schoonmaken auto na het rijden [onroad]

compressor van 100 euri bij de aldi. wereldapparaat. maakt alleen een klereherrie. Daarna gewoon met de kwast en een doekje met huishoudontvetter.

Olie haalt het ook goed weg mijn handen zijn met 1 doekje altijd vetvrij en niet meer zwart, bij de auto zal het niet anders zijn. Schijnbaar is babypoep erger dan olie ;)

Bij de Action verkopen ze "blikken" met 200 lotiondoekjes, is hetzelfde als de babydoekjes, alleen wat beter verpakt.

Tijdens de wereldkampioenschappen heb ik daar veel fun van gehad.

ik maak me motor blok van binnen niet na iedere keer schoon
maar om de 2/3 liter en dat doe ik met remmen reiniger en nitro en alle onderdelen goed schoonspuiten met de compressor en alles voorzichtig weer in elkaar zetten. ik vindt dat er echt geen zand koreltje in de motor mag zitten als ik dat zie maak ik hem direct weer schoon.
als de auto zelf erg vies is een emmer sop,compressor en wd40 doet wonderen

Ikheb een raadsel voor jullie beiden!

Het is oud, je kan er in typen en er staan heel veel schoonmaaktips in?

(DIT TOPIC)

Motor NOOIT schoonmaken van binnen met remmenreiniger, dat ontvet, en als het ergens achterblijft, loopt iets in je motor geheid stuk. ga vooral ook niet met een compressor aan de gang in je motor, blaas je het vuil nl alleen maar dieper in de gaten en kieren(lagers ed)

Ikheb een raadsel voor jullie beiden!

Het is oud, je kan er in typen en er staan heel veel schoonmaaktips in?

(DIT TOPIC)

Motor NOOIT schoonmaken van binnen met remmenreiniger, dat ontvet, en als het ergens achterblijft, loopt iets in je motor geheid stuk. ga vooral ook niet met een compressor aan de gang in je motor, blaas je het vuil nl alleen maar dieper in de gaten en kieren(lagers ed)

ehm ja hoor... weet je wel wat schoonmaken is
het is niet zo dat je met 2 stappen klaar bent zo als poepen, afvegen en doorspoelen

ik heb al bijna 2 jaar het zelfde blok altijd op de zelfde manier schoon gemaakt en hij draait nog super

ik schroef hem open en haal hem uit elkaar en begin met de remmenreiniger dan kan je al het onverbrande olie en troep weg halen als alles goed schoon is en met de compressor alle resten er af heb geblazen. dan afspoelen met nitro voor de zekerheid en dan alle onderdelen in de olie zetten en zet je het blok weer in elkaar.

heb je überhaupt wel is je blok schoon gemaakt? of ben jij zo'n type die zijn blok in de vaatwasser stopt?

Ik haal om de 5 liter de backplate eraf, kijk of er speling opzit op de drijfstang, zoja, blok strippen, zonee, backplate er weer op en knallen,. iets wat dicht blijft komt ook geen vuil in, volgens mij ben ik trouwens niet de enige die het zo doet..;)

om de 20 liter or so, als ik eens zin en het blok kan missen gaat ie ene paar daagjes in de diesel, dat werkt nog 10 keer beter als remmenreiniger;) Mij hoef je niks te vertellen, want volgens mij rij ik al iets langer als jou;)

na 20 liter is je motor wel zo'n beetje op en dat zou je echt moeten weten als je dit al langer doet als mij.
modelbouw is bij mij met de paplepel ingegoten toen ik 6 was ofso. samen met me vader auto's bouwen enz. toen ik wat ouder werd 8 ofzo kocht mijn vader een helicopter voor mij waar mee we als het weer mee zat ieder weekend samen mee vlogen. en sinds kort heb ik een zweefvliegtuig gekocht. dus ik ben erg vroeg begonnen met modelbouw

Weet niet hoe jij ermee omgaat, maar de meesten hier rijden zoon beetje wel het dubbele voordat die op is hoor....;)

Op mijn Robitronic Mantis zit een Axial motor, die heeft al zeker 20 liter achter zijn kiezen. Nog nooit de motor uit elkaar gehaald, zelfs niet de drijfstang gecontroleerd. Hij heeft nog bijna net zoveel compressie als na het inlopen en de motor is zuinig en loopt als een trein.

Mijn ervaring:
Bij geen problemen , hou de boel lekker gemonteerd , gemiddeld onstaat er meer schade en problemen bij openschroeven dan dat je oplost.
Met de juiste filters voor brandstof en lucht , en nabehandeling met afterrun , juiste instelling tijdens het rijden en je hebt hem fatsoenlijk ingereden , dan kom je dus gewoon aan waarden zoals SnelleHenk ook omschrijft.
Heb je inderdaad het vermoeden dat er werkelijk slijtage op begint te treden , is het vroeg genoeg om daarna de boel eens lekker te reviseren , of te vervangen.
Veel problemen ontstaan juist door het demonteren en het niet juist omgaan met de procedures met het opnieuw monteren van alle onderdelen.
Bij je 1:1 model ga je ook niet je blok demonteren voor een schoonmaakbeurt , toch ?
Preventie , daar draait het om. :pim:

Lol, Redhenk en Snellehenk zitten weer eens op 1 lijn ;)
Mijn motto is ook: wat goed is moet je vanaf blijven...

Ter aanvulling en onderbouwing:
Gisteren stond er nog iemand versteld dat ik op dezelfde Mantis nog NOOIT de koppeling en/of koppelingslagers heb vervangen. Aangezien dit goed in elkaar zit, soepel draait blijf ik er net zolang vanaf totdat het echt kapot gaat!

Gisteren stond er nog iemand versteld dat ik op dezelfde Mantis nog NOOIT de koppeling en/of koppelingslagers heb vervangen. Aangezien dit goed in elkaar zit, soepel draait blijf ik er net zolang vanaf totdat het echt kapot gaat!

Ik kan me dit nog herrineren: Sjongejonge weer die strontmantis stuk, dit keer weer dat stomme voordiff, Laat ik dat inbusje van de aandrijfas eens als eerste controleren hahaha.

Niet aanraken zolang het werkt sta ik 100 procent achter..:D was vandeweek bezig om mn diff te controleren van de hobbeldebobbel, deed het prima, maar wilde de slijtage op de tandwielen zien(ander merk in gedaan) toen ik m weer in elkaar wilde schroeven, gingen de schroeven dol.. (snellehenk, veel succes met dat **@# spider diff.;))
Mijn Force 3.5 cc heeft in 1 jaar tijd al 32! liter gelopen, blijft nog keurig hangen in zijn compressie en gaat als een trein!;)

Mijn hpi nitro star k4.6 heeft al 45 liter gedronken en rijd perfect til met gemakt mijn halve savage xl op aan de trekstarter voordat het blokje slagen gaat maken.
Staat altijd iets te rijk komt niet op volle toeren aan het einde en gaat 4 takten op vol vermogen.
Ik laat het blokje eerst op bedrijf temperatuur komen als ik ga rijden.
Goed je luchtfilter schoonhouden en een brandstof filtertje op de slang.
Met een beetje zorg voor het motortje gaat zei heel lang mee.
veel mensen zijn een beetje lax maar die afterrun blijft gewoon belangrijk.
Ik heb in iedergeval al een lamberto collari .32 5.25 cc klaar liggen.

Back