schokdempers

  • Topicstarter Topicstarter Tribal-Savage
  • Startdatum Startdatum
_cyclops_ zei:
Anders bij mij wel, maar goede uitleg is wel belangrijk, overigens ben ik ook lui op het circuit.. ik stuur zo min mogelijk :D :lol:

daarom dat ik offroad doe, kan ik overal overheen vliegen :lol:
 
Tribal-Savage,

Ik heb alle bouwbeschrijvingen van verschillende Savage modellen bekeken [op de HPI site] of hierin verschil zat, niet dus!! Als je de bouwtekening goed bekijk dan zie rechts-bovenin hoe je ze dicht moet schroeven, kijk hier even bij "step 1" dit geeft de zuiger-stand aan "voor" het dicht-schroeven "step 2", van de dempers. [duidelijk het onderdruk-systeem]

Het openklappen bij de dempers van een Savage zal niet zo snel gebeuren omdat deze in principe, waarschijnlijk alleen bij slijtage van het kopgedeelte als gevolg van het vele open en dicht schroeven, een risico kan ontstaat. Bij de dempers van bv een MT [heb ik zelf] die het zelfde "principe" hanteerd als bij de Savage [er zijn nog meer dempers dan alleen die van de Savage], is de construktie van de afdichting beneden bij de zuigerstang uitgevoerd met een "klik"-constructie wat iets minder solide is en meer risico met zich meebrengt, dan bij de dempers van bv een Savage die op de bouwtekening is uitgevoerd met een "schroef"-construktie, vandaar mijn bezorgdheid over sommige dempers. Er zijn meer dempers die bekend staan om dit euvel bv de [k.....] dempers van mijn Schumacher, wanneer hier teveel overdruk in ontstaat doordat het compensatiefoam niet meer de goede werking heeft, dan "kan" [risico] de afsluit-ring eruit klappen.

Overigens staat in mijn bericht geschreven dat je je dempers na het afvullen tot 5mm onder de rand, nog een keer moet afvullen met een kop er op. Net als met het lezen van een bericht [misschien ben ik niet zo duidelijk in mijn uitleg, maar ik doe mijn best, en werk hier nog elke keer aan] moet je ook de tijd nemen voor je dempers en de bouwbeschrijvingen hiervan, sommige rijders zijn hier wel een hele avond/dag mee bezig, en boeken daardoor ook het beste resultaat. Dankzij dit topic kwam ik er ook achter dat ik mijn MT dempers verkeerd behandeld had :? , zo zie je maar ook ik moet leren [bouwbeschrijvingen] lezen :wink:

m.vr.gr. Per.
 
ik heb mijn dempers nou dacht ik wel goed gevult, maar toch blijven ze een beetje lekken aan de bovenkant :S
wat doe ik nou verkeert.
is er iemand in zoetermeer die mij misschien een keertje hier mee zou willen helpen, ik heb het nu al 4x opnieuw geprobeert en word er nu een beetje gek van om elke keer die dingen dr af te moeten halen en weer opnieuw alles maken.

Groet, Thierry.
 
Volgens mij merk je een beetje lucht in de dempers van een savage toch niet echt. Het is niet alsof monstertrucs wegligging hebben ofzo en de olie(/lucht-mengsel) in de dempers is puur om al te erg stuiteren te voorkomen.
 
alles zit er goed op, en het schroefdraad is ook nog helemaal goed, maar het lekt er gewoon een klein beetje doorheen op een of andere manier.
die rubberen ring is ook nog goed.
 
Thierry,

Is het echt lekken, of draind de dop nog een beetje uit??? Als ik mijn HPI-tjes gevuld heb, dan komt er altijd nog een beetje olie uit de schroefdop, dat is vrij normaal aangezien dit de overtollige olie is, die nog tussen het schroefdraad is achter gebleven. Ik leg ze na het vullen altijd plat op een stukje keukendoek of wc-papier voor een nachtje. Als je ze echt droog wil hebben dan moet je ze met baby-poeder bestrooien of insmeren met een kwastje, en een dag later afvegen Helaas krijgen ze dan wel een beetje grauw/grijze kleur [ik ben niet zo ijdel dat alles moet glimmen], maar het absorbeerd wel alle olie op. Dit herhaal ik na een weekje nog eens een keer, en dan is het afwachten of er inderdaad iets niet in orde is. Veel succes!!

m.vr.gr. Per.
 
Back
Top