Schokbreker Topic

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door RCW, 7 mrt 2009.

  1. g of war

    g of war Guest

    Hallo,

    weet iemand misschien wat goede schokbrekers zijn voor een marder?
    is voor offroad.
    natuurlijk met veren :p.

    bedankt

    groetjes arno
     
  2. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    dit kan je denk ik beter eventjes in de bigscale hoek vragen die zijn d'r wat meer wijs in.
     
  3. Madcap

    Madcap

    Lid geworden:
    11 okt 2009
    Berichten:
    88
    Hoi,
    Ik heb een traxxas stampede vxl en een tamiya buggy.
    Als de schokbrekers inveren komen ze daarna niet helemaal omhoog.
    Hoort dit zo?
    Zo niet moet ik ze zeker bij vullen.

    Groet,
    Remco
     
  4. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    je moet ze eventjes leeg maken en opnieuw vullen.
     
  5. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Komen je shocks dan nog niet (makkelijk) omhoog, dan pistons gebruiken met meer gaatjes.
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Om evt vragen goed te kunnen beantwoorden (voor jezelf) zullen eerst een paar begrippen verduidelijkt moeten worden.

    Schokbrekers > shockdampers: deze “veren” zelf niet in of uit, ze dampen de in en uitvering “stroke” (absorberen de energie) van bv een “spring” (veer)!

    “Compression” (compressie slag): het dampen van de ingaande slag (as wordt naar binnen gebracht)! Compression Rate is hoog wanneer de as moeilijk naar binnen gebracht wordt. Staat er in een tekst dat je deze moet verhogen, dan moet je dikkere olie of kleinere/minder gaatjes monteren (simpel gezegd, niet helemaal waar), bij 1:1 dampers bv van je motorfiets een hoger getal kiezen met de instelknop (de compression bypass “kraan” gaat dichter)

    “Rebound”: het dampen van de uitgaande slag (as komt naar buiten) Als je technische teksten gaat lezen over 1:1 dampers, onthoudt dan dat men spreekt over “Rebound Rate”. Staat er in de tekst dat je deze moet verhogen, dan moet je dikkere olie of kleinere/minder gaatjes monteren (simpel gezegd, niet helemaal waar), bij 1:1 dampers, een hoger getal kiezen met de instel knop (de rebound bypass “kraan” gaat dichter) Belangrijk: bij rc modellen spreek men over een andere vorm van rebound, nl in procenten (%), men heeft het dan over in welke mate de as er uitkomt nadat je hem er helemaal ingedrukt hebt. Spreek men dan over meer rebound, dan bedoelt men dat de as er verder er uit moet komen nadat je hem naar binnen heb bewogen (uiteraard zonder dat de veer gemonteerd is). Als de as er niet ver uitkomt, dan gebeurd feitelijk iets 2 ledigs, of er is minder overdruk aanwezig in de damper waardoor er een vacuüm ontstaat bij het naar buiten gaan, of de olie is te dik, gaatjes te klein/te weinig waardoor de weerstand hem tegen houdt, om volledig naar buiten te treden. De teksten zijn hier dus tegenovergesteld, onthoud dat goed als je verder in de materie wil verdiepen.

    Dan is er nog een mythe dat het monteren van dikke olie hetzelfde zou zijn als het monteren van kleinere gaatjes of minder gaatjes, de overall damping rate mag dan ongeveer gelijk zijn, maar de High en Low speed damping veranderd wel degelijk, waardoor er ook een ander damping-gedrag ontstaat. Off-road rijders zullen dit sneller ervaren dan bv onroad rijders, aangezien bij off-road de slag langer is, en de ondergrond grotere verschillen vertoond. Wanneer er bv in een tekst staat dat er teveel “pack” is, dan heeft men het over de high-speed damping, oplossing zou zijn het monteren van pistons met grotere gaten “holes” (of soms meerder gaatjes, niet helemaal waar) en de daarbij horende iets dikkere olie. Oftewel dunne olie met een klein gaatje veroorzaakt “meer high speed damping”, dan bv iets dikkere olie met een iets groter gaatje.

    Dan nog even ter aanvulling: wij in rd maken gebruik van een 2-weg damper “2-way damper” (de meest simpele uitvoering, zeg maar een/de prehistorische damper) tegenwoordig heb je tot wel 6-way dampers in de racerij, geregeld door kleppen en bypassen, boringen enz. waardoor de in en uitslag onafhankelijk geregeld kan worden, zo ook de high en lowspeed damping, en ook nog eens in verschillende stages van de ingaande of uitgaande slag.

    En nee, ik weet niet wat voor olie in jouw dempers moet, of welke diameter gaatjes je moet hebben, of hoeveel, veel zaken hangen af van de slag in mm, veerdruk, en nog talloze factoren, zelfs met de geavanceerde 1:1 dampers van tegenwoordig, krijg men het niet optimaal, teveel verschillende factoren, zelfs rijstijl.

    Dus als ze niet “omhoog” komen, effe viagra bij je vader gaan halen, voor al het andere “even googlen”.
     
  7. shootemup

    shootemup

    Lid geworden:
    3 jan 2010
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Stekene


    Mijn broer rijdt ook met dt-02, ik met df-02, er bestaan hop-up veren voor de df-02, die passen perfect ook op de dt-02, hij heeft deze ook op zijn auto gezet omdat zijn vorige waren gebroken. Met deze veren rijden zowel de dt-02 als de df-02 beter dan met de standaard schokdempers, en ook veel meer afstelmogelijkheden, kost wel meer als 60 euro, maar is zijn geld uiteindelijk wel waard, het bespaard je verschillende setjes standaard schokdempers als je soms is een jump wilt nemen, ;)
     

Deel Deze Pagina