schokdempers vullen zonder dat er lucht inblijft zitten

hallo, ik wil dalijk mijn schokbrekers met nieuwe olie verversen omdat deze er nog maar een klein beetje inzit.

maar hoe kan ik de olie er nu in doen zonder dat er lucht in blijft zitten?
ik heb nog nooit olie vervangen in een olie-gedempte-schokdemper.

Wie kan mij hierbij helpen?

groetjes Sjoerd

Dempers tot het randje vullen en rechtop nog geopend een half uurtje laten staan, dan trekt de lucht er vanzelf uit.

Dopje erop en de overtollige olie stroomt er nog uit.

Open de schokdemper , trek hem zo lang mogelijk uit en vul hem tot 3/4 op met olie . Beweeg hem nu langzaam op en neer totdat er geen belletjes meer komen( zorg dat de stang niet boven het olie nivo uitkomt) du de stan g nu zover naar boven dat hij net onder het olie nivo blijft en vulje schokdemper verder op. Als de stang op het hoogste punt zit wat hij tijdens het rijden kan bereiken moet je schokdemper helemaal vol zitten met olie.

Koen

Toen ik aluminium schokdempers had gekocht en die ging vullen kwam ik er achter dat het tot de rand vullen niet echt een goede indicatie is. Toen ik namelijk de schokdemper zo gevuld had en die met de hand probeerde in te drukken kon ik niet geheel de schokdemper induwen omdat hij simpel weg niet verder kon. Er stond gewoon teveel druk op. Toen had ik de schokdemper gevuld dat de druppel exact gelijk stond met de rand i.p.v een meniscus (bolle vorm, de olie stroomt er niet uit, maar door de stroperigheid vormt er een bolling.) Na het dichtschroeven ging het wel goed... Ik denk dat het bij plastic schokdempers op die manier wel kan simpelweg omdat de schokdemper iets kan uitzetten door de flexibiliteit van het plastic...

Groeten, Thomas

oke bedankt, ik heb ze net gevult en hoefde als ik héél langzaam de demper op en neer deed niet de schokdemper een half uurtje te laten staan. Ik hoorde namelijk geen lucht en ook geen gepiep meer, wat ik eerst wel hoorde (dat gepiep) dus het zal wel goed zijn denk ik. niet dan?

groetjes sjoerd

Back