Schnellboot S-38 1/35

Hoi Heren,

MB, ben reeds een te etsen lijstje aan het maken voor mijn bootje:p, gezien de prijs is dat zeker de moeite waard. Thanks voor de tip.

:rolling: Was toch wel enigzins serieus en constructief bedoeld :rolleyes:

De firma Scale Hardware levert erg mooie messing bouten, klinknagels etc in bijna belachelijke kleine maten. Voor bijvoorbeeld de klinknagels zie; Miniature Rivets : Scale Hardware, the world's finest scale model fasteners

Deze klinknagels zou je kunnen gebruiken op je master en vervolgens meegieten (en het kost je geen vermogen aan klinknagels ;).

Ook ik heb een P&D maar sinds ik deze site heb gevonden, heb ik de P&D niet meer gebruikt :rolleyes:

Succes

Ten tweede, ik weet dat het constructief bedoeld was en waardeer dat ook. Had er zelf ook al aan zitten denken maar dan kom je bij een iets groter probleem, de randen van de luiken zijn ook niet gezet maar geklonken......... De patrijsppoortjes ook en, als ik de eduard ets set mag geloven, komt dit op zo'n 100 klinknagels van 0.1 mm per luikje:(. Ik denk dat ik me ga beperken tot diegene op de scharnieren.

Toch moet ik zeggen dat ik positief verrast ben door de 2 sites. Biedt weer ongekende mogelijkheden.;)

Ondertussen aan het bouwen en lezen en werd benieuwd naar het Lurrsen effect. Nadat ik door had hoe het werkte en hoe meerdere mensen het elektronisch opgelost hadden in hun bootje, op zowel Nederlandse (8ste schnellboot) als buitenlandse sites, heb ik geprobeerd het mechanisch te benaderen. Ben geen elektro held dus vandaar.

Hierbij heb ik het volgende uitgedacht en even snel uitgetekend. Let wel de mini servo zit bevestigd aan de roeras.;)

lurrseneffect1.jpg


Of het werkt zal pas blijken als ik het uit kan testen. Volgens mij moet ik flink aan het schuiven in de gaatjes van de servo om overal dezelfde uitslag te creëren maar volgens mij gaat het werken. Indien oneens laat me dan even weten waarom.

Tevens liet het tekeningetje me even zien dat het lurssen effect maar tot een bepaalde roeruitslag effectief kan zijn anders staat een van de effect roeren al snel haaks op het vaartuig.

Tot zover,

Gr. Frank;)

P.s. Excuses als ik hier en daar niet het juiste scheepvaardersjargon gebruik maar ik ben ook maar een landrot.....
 
Jouw oplossing was ook mijn eerste keuze, echter na tests bleek dat de armen naar de lurssen roeren niet gelijk zijn in hoek vanaf de meedraaiende servo, dat levert een verschil in uitslag op. Twee mini servo's die ieder hun kant op gaan zou beter zijn.
Ook is het gedrag tijdens sturen niet echt wenselijk, eentje gaat inderdaad dwars staan.
In mijn mechanische oplossing is bij volledig roer uitslag het effect bij dat ene roer juist minder.


Volledig Lurssen effect mechanisch:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lurrssen effect.

Jouw oplossing was ook mijn eerste keuze, echter na tests bleek dat de armen naar de lurssen roeren niet gelijk zijn in hoek vanaf de meedraaiende servo, dat levert een verschil in uitslag op. Twee mini servo's die ieder hun kant op gaan zou beter zijn.
Ook is het gedrag tijdens sturen niet echt wenselijk, eentje gaat inderdaad dwars staan.
In mijn mechanische oplossing is bij volledig roer uitslag het effect bij dat ene roer juist minder.

Hoi Puffin en anderen,

Ten eerste bedankt voor je reactie;). Ik dacht even dat ik het ei van columbus had maar tijdens het uittekenen kwam ik er eigenlijk ook al achter dat de verschillende armlengte van de hoofdservo naar de miniservo voor verschillende uitslagen zou zorgen:(. Was echter nog redelijk optimistisch dat ik dit bij het uittesten er wel uit zou krijgen. Ben zeer onder de indruk van jouw oplossing en de rest van je innovaties, een luchtgelanceerde, watervaste torpedostift. je moet er maar opkomen. Dat die bootjes van jouw nog drijven.:confused:

Maar goed, redelijk gedesillusioneerd en geïmponeerd ben ik me eens verder gaan verdiepen in het Lurssen effect dus het aantal boeken wat ik heb in PDF en normaal formaat eens goed doorgelezen (voor zover het het Lurssen effect betreft, de overige teksten heb ik iets meer tijd voor nodig) En daar kwam ik o.a. het volgende tegen.

In warship profile 031 het volgende:

lursseneffecttekst.jpg


Als ik deze tekst juist interpreteer worden de effectroeren op 30 gr. gedraaid en wordt er uitsluitend nog met het hoofdroer gestuurd.

In Schnellboote in action 4018:

lursseneffect4018.jpg


Hieruit valt op te maken dat het effect pas optreedt bij 28 knopen, val je onder de 20 dan valt het effect weg en moet je, om het weer op te kunnen bouwen, opnieuw 28 knopen varen. De effectroeren worden bij 28 kn op dertig graden gedraaid en naarmate de snelheid toeneemt op 17 graden.

Als laatste geeft Jean-Phillpe Dallies-Labourdette aan dat de roeren volledig onafhankelijk waren.

lurrseneffectlabourdett.jpg

lurrseneffectlabourdett.jpg


Voor mijn gevoel en wat ik weet van cavitatie geeft het instellen op 30 graden van de effectroeren en het, bij oplopende snelheid, later verminderen naar 17 graden de mooiste luchtbel. Het sturen gebeurd dan uitsluitend met het hoofdroer. Helaas kan ik daar geen onomstotelijk bewijs van vinden dus tot die tijd blijf ik zoeken. Ben natuurlijk nieuwsgierig of iemand anders wel bewijs heeft hoe het nu werkte. Dus m.a.w. wie heeft er nog meer interessant leesvoer of links over het Lurssen effect.

Hoe dan ook, het is in ieder geval, back to the drawing board, computer, muis, beeldscherm..............
Ach, jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Gr. Frank;)
 
Dag Frank,
Zelf heb ik helaas nog geen tiijd gevonden voor mijn S-Boot. Het is een machtig onderwerp om je in te verdiepen.
Te veel projecten... en ben nog te verslaafd aan het vliegen. Heb zelfs nog een Schnellboot Wiesel romp van 2,15 meter staan. Voor ooit... 4 propellers... grootte kano! Van de gekken.

Puffin heeft de meest inventieve oplossing voor de bediening die ik ooit gezien heb! Echt fantastisch en doorwrocht!

Echter... het kan ook eenvoudig met 3 servo's, aangestuurd via een moderne computerzender.
Daarmee wellicht iets nauwkeuriger en robuuster, maar ook een stuk eenvoudiger.
Het systeem van Puffin is kwetsbaarder. De multi-links zullen altijd iets speling vertonen. Het mag de pret niet drukken. Men is altijd voorzichtig met het model.

Sturen en het L-effect... Het was bedoeld voor aanval en ontsnapping.
Hogere snelheid 2% maar vooral ook minder boeggolf en zog. Dat had alles te maken met het tijdstip voor de aanval, 's nachts en het zo min mogelijk zicht baar te zijn. Door het effect werd de boeg naar beneden gedrukt en kon de rompsnelheid beter benut worden. Verder hielp de Staukeil het water te laten denken dat de romp veel langer was dan in werkelijkheid... het zelfde effect wat je bij de Kamm tail op klassieke touringklasse sportwagens zag in de jaren '60.

De buitenste roeren werden afgekoppeld van het hoofdroer en met spindels handmatig uitgedraaid in een vaste stand volgens procedure van verder uit en weer in, en boven een bepaalde snelheid. Met het hoofdroer kon je correctie van enkele graden uitvoeren.
Ga en maar van uit dat het effect verstoord kon worden door een scherpe bocht. Alleen al omdat een bocht al sterk remmend werkt op de snelheid.

Eveneens om de redenen van 'minder opvallen' zaten de uitlaten bij de S-boot onder water. Puur geluiddemping.
Nu zullen 3 loeisterke turbodiesels nog best wat lawaai geproduceerd hebben... Doch wellicht een stuk minder dan de Delta engines in de PT Mosquito boats van de Amerikanen...

Hier vind je wat foto's zoals ik in m'n FL8 test-bed werkend heb toegepast... 3x servo.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/h-b-busking-albums-robbe-fl-8.html

In de binnevaart wordt ook met effectroeren gewerkt. Niet op cavitatie, de snelheden zijn te laag, wel op het sturen van de stuwstroom, en wellicht de onderdruk, stromingseffecten, daarmee een betere controle over de hele dwuweenheid. In die hoedanigheid wellicht te beschouwen als bestuurbare spoilers?

Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik dus gekozen voor de methode met de twee microservo's
Mijn buiten "roeren" draaien dus net als bij de 1:1 niet mee.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, zie hier de oplossing van een duitse medebouwer

DSC_0020.jpg


De microservo zorgt voor het lurssen effect, deze servo wordt door main roerservo afhankelijk van de koers naar of achteren gedrukt, waardoor de buiten roeren meedraaien (met lurssen effect)

meer te vinden op Baubericht Italeri S100 (RC-Einbau) - SchiffsModell.net
 
En ik heb het "elektronisch" opgelost:
Middenroer wordt door een standaardservo aangestuurd;
Lürssenroeren elk door een mini-servo, die in het middenschip staan. Bowdenkabels zorgen voor de overbrenging.
Op mijn computerzender de zaak m.b.v. een V-mixer zó ingeregeld, dat ik de volgende keuzes heb:
1) Lürssenroeren sturen "gewoon" mee met het middenroer
2) Lürssenroeren zijn afgekoppeld van het middenroer, maar kunnen wél naar buiten gedraaid worden.
3) Lürssenroeren zijn gekoppeld aan het middenroer, maar kunnen (ook in de bochten) naar buitengedraaid worden.

Tijdens optie 2 zie je duidelijk dat de boeg een halve centimeter omlaag gaat. De boeggolf wordt breder en op snelheid krijg je naast de boeg een pracht van een "watervleugel": het water wordt omhoog gestuwd en door de sprayrail naar buiten gedwongen.
Met optie 3 zie je dat het bochtengedrag anders wordt; de romp blijft in de bocht ook horizontaal en gaat niet naar binnen hellen.
 
Ik vind het gewoon een uitdaging om iets mechanisch te maken ipv electronisch. Waarom makkelijk als het moeilijk kan. Daarom een tip voor stangen systemen en testen. De fijn afstelling binnen mijn S100 was een flinke klus. En ik kan er nooit meer bij.

Ik gebruik messing buisjes en oogjes (billingboats stuff). Deze soldeer ik in de buisjes en ze hebben ongeveer 1 cm steeltje. Tijdens het testen kan ik middels een soldeerbout de oogjes iets verschuiven voor fijn afstemming. Voor de eerste testen heb ik plastic buisjes gebruikt met gaatjes. Toen ik zeker was dat ik binnen een paar mm het werkend had heb ik één voor één de buisjes vervangen door messing.

Mijn principe is eigenlijk heel simpel in omschrijving:

• Je hebt drie roeren en drie servo armen in de boot die naar voren wijzen.
• De buitenste roer servo armen zitten aan de middelste
• Om de afwijking naar buiten te krijgen moet de stang tussen midden en buiten verkort worden.

• Hoe verkort je de stang? Deel 'm in tweeën en trek 'm in een hoek (rood in filmpje)

Het enige wat lastig bleek was om er voor te zorgen dat de stangen elkaar niet raken
in een willekeurige stand en dat ze niet om flippen naar de andere kant. In de S100 had ik last van de ruimte of gebrek daaraan, vandaar dat de hoofd bediening (in film blauw)
een ongebruikelijk vorm heeft, in theorie hoeft dat niet.

PS de torpedo's zijn niet van mij, dat is een gedeeld filmpje, alleen de torpedo deuren met veerkracht / sluiting is van mij.

In mijn zucht naar mechanische vraagstukken probeer ik nu op mechanische wijze 4 grote geschut torens, 18 kleine en 4 richting/afstand zoekers te laten draaien en naar een doel laten wijzen, waar geschut dat niet mee doet naar een 0 positie gaat. Dit alles in een 1:200 USS arizona.
 
Lurssen effect

Heren,

Bedankt voor uw inbreng, sta er elke keer weer verbaasd van wat jullie allemaal in zo'n bootje weten te stoppen.

@Bas, ik weet dat het met een moderne computerzender kan maar ik heb vroeger toen ik jong was alleen maar 2 kanaals zenders gebruikt voor bootjes en autootjes dus de 6 kanaals modelcraft zender zal die mogelijkheden misschien ook wel hebben. Ik heb echter nog niet de tijd of de moed gevonden om het e.e.a. uit te proberen. In ieder geval bedankt voor de bevestiging met mijn ideeen met betrekking tot het L- effect. Nice fotoalbum by the way:D.

@Paul, thanks voor de blik in je machinekamer. Kan alleen niet ontdekken hoe je de effectroeren loskoppeld bij het Lurssen effect. Heeft me wel op een idee gebracht :!: maar daarover straks meer.

@ Roel, als ik jouw berichtje zo lees is optie 2 gewoon de mooiste optie, loskoppelen en onder dezelfde hoek laten staan zodat de effectroeren niet meer mee sturen.

@ Maarten, bedankt voor de extra toelichting, snap hem nu compleet. Hoop inderdaad dat je nooit speling krijgt. Zoals ik mijn bootje gepland heb blijft het complete voor en achterdek afneembaar. Krijgt alleen de stuurhut een vaste plek. Succes met je 1/200 arizona, laat me verbazen;).

Zelf heb ik nu het volgende bedacht:

lurrseneffect3.jpg


Dit is Roel z'n optie 3 op de meest eenvoudige manier. Holle as met aan de buitenste as de miniservo binnenste as aan het roer en aan de servoarm van de mini. Miniservos met een y kabel verbinden.

Roel optie 2, is eigenlijk een kopie van de oplossing van Paul. Y kabel twee miniservos. Een glijdend zoals bij Paul, een tweede die de as tussen de hoofdservo en de glijbak loskoppelt. Dit zou ik uit willen voeren met een oplossing die de duikbootbouwers gebruiken om de luchtslang dicht te knijpen. Alleen zit er nu in de luchtslang de as naar de servo. Dichtgeknepen, hoofdservo gekoppeld aan glijbak. Lursseneffect, roeren 30 gr. uitslag , koppeling gelost.

Of dit echt werkt en de servo niet gaat glijden als hij is losgekoppeld is alleen proefondervindelijk vast te stellen of even uittekenen. (maar ik heb vandaag genoeg achter de comp. gezeten. Doublecad werkte ik niet meer en om deze opnieuw te kunnen installeren heb ik de harddisk compleet geboot........)

Ga verder met mijn brug, daarover next time meer:p.

Gr. Frank;)
 
Frank, je hebt het tempo er goed in zitten ! ;) Ik ben benieuwd naar de foto's van je brug !

Tav het Lürsen effect. Hoe wordt het vaargedrag van het varen in de bochten beïnvloedt bij degenen die de Lürsen roeren niet laten meesturen met het hoofdroer ?

Gr,
Marc
 
Marc,

Klein tipje van de sluier, sorry, brug:

brugi.jpg


Wat betreft het gedrag bij modelbouw:

En ik heb het "elektronisch" opgelost:
Middenroer wordt door een standaardservo aangestuurd;
Lürssenroeren elk door een mini-servo, die in het middenschip staan. Bowdenkabels zorgen voor de overbrenging.
Op mijn computerzender de zaak m.b.v. een V-mixer zó ingeregeld, dat ik de volgende keuzes heb:
1) Lürssenroeren sturen "gewoon" mee met het middenroer
2) Lürssenroeren zijn afgekoppeld van het middenroer, maar kunnen wél naar buiten gedraaid worden.
3) Lürssenroeren zijn gekoppeld aan het middenroer, maar kunnen (ook in de bochten) naar buitengedraaid worden.

Tijdens optie 2 zie je duidelijk dat de boeg een halve centimeter omlaag gaat. De boeggolf wordt breder en op snelheid krijg je naast de boeg een pracht van een "watervleugel": het water wordt omhoog gestuwd en door de sprayrail naar buiten gedwongen.
Met optie 3 zie je dat het bochtengedrag anders wordt; de romp blijft in de bocht ook horizontaal en gaat niet naar binnen hellen.

1 op 1 sturen de effectroeren niet mee. Als daar echter de snelheid, b.v. in een scherpe bocht, wegvalt valt ook het effect weg met als gevolg dat de neus omhoogkomt. Oplossing, effectroeren inklappen, snelheid opvoeren tot 28 kn, effectroeren uitklappen.

Gr. Frank;)
 
Heren,
@Paul, thanks voor de blik in je machinekamer. Kan alleen niet ontdekken hoe je de effectroeren loskoppeld bij het Lurssen effect. Heeft me wel op een idee gebracht :!: maar daarover straks meer.

Frank, het glijdende servo idee is van onze duitse medebouwer, dus niet mijn machine kamer.
Baubericht Italeri S100 (RC-Einbau) - SchiffsModell.net

Ik heb inderdaad de y kabel (naar 2 miniservo's), welke ik met een schuifpot op mijn zender bedien, simpel maar doeltreffend

Heb dit kanaal wel beperkt in uitslag
Je ziet de boeg inderdaad zakken, als ik de beide roertjes naar buiten draai

je tekend de roerarmen naar de buitenzijde, ik zou ze naar de binnen zijde uitrichten, met een hoek naar de boeg.
Je hebt maar een beperkte ruimte om een uitslag te krijgen.
 
....1 op 1 sturen de effectroeren niet mee. Als daar echter de snelheid, b.v. in een scherpe bocht, wegvalt valt ook het effect weg met als gevolg dat de neus omhoogkomt. Oplossing, effectroeren inklappen, snelheid opvoeren tot 28 kn, effectroeren uitklappen.

Gr. Frank;)

Klopt. Alleen: dan zal de snelheid niet al te ver boven de 28 kn geweest zijn, óf de bocht héél scherp. In een bocht verloren de S-Boote weliswaar wel wat snelheid (zoals elk schip) maar niet vreselijk dramatisch. Bovendien: het in- en uitdraaien van de Effektroeren geschiedde met de hand, in een piepklein en benauwd achteronder. Ik heb het vermoeden dat elke S-Boot schipper dat tot een minimum wilde beperken, aangezien het een nogal delicate manoeuvre was...

Even voor het plaatje: dit zijn twee bochtjes mét uitgeklapte (en meesturende) effektroeren:
38985055.jpg


22405242.jpg

Je ziet dat de romp vrijwel evenwijdig met de waterspiegel blijft, en de boeg diep ligt. Vandaar ook die watermassa boven het voordek; water wat tegen de deksels van de torpedobuizen aanklapt.

En dit is zonder:
scheissezerstorer.jpg

Energieverspilling: de buitenste schroef hapt lucht...

58484531.jpg

Als je snel zou kunnen zwemmen (zo'n 40 knopen) zou je de kiel tijdens het varen schoon kunnen krabben...;)
 
@Ad: Niet verder vertellen, maar: da's een testje voor m'n opvolger... Bovendien zijn ze "slechts" 1000 breed en verzieken ze de layout niet.)

@Frank: Ja hoor, maar zoals eerder gezegd: je moet sommige dingen wat steviger bouwen en andere dingen noodgedwongen weglaten.
 
@Ad: Niet verder vertellen, maar: da's een testje voor m'n opvolger... Bovendien zijn ze "slechts" 1000 breed en verzieken ze de layout niet.)


Roel, ik fluister maar even terug want ik wil dit spelletje wel meespelen, ben beniewd. Maar ik zou maar eens overtellen, want die laatste is echt 1794 pixels breed..........

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
bewapening

Hoi medebouwers,

Ale een tijdje aan het prakkedingesen over de bewapening. In het begin had ik geschreven dat ik de boot uit wou rusten met een vierling als secundaire hoofdbewapening (torpedos primair). Na me nog een keer verdiept te hebben bleek deze oplossing een extra bemanning van 8 koppen op te leveren. een toename van ong. 30% als ik me niet vergis. Dit was reden voor de German navy om dit niet door te voeren. Voor mij ook want ik ben niet zo'n figuurschilder dus bemanning beperkt houden. De keuze is nu de Bofors van Bronco, of de meegeleverde Italeri 3.7 cm flak. Die keuze maak ik later.

Om tussendoor toch nog even letterlijk iets te bouwen zonder al te grootte ingrepen en geïnspireerd door volgende foto van de zwillingssockel 36 op een S38:

sbootzws36.jpg


en ik hem ook nog eens als resinmodel op marktplaats tegen kwam ben ik hem maar even gaan bouwen met het volgende resultaat:

zwilling.jpg


zwilling1.jpg


zwilling2.jpg


zwilling4.jpg


zwilling5.jpg


zwilling6.jpg


Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld was in de kwaliteit in detail van Plusmodel. Ook waren er helaas een 6 tal onderdelen geknapt tijdens transport waaronder een van de twee mg 34's. Deze waren echter zo belabberd dat ik ze toch niet toegepast zou hebben. Ben mijn voorraad ingedoken en heb 2 panzer IV koepelmitrailleurs gepakt van Dragon. Een stuk crispier dan die van plusmodel. Gemonteerd worden deze echter pas als het geheel op het dek staat en in de verf is gezet.

De messing onderdelen zijn toevoegingen van ondergetekende. (Shit, de meerdere borgkettinkjes nog vergeten.)

Mocht iemand een foto hebben van de exacte plaats van de zwillingsockel 36 op de S-38 hou ik me aanbevolen. Dit geldt ook voor foto's van het laden van torpedos op een scchnellboot. Type schnellboot, S-7, S26, S38, S100 enz. enz. is hierbij niet van belang. Ben nieuwsgierig naar de loop van de laadkabel.

Gr. Frank;)
 
Zit niet stil

Hier een klein updatje van mij zodat jullie niet denken dat ik stilzit.

Ten eerste even jammer dat er niemand foto's heeft van het laden van de torpedos noch van de positie van de zwilling. Het eerst ben ik redelijk uit, het tweede blijft gissen en dat vind ik jammer. Maar goed, hou me alsnog aanbevolen.

Hier een tweetal fotootjes van de brug in wording:

brugs382.jpg


brugs38.jpg


Opgemerkt hierbij dat de delen voor het nemen van de maten van de voorschotten voorlopig in elkaar zijn gesoldeerd. Ze gaan nog weer uit elkaar voor het prikken van gaatjes en het solderen van details.

Ondertussen aan het experimenteren met het maken van malletjes voor de luikjes en het uittekenen van de photoetch onderdeeltjes voor op de brug:

etsset1ex.jpg


Tot zover, opmerkingen suggesties e.d. alle welkom.

Gr. Frank;)
 
Hoi heren/ dames,

zit niet stil maar loop hier en daar tegen probleempjes aan
:(. Zo is het bijna onmogelijk om een 6 mm as in de asvoering te priegelen zonder al teveel gevloek en getier, plamuur en geschuur. Maar goed, dat gaat lukken:). Ook het resin gieten valt een beetje tegen. Alhoewel ik daar nog niet aan toe gekomen ben. De eerste vier pogingen tot het maken van malletjes zijn allemaal nogal frustrerend verlopen. Het rubber wat ik gebruik geeft goeie details maar is nogal gehecht . Gehecht aan de mal, gehecht aan de plasticine gehecht aan het model en gehecht aan zichzelf. Verder was ik de laatste keer de aanspuitpunten vergeten. En dit rubber is zo taai dat je er later geen gaten meer aan toe kunt voegen……. Ga nu als losmiddel vaselinespray proberen en hoop op een beter resultaat;). Keep u posted.


Ondertussen op het net aan het neuzen geweest naar de aandrijving. En daar kwam ik dit tegen
:rolleyes::

rcsbl2845072700kvmotor0.jpg


dimmotor.jpg


specifications of Water Cool Brushless motor


Brushless motor model: 2845-2100 KV

Max current: 45 A
Input voltage: 7.4- 14.8 v
Weight: 170 gr
No load current: 1.1 A
Interal resistance: 52 mOhm
Cooling type: Water cool

Brushless motor which have special design with water cooling system. This system uses water to cool off the motor which can make the motor more efficient and Powerful.


Is dit wat voor mijn s-bootje of ga ik hem met 3 stuks overpoweren?? Heeft iemand een idee over vaartijd met deze motoren?? Hoeveel gewicht kan mijn s- bootje aan?? Meen me te herinneren iets van 3 kilo uit het bouwverslag van het 8ste. Dit i.v.m. de hoeveelheid lipo accu’s mee te nemen. Als schroef heb ik trouwens de Graupner, carbon hydropropellor S- serie uitgekozen (en ook al in huis) met een spoed van 1.6 en een diameter van 33 mm.


Ben zeer benieuwd naar jullie oordeel.


[FONT=&quot]Aangezien de tewaterlating van mijn s- je nog wel even op zich laat wachten heb ik me ondertussen even gericht op een ander RC boot projectje waarvan hier enige foto’s:p:

Eertse proefvaart, volle kracht voorruit:

img6000q.jpg


Hard stuurboord:

img6005.jpg


Hard bakboord:

img6007w.jpg


Het ingenieuze, innovatuieve besturingssysteem d.m.v. twee propellors, geen roer nodig (let op de op volle toeren lopende bakboordpropellor):

img6010y.jpg


De veilig weggewerkte on/ off schakelaar en tevens oplaadpunt:

aanuit.jpg


En tot slot de complete set:

setxn.jpg


Ondanks dat de set financieel aantrekkelijk was vind ik wel dat er enige opmerkingen richting de fabrikant van toepassing zijn:(:

1ste: het is niet mogelijk om de kristal van de zender noch van de ontvanger te verwisselen. Mochten er meerdere van deze prachtbootjes op de plas komen dan zal dit toch interferentie geven.
2de: Aangezien de accu's in de boot compleet geseald zijn is het onmogelijk om de batterij te vervangen door een accu met hoger vermogen. Dit geld ook voor de motoren. Om toch een hogere vaarsnelheid te creëren wil ik een keer een test doen met de reeds genoemde Graupner schroeven.

Als grote pluspunt bij dit model wil ik toch de manoeuvreerbaarheid :pnoemen. Zowel linksom als rechtsom is het vaartuig in staat compleet om zijn as te draaien.

Zit nog na te denken over een camo schema en eventuele bewapening maar ben hier nog niet over uit.

Zou graag jullie mening weten over het motortje van de S- boot.

Tot zover,

Gr. Frank;)







[/FONT]
 
Heren,

Toch nog even een vraagje. Kan iemand mij verklaren waarom ik geen enkele reactie krijg op mijn vragen en postings. De laatste 3 postings van mijn kant zijn toch al snel alle 3, 150 keer gelezen. Is er dan niemand die enige suggestie heeft van de positie van de zwilling of die even de moeite neemt om te reageren op mijn motorvraagje of op mijn messing stuurhuisje. Desnoods schrijf je van: "Frank ga in godsnaam bloemschikken, want dit lijkt nergens op" Ik dacht dat zo'n forum bedoeld was om ervaringen e.d. uit te wisselen en in bij mijn eerste postings kreeg ik ook reactie. Zelf probeer ik ook mijn ervaringen te delen maar heb helaas weinig ervaring in RC bootjes.

Maar goed, het uitblijven van reacties op welke aard dan ook werkt zeer demotiverend.

Gr. Frank;)
 
Back
Top