School project mono hull

Geachte mede modelbouwers,

Onze leraar plaatwerk is helemaal gek van duikboten, dus daarom kregen wij de opdracht een onderzeer te lassen.
Hij wist dat ik al meerdere jaren fanatiek bezig ben met modelbouw, auto's wel is waar, en vroeg ofdat het nou heel lastig zou zijn om er alleen simpel een motortje en een accu in te maken.

Samen met 2 klasgenoten die ook de opleiding werktuigbouwkunde volgen kregen we al snel het idee hem afstands bestuurbaar te maken, alleen om een duikboot afstandsbestuurbaar te maken werd ons een beetje te ingewikkeld en hoogst waarschijnlijk ook te duur.
Daarom willen we van aluminium een 'mono hul' speed boot gaan maken.
Waarschijnlijk is aluminium niet het meest gangbare materiaal om de romp van te maken, maar wel het meest geschikte materiaal dat we mogen en kunnen gebruiken.

We hebben al enkele ontwerpen gemaakt, deze zijn op schaal gemaakt van een 72" benzine model in AutoCAD.
De uiteindelijke lengte zal zo tussen de 40 en 60CM moeten worden.

Nu bestel ik mijn accu's bij hobbyking, en zo ook andere elektronica voor mijn helicopter en auto's.
Aangezien we het project waarschijnlijk zelf moeten financieren waren we van plan om de elektronica bij hobbyking te bestellen.
Echter heb ik geen flauw idee wat ik nu moet bestellen aangezien ik niet weet ofdat de krachten nu veel groter zullen zijn dan in bijvoorbeeld een 1:10 auto.

Een water gekoelde regelaar of niet? en hoeveel Ampere?
Een water gekoelde motor of niet? Hoeveel KV?
Een hoeveel KG servo? Ik heb nog een 12KG liggen.

Het liefst moet hij wel voor uit willen en wil ik safe zitten met de regelaar. Niet dat hij het nog maar net kan trekken dus.
Ook vroegen wij ons af hoe het water door de motor en regelaar word gepompt en hoe je nu zo'n as waterdicht maakt?

Verdere tip's zijn altijd welkom, we zijn tenslotte alle drie nieuw in deze tak van de hobby.

Mocht er genoeg animo zijn dan plaatsen we uiteraard ook foto's van de bouw.

Mvgr,
Sebastiaan, Joël & Nick
Zadkine Werktuigbouwkunde
 
Helaas kan ik je niet veel vertellen over de geschikte elektronica en motorisering, want daar heb ik weinig verstand van.
Waar ik wel ervaring mee heb (al is het in schaal 1:1) is het lassen van aluminium en ook het lassen van aluminium boten.

Ik denk dat, als je zo'n relatief klein model wilt maken, het aluminium ook heel dun zal moeten zijn (en dan praat ik over spanten van een mm of 2 en een huid van 1mm of dunner), anders wordt het sowieso allemaal veel te zwaar.
Wat je je dan moet afvragen is:
1- krijg ik dit nog wel gelast zonder er een grote gatenkaas van te maken?
2- hoe voorkom ik dat alles zo krom trekt als een banaan?

Het is zeker een leuke uitdaging, maar het kiezen voor zo'n klein model maakt het er zeker niet makkelijker op. Je moet er ook nog rekening mee houden dat je overal nog met je toorts bij moet kunnen om te lassen, en dat valt niet mee!
 
Ik neem aan dat u het heeft over he lassen met een autogeen installatie?
We gaan het las werk verichten met een TIG installatie.
Veel ge oefend, en met de juiste instellingen gaat het perfect!
Echter word het in de punt wel wat lastiger aangezien de warmte afvoer daar iets lastiger is.

Het krom trekken willen we proberen tegen te gaan door een constructie binnen in te ontwerpen, daar zijn we echter nog mee bezig.

We overwegen nu om voor een 35A regelaar te gaan samen met een 4800KV motor, bijde water gekoeld. (zie links)
Echter heb ik nu nog een vraag: wat voor een propellor? Daar zit zo te zien ook flink wat verschil in!

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2040SL 4800kv Brushless Inrunner (WaterCooled)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC

Mvgr,
Sebas
 
Hallo Sebas,

Vóór dat je een motor, schroefas, roer, regelaar, batterij e.d. gaat bestellen moet je eerst weten hoe de boot er uit gaat zien, dán pas kun je een aandrijving ervoor bepalen.

Als de schroef er onder komt, mik dan op 15.000 - 18.000 toeren onder last, voor een oppervlakteaandrijving mik je op 30.000 - 32.000 toeren onder last.

In beide gevallen heeft méér geen zin, dan heb je een schuimklopper.

Een 4800KV motor op 2S (7,4V) levert al 35.520 toeren onbelast op, onder last ruim 31.000 toeren, da's mooi voor een oppervlakte aandrijving, maar teveel voor een onderwaterschroef.

Als jij een maatschets van de boot hebt, waar de rompvorm goed te zien is, kunnen wij je wel een voorstel voor de aandrijving doen.

Groeten, Jan.
 
Kijk, naar zulke informatie was ik opzoek!

Ik heb de ontwerpen alleen op school, als het mee zit plaats ik ze begin volgende week, anders op donderdag.
Het ontwerp is echter nog niet zeker gezien de vele las naden, hier moeten we het ook nog over hebben.

Het is een slanke boot, ik weet niet wat de voordelen van onder water aandrijving tegenover oppervlakte aandrijving?

Ook kwam ik er achter dat de aanvoer voor het koelwater vaak door het roer loopt, en soms ook apart naast het roer, waar zouden we het beste voor kunnen gaan?

En is het verstandig om een dubbel roer te maken?
 
Ik neem aan dat u het heeft over he lassen met een autogeen installatie?
We gaan het las werk verichten met een TIG installatie.
Ik ging ook uit van TIG lassen, aangezien dat de methode is die wij meestal toepasten (hoewel sommige delen ook wel met MIG werden gedaan)
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik het over autogeen-lassen had en zie ook niet echt in wat dit voor verschil maakt (de hitte-inbreng en het vervormen als gevolg hiervan heb je toch wel)

Veel ge oefend, en met de juiste instellingen gaat het perfect!
Dat geloof ik best, maar heb je het ook geoefend onder dezelfde omstandigheden? (dikte v/d plaat, aantal en lengte v/d lasnaden, bereikbaarheid van de lassen)

In ieder geval veel succes met het project gewenst. Het zal niet makkelijk worden, maar dat is dan ook de uitdaging!
 
In ieder geval veel succes met het project gewenst. Het zal niet makkelijk worden, maar dat is dan ook de uitdaging!

Inderdaad, dat is het idee er ook achter.

Zelf zal ik niet lassen, ik hou me voornamelijk alleen bezig met de elektronica en al het ander spul dat gefreesd of gedraaid moet gaan worden.
 
Hallo sebas,

Kijk even naar de lijnen van de romp van de Wasabi:
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van Leon325i: Wasabi 900

Je ziet, dat de kiellijn de laatste tweederde van de romplengte een rechte lijn is, dat is het kenmerk van een speedboot.
Zodra die lijn een ronding heeft, zal de boot nooit op hoge snelheid kunnen varen, dan zal het een huppelding worden waar niet mee te varen valt.

Vanwege je materiaalkeuze zou ik niet té klein bouwen, de boot wordt dan al gauw te zwaar om nog in plané te kunnen komen, 50 cm is te klein, 65-70 cm is een bruikbare maat.

Houdt ook de V-vorm van de spanten in het achterschip laag, de neus mag best scherp zijn, maar naar achteren toe moet de romp vlakker worden anders heeft 'ie geen steun op het water.

Een slanke romp is niet ideaal voor een (model) speedboot; het water is namelijk niet op schaal en een smalle romp zal bij een sterke aandrijving (en dat heeft een speedboot) last krijgen van het moment van de schroef, als het tegen zit zal dit moment de boot tijdens de vaart domweg op een kant drukken, als de kap dan niet dicht getaped is, is het einde verhaal.

Voor een stabiel varende romp moet je de breedte rond de 30% van de lengte houden (een romp van 80 cm is dan 24 cm breed).

Koelwater haal je het gemakkelijkste via het roerblad, dit geeft extra weerstand, wat weer snelheid kost.
Bij een oppervlakteaandrijving heb je een roostertail:
full


In de spray van de prop zet je een pijpje, de druk is daar iets van 2Bar, dus dan heb je koelwater zat:
full


full


De goede plaats is, van achteren bekeken, in het kwadrant rechtsboven, iets achter de prop:
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Jan, hier kan ik iets mee!
Vooral de duidelijke foto's van de achterkant maken het een stuk makkelijker te begrijpen, top!

Ik zit te twijfelen om nu toch eens te over leggen en een ander simpeler en doeltreffender ontwerp te maken. IK ga proberen straks nog het ontwerp van nu hier te plaatsen.

Mvgr,
Sebastiaan
 
Hallo Sebas,

Op de tekening lijkt het of de romp naar achteren steeds smaller wordt, om een goed varende boot te krijgen, zou ik de zijden parallel houden

Een romp van 61 cm zou volgens de vuistregel ruim 18 cm breed moeten zijn.

Dit is een formaat boot, dat nog relatief goedkoop op snelheid te brengen is.

Als het een oppervlakteaandrijving wordt (de snelste optie) mik je op iets van 30.000 toeren onder last.

Op 4S komt een 1800 - 2000KV motor dan aardig in de buurt.
Veel méér toeren wil je niet, want dan moet de prop erg klein zijn, wil je geen onvaarbaar monster krijgen.
Hier kun je een 40-42 mm prop achter hangen en dan ga je al ruim over de 50 km/h heen.

Groeten, Jan.
 
Dat over de propellor verklaard een boel, dat is me nu ook duidelijk.

Alleen de vraag is ofdat een 4800KV motor op 2 cellen in combinatie met een 35A een boot van dit formaat zou kunnen voort sturen zonder door te branden of enorm warm te worden?
Het is een aardige boot en een stukje zwaarder dan hout.
Nu weet ik dat 35A niet zo gek veel is voor een rc-auto, alleen ik weet niet welke belastingen er op komen in zo'n boot, dus vandaar.

Motor:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...2040SL_4800kv_Brushless_Inrunner_(WaterCooled)

Regelaar:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ct_Name=Turnigy_Marine_35A_Brushless_Boat_ESC
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sebas,

De motor uit je link heeft maar een diametervan 20 mm, de rotor erin zal hooguit 10-12 mm zijn, daar kun je dus hooguit een 28 mm propje aan hangen, groter zal direct voor rooksignalen zorgen, de prestaties (of liever het gebrek eraan) zullen niet meevallen, om het eens voorzichtig uit te drukken.

Deze is beter geschikt:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-40-07 2900kv Inrunner
Op 3S zit je in de 'sweet spot' wat toeren betreft en kun je een prop vanaf 34,5 mm draaien.

Op 4S is dit een favoriet:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy B36-56-06 1800kv Inrunner
Maar, je ziet, het vermogen wordt hoger, dus ook de benodigde regelaar.

Wel heeft deze motor meer kracht en een grotere prop zorgt voor een snelle accelleratie.

In vergelijking meteen auto zijn de belastingen op de aandrijving (motor regelaar batterij) hoger, omdat de belasting continue is, een regelaar moet dus watergekoeld zijn, even als de motor, ook omdat in een afgesloten boot, de warmte nergens heen kan.

Ook een buitenloper is een optie, voor relatief korte runs (5-6- minuten) kun je zelfs zonder waterkoeling (van de het motorspant) varen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...gy_Typhoon_500H_Heli_Motor_1800kv_(500_Class)

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Na flink wat PB's te hebben verzonden naar en ontvangen van pompebed (nog maals, enorm bedankt voor de hulp!) zijn we betreft de elektronica er uit.

De motor gaat een 2300KV turnigy inrunner worden.
Eerst was de keuze gevallen op een 2900KV exemplaar uit de zelfde serie alleen deze had een vervelende maat gezien er nog een koelingsmantel over heen moet.
Doorgaans is een 540 (36mm buiten diameter) motor zo'n 45mm lang en deze was 42mm.
De 2300KV is 52mm, een de motor koeling die te koop aangeboden word via Ebay moet dus makkelijk passen.

De regelaar moet een 80A gaan worden van het merk Mystery, ook o.a. tekoop aangeboden via Ebay.
Deze is echter wel lucht gekoeld, maar een water gekoeld blokje tussen de koelvin en de printplaat maken en plaatsen is zo gebeurd.
We hebben voornamelijk gekozen voor deze regelaar van wegen de prijs.

De accu word een 3600Mah 3s 30c van Turnigy.
3s om de kosten wat te drukken en dat waarschijnlijk hard zat gaat voor in het park naast school, een 4s kunnen we er altijd nog bij bestellen mocht dit een succes worden.

De servo word een bluebird 14Kg 0.10 6V (zo uit m'n hoofd).
Puur omdat ik deze nog heb liggen, hij dient als reserve voor m'n truggy en is spat water dicht.


Donderdag a.s. gaan we de plaat uitslagen 1:1 uit printen om vervolgens een papieren model van de boot te maken. Waar nodig aanpassingen doen en een stuur mechanisme ontwerpen.
Mochten we er dan alle 3 helemaal zeker van zijn om dit project door te zetten dan bestellen we dit weekend nog de benodigde elektronica.
De kans dat we dit project niet door zetten is heel klein aangezien we alle 3 enorm enthousiast zijn!

De week er op zal ik beginnen aan de bouw van een stuur mechanisme en de andere 2 klasgenoten aan het overtrekken van de plaat uitslagen op aluminium en deze uit knippen.


Ik hoop dat ik iedereen bij deze weer een beetje 'up to date' heb gebracht.
Foto's van het stuur mechanisme zullen zo rond het weekend verschijnen, en hopelijk volgende week de eerste foto's van de bouw!

Mvgr,
Sebastiaan
 
Laatst bewerkt:
Halllo Sebas,

Ter inspiratie een paar foto's van het 'stuurmechanisme':

full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top