginnen met plakken.
Nu snel nog even die andee zooi eeeehhhh ik bedoel modellen in de PU zetten.

Wat zaterdag betreft balen gaat niet lukken, heb in de tuin nog even een test gedaan met de vliegboot.
Met de vliegboot dus op de grond en zender op 1 meter hoog ging die bij 12 meter lopen er al vandoor.
Er is dus iets goed fout :cry: hoop de zender van de week weg te kunnen brengen naar Corrien.
Daarna is het afwachten wanneer we weer een poging kunnen wagen, in iedergeval tijd genoeg om aan de Nieuport te kunnen tekenen.

Ton.

Wat die vleugelinstelhoek moet dat zeker lukken.
Wat de tipverdraaiing betreft denk ik dat die kan worden ingeregeld door de aansturing.
Dit kistje heeft n.m.l wing worping als aansturing i.p.v rolroeren.
Vanaf de voorlijst de vleugeltip doorlaten lopen in de eindlijst met gelamineerde latjes.
Dit wordt een supersterk geheel en toch zeer flexibel.
Dit komt ten gunste van de wingworp bewegingen.
Hier even een voorbeeldje van de vleugel van m'n bleriot in aanbouw.

normal_AAAA0001.JPG
.

Mvgr hans

Ik heb naar het filmpje van de Yak 11 zitten kijken die door een moki 5 cylinder stermotor de lucht in wordt gesleurd.
Wat een geluid produceert deze motor.FANTASTISCH.
Als deze motor in een Schneidercup racer wordt geplaatst dan weet ik zeker dat je de kist van de dag hebt.
Wat dacht je van de Nieuport Ton?
Moet ie wel een beetje groter worden getekend en moet er een grotere auto worden aangeshaft denk ik.
Zou dit dan iets voor Berto zijn?

Mvgr hans

He wat, waar, wanneer, wie, welke kist???

(heb geen tijd en geld maar wie weet ;-) )

Ik ben met elektro aan het vliegen maar heb toch af en toe de kriebels om een kist met verbrandingsmotor te gaan maken.
Wie weet gaat het er toch een keer van komen!
Heb nog een hele mooie Schneidercup racer op m'n lijstje staan en dat is een deperdussin monocoupe.
Deze wil ik dan (als ik het financieel bij elkaar kan krijgen) met een 5 cilinder viertakt stermotor de lucht in sleuren.
Voorlopig droom ik hier nog alleen maar van.
Ik zal eens kijken of ik de foto hier van kan vinden om hem hier te plaatsen.

Mvgr Hans

Back