Schoef: Links of Rechts?

Roel,
je moet het ook leren voor je vaarbewijs de draairichtingen van de schroef.
Maar als je ergens moet aanleggen en het waait ben je die dingen al lang kwijt.
Het is of de duivel er mee speelt.
Als het prachtig en windstil weer is kun je overal aanleggen.
Maar als het waait lig je meestal altijd verkeerd.
En wordt de boot soms zelfstandig.
En ik spreek uit ervaring.

Hein

Whahaha idd Harm.. dan kunnen er heeeeele rare dingen gebeuren... zeker als je een verstelbare schroef hebt..

In een oud studieboek van mij vond ik de hierbij afgedrukte pagina welke de uitleg geeft wat er gebeurt als de rechtse schroef op achteruit werkt.

Het omgekeerde geldt natuurlijk voor een linkse schroef.

Bij een verstelbare schroef moet de werking gezien worden hoe de schroef draait en hoe de bladen staan op achteruit. Draait de schroef op vooruit rechtsom dan is die op achteruit linkswerkend.
Draait de schroef op vooruit linksom dan is de werking op achteruit als een rechtse schroef.

full

full

Was nog vergeten te vermelden dat bovenstaand geschrift alleen geldt zonder wind en zonder stroming.
Toch mag ik uit ervaring zeggen dat de schroefwerking bij echte schepen niet te verwaarlozen is.
Ook bij wind kan je soms heel leuk manoeuvreren met de gegevens van het schip.

Overigens werd genoemd .....weinig water onder de kiel.
Ik denk dat dit heel zelden voorkomt bij modelschepen want dan zit je echt nagenoeg in de modder of het zand met een van 1 cm.kielspeling

Hou in eerste instantie de draairichting van je schroef in de gaten .
Bekijk ook de vorm van het bovenwater-gedeelte.
Zit de opbouw voorop of achterop, dit kan lei- en loef-gierigheid tot gevolg hebben.

Heb je nog vragen of opmerkingen hoor ik het wel .
Stel ze gerust maar denk je dit is een domme vraag, die bestaan niet, gewoon even een PB"tje je krijgt altijd antwoord.
Gr
Rins

Manoeuvreren is een kunde met een klein beetje kunst

Laatst bewerkt door een moderator:
Back