Schneider Trophy Racers

HEEEE Hans,

Je wil toch iets groter maar ik dacht dat 8O :wink:

Laat mij jou niet tegenhouden moet je zeker doen.

DeperdussinMonocoque1913.jpg

depph.jpg

Ton

Je hebt hem al geplaatst zie ik.
Vindt dit ook wel een hele gave machine.
Moet wel toegeven dat het voortsel van jouw wel heel heftig is.
Je gaat me weer laten twijfelen!
Ik denk dat die kist met zo'n stermotor toch ook niet veel groter in spanwijdte gaat worden dan de Nieuport Ton.
Misschien zo'n 2mtr
De motor die ik in gedachte heb is de ASP 5 cylinder stermotor.
Dacht dat ie 64cc is.
Moet uiteraard wel lekker hard vliegen!

Mvgr hans

Heb even een vraagje voor je Ton.
Welke afmetingen heeft het motorschot van de NIEUPORT.
Ben trouwens erg benieuwt hoe het ervoor staat wat het tekenen betreft Ton.
Was trouwens vandaag heel mooi weer om te watervliegen.
Had vandaag heel veel te doen dus van watervliegen kwam er niet veel van.
Morgen misschien als het weer het toelaat.
Wat denk jij ervan Ton?

Mvgr hans

Zo weer een stukje verder.

Vanavond de constructie van de drijvers in getekend.

Nu alleen nog het onderstel aan de romp en drijvers aansluiten.
De vleugels aan de romp monteren inclusief de steun voor de kabels uitwerken.
En tot slot de staartdrijver verder uitwerken.

En dan, ja dan kunnen de onderdelen eruit gehaald worden voor het freeswerk.

nieuport1913nr604hr1.jpg

Ton

Grrr, denk ik net zowat "alles" te hebben, zie ik dit draadje net.

De Supermarine is altijd hoog op mijn wenslijstje geweest. Een jaar of wat geleden stond er een supermooie te koop in de USA, uiteraard voor véél dollars, maar dan had hij ook een watergekoelde motor aan boord...

Helaas bij dit soort projekten moet je toch naar een kosten/baten plaatje kijken. Met kosten bedoel ik niet alleen de pecunia, maar ook de tijd...

Watervliegen doe je om uiteenlopende reden veel minder als "land"vliegen:
1/ Vroeger stond ik altijd alleen aan de waterkant te vliegen...niks aan....
2/ Je moet een vaste locatie hebben anders is het iedere keer weer zoeken naar een geschikte plek. Dit is vaak weer afhankelijk van de windrichting.
3/ Het gesleep met extra spullen, oa het bootje...je moet alles goed vantevoren plannen en voorbereiden, je gaat niet "ff" een uurtje watervliegen.
4/ Bij teveel wind/golfslag is het ook niks.
5/ In de zomer is het bijna niet te doen, overal zeilen, zwemmers, waterscooters, bikini's :) Het is dus beperkt tot het voor- en najaar.

Modelbouw is al een hobby waarbij de uren/dagen/jaren bouwen (cq onderhoud) en kosten aan een model een uiterst scheve verhouding heeft als je het over de vlieg(minuten) verdeelt....Om maar van de risico's te zwijgen!
Watervliegen maakt het alleen nóg schever...Harley rijders klagen al dat ze meer sleutelen als rijden, maar dat valt in het niet bij onze hobby!

Je kunt dus wel een model bouwen waar je een jaar aan bezig bent en er een dure stercilinder aan hangt (niet aan denken als-ie koppie onder gaat en de motor breekt af...) maar als je er dan maar 2 X per jaar mee kunt vliegen....

Ik hou het dus nog even bij de NorthJetStar.......

Gaat goed Ton:)
Ben erg benieuwt wanneer de kist gebouwt kan gaan worden.

EHHhhhhhhh Richard,
het voordeel van elektro is dat je toch veel meer lokaties hebt dan als je met brandstof vliegt.
De Zevenhuizerplas is voor mij een vaste watervlieglokatie geworden omdat het een mooie grote plas is en omdat het gedeelte waar ik vlieg netjes afgelegen is van de bewoonde wereld.
Het is idd zo dat je alleen maar het voor en najaar daar kan vliegen omdat er anders teveel mensen aanwezig zijn(veiligheid is prioriteit nr 1 bij mij).
Ton kan over deze watervlieglokatie meepraten hoe het daar vliegen is.
Dus het is mogenlijk om relatief veel te watervliegen.

Mvgr Hans

Dat geluk hebben jullie dan weer.

Richard zit al weer wat moeilijker, in Ederveen en omstreken is niet even snel een mooie lokatie te vinden (hij zou natuurlijk naar Ingen kunnen ;-) ).
Verder zou ik ook niet zo snel iets weten behalve Horst of Nulde maar daar is het altijd druk.

Ikzelf woon nu 500 mtr bij het water vandaan maar ook dat is niet echt een optie omdat net aan de andere kant Gooi en Eemland ligt + de club in Huizen zelf.
Terwijl de lokatie iets verder geschikt zou zijn maar da`s nog dichter bij G&E.

Wij moeten dus af en toe naar Muiden waar we dan met de wind uit de goede richting ook al een paar keer gevlogen hebben zonder bootje :lol:
Maar da`s niet altijd aan te raden (in 2008 komt er wel een speelgoedbootje voor de safety ;-) )

Feit is en blijft dat voor velen het watervliegen een af en toe bezigheid is en daardoor worden de meetings ook meer en meer bezocht :thumbsup:

Hans
Klopt ten dele. Doorgaans zullen de e-(water)kisten wel wat kleiner en lichter zijn als de brandstof slurpers, en loopt de vleugelbelasting sterk terug, dus wordt je nog meer beperkt door wind en golfslag.
Ik vind dus een brandstofkist beter tot zijn recht komen, ik denk met mij vele anderen. Ondanks de smurrie, alhoewel dat bij benzine (mijn voorkeur) vrijwel niet optreedt.

Alhoewel ik ook een 14 tal e-kisten heb(Depron, zwevers, indoor, shockys), ben ik pás toegetreden tot het zwaardere e-segment (Sebart Angel-S) met ditto zwaardere accu's. Behalve de stuk hogere prijs (vliegklaar heeft de Angel me 1100 euro gekost en dan heb ik het nog niet over de nieuwe lader/balancer die ik voor de 6S Lipo moest kopen en dan binnenkort nog een 2e accu...) bevalt me het echter prima.
De vraag is of je nét zoals Silvestrini zo licht/sterk kunt bouwen zonder al dat mooi gefreesde triplex....

Berto,
Rijden is voor mij al járenlang de normaalste zaak geworden voor mijn hobby. En dan woon ik nog geeneens in de randstad...
Jetvliegen in Deelen, de BIGGS events door 0031 en 0032 verspreid, daarnaast de diverse losse evenementen her en der, af en toe in Spanje. Eigenlijk heb ik nauwelijks een echte thuisclub meer....(Ede en sinds kort Renswoude voor het e-werk).
Het "zigeuneren" bevalt me echter goed, je ziet zoveel meer als die mensen die 30 jaar niks anders zien als hun eigen club.

Vanuit Oss had ik idd veel meer opties voor watervliegen(diverse "dooie armen" van de Maas), hier is het eerst nog wat zoeken, maar veel zal er niet zijn.

Hee Richard,

hoop je komend jaar vaak op Ede tegen te komen dan, wij zijn er in ieder geval elke woensdag als we weer tot minimaal 7 uur kunnen vliegen :D

Zoals ik al zei zou het zandgat bij Ingen een optie kunnen zijn, tijdens de watervliegmeeting is dit ene goed lokatie gebleken.

Richard,

De pup die ik ook elektrisch vlieg weegt zo'n 4,5 kg.
Deze wordt normaal gesproken met een 10 tot 15cc viertakt gevlogen.
Ik vlieg daar op het water met windkracht 4 nog wel mee(moet wel toegeven dat het dan flink roeren is).

Mvgr Hans

Dit is wel zo'n beetje klaar en ben er wel tevreden over:banana:.

Eerdaags even de onderdelen eruit halen en laten frezen.

nieuport1913nr605hd6.jpg

By tvm at 2008-01-14
nieuport1913nr606zg2.jpg

By tvm at 2008-01-14
nieuport1913nr607sr7.jpg

By tvm at 2008-01-14
nieuport1913nr608mn6.jpg

By tvm at 2008-01-14

Wat denk je Hans ben je er klaar voor:cool:.

Denk dat de eerstvolgende plaatjes van een bouwverslag zullen zijn.

Ton

Back