schokdempers

• Topicstarter Topicstarter Tribal-Savage
  • Startdatum Startdatum
T

Tribal-Savage

Guest
hallo mensen, ik heb een vraagje over de schokdempers van de savage.
ik hoorde van een maat van me die ook een savage heeft gebouwd, dat, als je de schokdempers hebt gevult, en in elkaar hebt gezet, dat als je hem dan indrukt en loslaat hij niet vanzelf weer uit mag schuiven (mag geen compressie hebben).
maar van mijn vader hoorde ik juist dat dit WEL moest.
ik heb nu in mijn vering de hoeveelheid olie zodat hij niet comprimeert, maar als ik dan bijv de vering ff op zn kop hou en dan in en uitschuif, dan hoor ik dat de lucht vermengt met de olie, geeft een soort sop geluid, en als ik hem dan openmaak zie ik duizenden luchtbelletjes.

wat is nou het beste, helemaal vol, zodat er geen lucht inzit en hij dus veel compressie heeft als je hem indrukt, of niet helemaal vol zodat er dus lucht in zit, maar hij het niet comprimeert als je hem inschuift.

het comprimeren komt natuurlijk omdat als je hem inschuift, die staaf van de zuiger ook volume inneemt in de schokbreker, en dus wil de olie ergens heen.

Groet, Thierry.

Hij moet helemaal vol, zoals in de handleiding staat, de schokdempers zijn er juist voor om de schokken te dempen.

ik dacht juist dat de veren ervoor zorgen dat ze terug gaan en dat de schokdempers zelf zo werken dat als je er een schok mee krijgt, dat de olie er niet ineen keer langs kan en hij dus dempt.

maar in principe is de schokdemper ook gewoon een soort veer dan.
dus moet de zuiger naar beneden doen, dan helemaal vol, en dan dichtdraaien zonder lucht?
zodat als ik hem indruk, hij gecomprimeert word en weer helemaal naar het begin terug gaat?

inderdaad helemaal vullen, wat je vader bedoelt is waarschijnlijk dat als je ze helemaal vult de piston "vast " komt te zitten. dit is bij verschillende dempers zo maar niet bij de savage. als ze er een beetje uit komen kan dat helemaal geen kwaad, lucht in je olie wel want dat levert je een rommelig veergedrag op. DWZ dat hij de ene keer meer zal veren dan de andere en da's best lastig!...
je veren voor de vering, de dempers voor de demping, logischer kan niet.

dus ik moet hem wel helemaal vol doen, zodat hij gewoon een stuk terug eruit schuift als ik hem er helemaal inschuif.

Groet, Thierry.

Het antwoord op je vraag is JA... helemaal vullen die dingen en zorgen dat er GEEN luchtbellen in blijven zitten...

De olie is er in verschillende diktes, hiermee kan je het veergedrag bepalen... als je alleen met veren zou rijden, dan zou je auto blijven stuiteren als je eenmaal door een kuiltje rijdt...

Er staat in dit topic al zeker 2x dat je ze helemaal moet vullen, heb je daar soms overheen gelezen?

Mja.. helemaal vullen, lucht eruit halen en dan in elkaar zetten, ze mogen WEL naar buiten komen, maar niet te snel.. dus zo min mogelijk als mogelijk is... maaargoed, das natuurlijk ff oefenen, 'k denk dat je meer moeite hebt om ze luchtvrij te krijgen :)

De reden dat de zuigerstang er uitkomt in meer of mindere mate is dat bij het in duwenhet volume van de zuigerstand de druk in de schokbreker verhoogd en deze wil bij het loslaten de plunjer weer verdringen en dus naar buiten duwen
FG schokbrekers hebben hier een kompnsatie dopje voor(gaan vaak lek)
Vullen doe ik ook met de zuigerstand op de rij hoogte onze schokbrekers zijn best wel lang maar het werkgebied is maar klein 12/13 mm
hierdoor verklein je de kans op onder of boven druk in de schokbreker
duur woord cavitatie en dus luchtbelletjes
vroeger had je van die potten met een vacupompje er op om je koffie vers te houden leg ze daarin en pompen maar op deze manier zal alle lucht uit de olie komen

mazzel marcel

Normaal moeten ze op de positie blijven staatn, en dus NIET terug worden geduwd.

dit doe je door ze helemaal te vullen...en dan de piston bijna helemaal induwen voor je het dopje erop draait !

de veer moet er voor zorgen dat ie wordt teruggeduwd...en dus niet de olie :|

als er allemaal olie langs het dopje lekt tijdens het vastdraaien, zit je goed :)

Dit soort systemen bij schokdempers vraagt om problemen, niemand doet het goed omdat het van te veel factoren afhankelijk is. Vul je hem met de zuiger in de onderste stand dan ontstaat er overdruk tijdens gebruik wat stuiteren kan veroorzaken, de schokdempers hebben nu een "progressieve" werking gekregen en zal daardoor niet snel door zijn veren klappen na een jump, wat gunstig is.

Vul je ze af met de zuiger helemaal ingedrukt dan heeft het een omgekeerde werking en ontstaat er onderdruk tijdens gebruik, waardoor hij met een jump door zijn veren klapt. Ook trekt hij "valse lucht" naar binnen bij het uitveren.

Op rijhoogte vullen lijkt een goed compromie om mee te experimenteren, maar hoe je het ook went of keert, je krijgt hierdoor nooit vier schokdempers met dezelfde werking omdat naarmate je er mee rijdt al verschillen op gaan treden door de neveneffecten.

m.vr.gr. Per.

hoor nu dus weer 2 verschillende, niet vanzelf eruit komen, en wel, wat is het nou:S
moet ik hem nou vullen in de onderste stand, en moet er dan op het oppervlak van de olie een bolletje liggen, of juist een kuiltje.

vul je de shocks van bovenaf
piston naar beneden doen
olie indoen
piston iets omhoog duwen dat de olie er ook onder kan
dan bijvullen tot iets van de rand
dan dop erop schroeven
de shock testen
hij zal waarschijnlijk terugkomen
draai het dopje iets los
en duw de shock weer in
er zal olie uitsijpelen
draai de dop snel weer vast en test opnieuw
ik laat hem meestal een halve cm max weer uitveren.
zeker zien dat je de dop goed vastzet

langs onder vullen, ongeveer dezelfde methode :) ietsi anders

cooper zei:
vul je de shocks van bovenaf
piston naar beneden doen
olie indoen
piston iets omhoog duwen dat de olie er ook onder kan
dan bijvullen tot iets van de rand
dan dop erop schroeven
de shock testen
hij zal waarschijnlijk terugkomen
draai het dopje iets los
en duw de shock weer in
er zal olie uitsijpelen
draai de dop snel weer vast en test opnieuw
ik laat hem meestal een halve cm max weer uitveren.
zeker zien dat je de dop goed vastzet

langs onder vullen, ongeveer dezelfde methode :) ietsi anders

hiermee garandeer ik je dat er lucht in de schokbreker komt... iets wat volgens mij bij elke klasse niet goed is...

Ik zelf vul de demper iets.. en haal dan de piston even heen en weer om te zorgen dat er olie onder komt..... dan vul ik hem verder, haal de piston nog wat heen en weer... vervolgens in die vacuwumpot daar gaat dus dan de lucht eruit.. na 'n tijdje haal 'k ze eruit en haal ik de piston op en neer, je zal dan nog weer lucht zien.. weer die vacuwumpot in.. en dat herhalen tot je geen lucht meer ziet...

dan doe ik de piston half omhoog en doe ik het rubbere dopje erop, dat doe ik er helemaal op(je verliest dan al olie) vervolgens trek ik de piston weer naar beneden, dan wordt het dopje er verder op gezogen en zit het 'vast'.... vervolgens gaat de rest van de shock erop... als je dit goed uitvoert heb je een shock die niet snel naar buiten komt (het nog wel doen, maar niet heel snel) en een shock die luchtvrij is :)

:? ik heb anders nooit lucht...

ik ga hier geen opstel neerschrijven, maar je moet het wel met iets meer precisie doen dan ik hierboven beschreven heb.

kijken of je lucht hebt: bouwen: wat flink over en weer bewegen met de shock, opendraaien, zie je belletjes? opnieuw, geen belletjes? *hoera*

belletjes lucht 'voel' je en je hoort ze, hou je shock maar eens naast je oor en haal de piston even heen en weer... ik heb dan de serpent shocks, daarbij kun je de gatjes afstellen.. als je hem dan op 1 gatje hebt dan hoor je de belletjes veel sneller....

@cooper, Dat je geen volledige uitleg geeft en ik dan de conclusie trek dat je dan lucht erin hebt zitten komt dus door de korte uitleg.... :)

bij mijn veren komt er kunstof kapje(dat bol kapje) altijd scheef zitten zodat mijn ver lekt kan ik hier iets an doen ik heb een gm racing tc4 pro II

Even voor die gene die geen vacuumpomp hebben, schokdempers vullen tot ongv 5mm onder de rand, zuiger "rustig" heen en weer halen, even laten staan nog maals herhalen, afvullen tot de olie bol staat op de dempers [en dit geldt voor alle dempers] minimaal zo een uur laten staan [dikke olie nog langer, bij twijfel controleren door met een zaklantaarn in de dempers te schijnen] met de piston geheel naar beneden, zodat de lucht die door het heen en weer bewegen daarvan, de tijd krijgt om uit de olie te "stijgen". Afhankelijk van het systeem de zuiger beneden laten of indrukken voor het dichtschroeven.

Nu heeft _cyclops_ het kennelijk over een "ander" systeem, dan waar onder andere de Savage mee uitgerust is. Dat rubbere dopje [bladder] voorkomt "over" druk na het dichtschroeven. Als je de bladder na wat ik hierboven beschreven heb er rustig op legt, en dan de rest er op en "langzaam" dicht schroefd [niet terugschroeven], om zodoende overvloedige olie en lucht de tijd te geven om te ontsnappen, dan zijn ze in "1" keer luchtvrij. [favoriet-systeem bij mij]

De "luchtbel" boven de bladder compenseerd de overdruk [de juiste wijze], als je de zuigerstang geheel inschuifd en daarna afvult en dichtschroefd, ken er zoveel onderdruk bij het uitveren/uittrekken ontstaan, dat de bladder scheurd of naar binnen gezogen wordt [niet doen dus]

Schokdempers zonder enige compensatie [zoals oa bij de Savage, enkel een afsluit-ring] kan waarbij je ze afvult met de zuiger geheel uitgetrokken, zoveel overdruk ontstaan, dat als je de dempers geheel ingedrukt houdt, deze spontaan open kunnen klappen. Vandaar dat men waarschijnlijk [niet zeker] kiest voor onderdruk afvulling [zuiger geheel ingeschoven] het lucht wat de dempers daardoor bij gebruik [valse lucht] naar binnen zuigt bij het uitveren zal boven in de schokdempers blijven "hangen" wat onder normale omstandigheden "kennelijk" niet geeft, behalve wanneer de schokdempers ondersteboven liggen en zo in beweging worden gebracht, want dan gaat de lucht zich mengen met de olie en dat zorgt voor het bekende gorgel en fluit geluid in de dempers.

tvs: als jij je probleem nog eens overdenkt en herschrijft dan kan iemand je misschien helpen.

m.vr.gr. Per.

_cyclops_ zei:
belletjes lucht 'voel' je en je hoort ze, hou je shock maar eens naast je oor en haal de piston even heen en weer... ik heb dan de serpent shocks, daarbij kun je de gatjes afstellen.. als je hem dan op 1 gatje hebt dan hoor je de belletjes veel sneller....

@cooper, Dat je geen volledige uitleg geeft en ik dan de conclusie trek dat je dan lucht erin hebt zitten komt dus door de korte uitleg.... :)

lui zijn zit in mijn genen :lol:

Schokdempers zonder enige compensatie [zoals oa bij de Savage, enkel een afsluit-ring] kan waarbij je ze afvult met de zuiger geheel uitgetrokken, zoveel overdruk ontstaan, dat als je de dempers geheel ingedrukt houdt, deze spontaan open kunnen klappen.
is het zo ernstig dan? volgens het boekje moet je hem namelijk ook helemaal vol doen met de zuiger in de onderste stand, dus dan lijkt het me sterk dat ze uit elkaar klappen, of heb ik het mis.
ik heb nu mijn schokdempers tot 5 mm onder de rand gevult met de zuiger in de onderste stand, alleen hoor ik inderdaad wel dat gefluit van de lucht die erdoorheen gaat.

en als ik hem wel in de onderste stand doe, en dan zo vul dat er niet een bobbeltje op licht, maar dat het vlak is, en dan dicht, dan is er toch niet zo super veel overdruk? en wanneer is de zuiger nou HELEMAAL ingedrukt (continue......) in principe niet toch? dan zou de savage tegen de grond klappen, als ik dit bij alle schokdempers doe, dan zorgen die + de veren er toch voor dat hij niet zo ver naar beneden gaat (de helft max).
en mocht er toch een klappen, dan ga ik een alu versie kopen

cooper zei:
_cyclops_ zei:

lui zijn zit in mijn genen :lol:

Anders bij mij wel, maar goede uitleg is wel belangrijk, overigens ben ik ook lui op het circuit.. ik stuur zo min mogelijk :D :lol:

Back