Schotel ophogen, of ...... ??? Mercedes Benz 1835

Ik heb een Mercedes Benz 1835.
Nu heb ik er een trailer bij besteld.
Ik heb voor een Flatbed gekozen, met verlichting, kogellagers en elektrische poten.

imag0204.jpg

De trailer is klaar en werkt prima, alleen loop ik nu tegen 1 probleem aan.
Aan de rechterkant steekt het spul om de poten te bedienen uit en dit wordt door de schotel aangestuurd.

Dit mechanisme komt tegen mn spatborden aan en de oplegger draait dus niet vrij over de schotel, de trekker kan er niet onderdoor mannouvreren.

Nu zie ik 2 mogelijkheden, de spatborden verwijderen of de schotel ophogen.

Gister heb ik op de vrachtwagens op de weg gelet en het viel me op dat de meeste open spatborden hebben.
Maar als ik op google zoek naar van de MB 1838 hebben ze bijna allemaal wel dichte spatborden.

Wie heeft er ervaring met dit probleem en is het simpel om de schotel een paar mm hoger te plaatsen?

Laatst bewerkt:
verhogen schotel

het verhogen van de schotel hoeft geen probleem te zijn,dit is op te lossen door op het chassis onder de schotel een plaatje te maken van de dikte die je wilt winnen.Wij hebben er trekkers bij waar we voor een bepaalde oplegger een 1/2 cm.moesten verhogen zonder probleem.
vr.gr.adrie,pieter.

hallo
heb je ook met andere trailers problemen???!!!
maar als je nou aan de onderkant van je trailer bij de kingpin
een dikke ring/plaatje maakt van ongeveer 5 mm dan zou je er ook mee gered zijn,
ipv je schotel te veranderen,
hoop dat het gaat lukken,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik was al bang dat ik het beugeltje moest veranderen (nieuw maken), maar de grondplaat verhogen door hier een plaatje onder te leggen is simpeler.

Hoi Markioo.

De oplegger heeft dit mechanisme onder het chassis hangen, uit de schotel van de trekker komt een handeltje, die normaal in de schotel zit.
De schotel heeft geen uitstekende delen, de oplegger wel, deze komen dus tegen het spatbord.

Vandaar dat ik het spatbord moet verwijderen of zoals genoemd de schotel iets verhogen.

hallo
ja dan heeft het geen nut om onder de trailer/kingpin wat op te vullen,
maar dat stangetje zit dat wel goed om dan???!!!
is het volgens tekening gemonteerd??!!!
als het allemaal tamiya is zou het moeten passen,
anders de trailer achter een andere truck uit proberen,
als je die hebt tenminste,
want die flattrailer zit meestal achter de amerikanen en die hebben halve spatborden en zijn tandemassers dus ook wat speling tussen schotel en spatborden die er wat meer naar voren/achter staan bij tandemasser vergeleken bij een enkelasser waar de schotel naast de spatborden zit,
waarschijnlijk is dat het probleem,
dus zal je toch aan de halve spatborden moeten,
die van de nieuwe scania daar kan je de bovenstuk van los halen,
succes,
groeten markioo

Ik heb maar 1 truck en net nieuw 1 trailer.
Maar het probleem is dat de bediening van de elektrische poten uitsteekt (dat hoort zo) en om de schotel heen moet kunnen draaien, die ruimte is er dus niet door mn hoge spatborden.

Deze poten zijn van Tamiya en bedoelt voor flatbed, container en tanktrailers dus zal het niet aan de oplegger maar aan de Benz liggen.

schotel ophogen

hallo ga naar het foto album van pieter ven seters,en naar de MAN.Deze heeft een verhoogde schotel en dichte spatborden.
via adrie van gerwen naar foto album pieter van seters.
vr.gr.adrie

Hallo Pergootje,

Ik zou zeker de koppelschotel niet gaan ophogen, want dan zullen waarschijnlijk andere trailers achte de MB achterover hangen.
Nou is dat niet zo erg hoor, bij de 1:1 hangen sommige trailers ook achterover.

Het makkelijkste en handigste is om een dikkere (glij)plaat onder de trailer te zetten en de kingpin in de nieuwe plaat te zetten.
Hierdoor blijft de MB SK trekker standaard uitgevoerd en heb je alleen de desbetreffende trailer aangepast.
Maar als blijkt dat de spatborden te hoog zitten, zal je ook met andere trailers problemen krijgen.
Misschien is het handig om even wat andere trailers achte de MB SK te passen, alvorens je de koppelschotel of de spatborden gaat aanpassen.

Ik zal als ik weer thuis ben alles even goed bekijken.
Ik kan natuurlijk de spatborden tijdelijk verwijderen en dan opmeten hoeveel er boven de banden vrijblijft.

Dan zal ik ook even kijken hoe hoog (achterover) de trailer nu ligt, dat kan ik wel zien aan hoeveel ik nog op de poten over heb.

Als het opgelost is hou ik jullie op de hoogte.

@SJD
Je hebt heel wat moois van die MB gemaakt.
Ziet er goed uit.

Deze week kom ik niet meer bij mn truck dus jullie horen het nog wel hoe het opgelost is.

Het probleem is opgelost door de schotel 3 mm op te hogen.

De poten zijn nu net te kort geworden, de trekker duwt de oplegger omhoog bij het aankoppelen (het was al heel krap aan) maar dit los ik nog op door de poten te verlengen met een blokje onder de poten.

Nu de stickers nog op de trailer en hij is helemaal af op lading na :P

schotel ophogen

hallo,ik had vergeten je hier op te wijzen,maar als je de onderplaat dikker had gemaakt had dit ten aanzien van de poten het zelfde euvel gegeven.
bij de schuiveroplegger hebben wij de poten ong.1 cm moeten verhogen
aangezien in werkelijkheid dit ook hoge opleggers zijn.
Verder veel succes met het bouwen.
vr.gr.adrie en pieter
gebruik voor verhogen een stukje rubber.

Ik was ook van plan om wat dikker rubber te pakken dan wat er in het pakket zat.
Aan boord heb ik nog wel dikke rubber pakkingen, daar kan ik wel wat uit snijden.

Ik wist dat de poten aan de korte kant waren maar ophogen kan op 3 manieren en het probleem met de poten blijft gelijk.
Alleen het verwijderen van de spatborden had dit verholpen maar is minder mooi en veroorzaakt weer andere problemen.

Ik heb 2 plaatjes van 1 mm onder de grondplaat gelegd en de schotel zelf ook verhoogd met 1 mm plaatje als opvulling onder de schotel en het alu-kantelstuk.
De kingpin heeft hier geen last van, ik wilde de grondplaat niet te veel boven de rest laten uitsteken.

De trailer ligt nu iets achterover maar niet al te veel.
In het echt staan ze ook bijna nooit waterpas.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Back