School project mono hull

Bedankt Jan! Waarschijnlijk ga ik morgen al beginnen met de bouw van dat deel.
Had je de tekeningen nog naar me gemaild? Ik heb namelijk nog niets ontvangen.

Afgelopen vrijdag dan eindelijk 3 uurtjes gewerkt aan het eerste deel van de boot.
Ik weet niet ofdat het de juiste benaming is maar: de roer houder.
Simpel weg die op de foto's na gemaakt alleen dan met een flens.
De flens is 30x30x10 en de totale lengte bedraagt 10cm.
Er moeten nog 4 gaten in voor de bevestiging en 2 voor de montage van het roer.

Nu werd mij verteld dat in echte speedboten het roer wel eens een beetje schuin naar achter staat i.p.v. lood recht naar beneden, heeft dit voor of nadelen?
En hoe lang moet het roer ongeveer worden voor een boot als deze?

Ik hoop donderdag/vrijdag het stuur mechanisme te kunnen afronden, de foto's zal ik uiteraard hier even plaatsen als het zo ver is!

Mvgr,
Sebastiaan

IMG_2364.jpg

IMG_2368.jpg

IMG_2371.jpg

Hallo Sebastiaan,

Mooi werk, misschien een tikje aan de zware kant, maar zonder de afmetingen te weten kan dat ook zo lijken.
"Die op de foto's" zijn conisch; breed aan de spiegel en net dik genoeg voor de roeras op het eind.

Als de roeras achterover staat, zal het bij het sturen deels als hoogteroer gaan werken en de neus van de boot naar beneden drukken, dit is ongewenst, want met de neus in het water zal de achterkant uitbreken en de boot slaat dwars (of slaat om).

Als vuistregel geld, dat het roerblad minstens een propdiameter onder de prop uitsteekt, zie de foto's in dit topic, minder zorgt voor een 'vage' besturing, méér zorgt voor extra weerstand.

Groeten, Jan.

Hey Jan, wederom bedankt!

Ik heb hem net gewogen en hij weegt 58Gram, nog een stukje minder als de gaten er in zitten dus.

Zometeen even wat ontwerpen en morgen en overmorgen maar eens verder aan het stuur mechanisme!

Back