Ha Harm, de laatste tijd nogal druk geweest en daarom niet enorm aan modelbouwen toegekomen maar ik ben inderdaad weer een stukje verder. Na nog weer eens alles geduldig doorgenomen te hebben bleek dat ik toch nog iets over het hoofd had gezien, namelijk de aanbevolen lengte van de vlampijpen bij een bepaalde binnendiameter. Ook heb opnieuw gekeken hoeveel vlampijpen ik in de benodigde diameter kan krijgen. Ze zijn een stap kleiner geworden ten opzichte van de vorige keer.
Huidige status
Inhoud ketel 1.25 liter excl vlampijpen en vuurgang
Waterinhoud ketel bij maximaal waterpeil 0.9 liter
Keteldiameter is 123mm (binnendiameter)
32 vlampijpen 8x1 (binnendiameter van 6)
Lengte VO 130mm
Diameter vuurhaard 30mm (binnendiameter van 26)
Het verschil in waterpeil van de vlampijpen tot maximaal gevuld is 20mm, dat maakt +-0.3 liter water
Er komt een superheater in de heetgas retour, vlak voordat de rookgassen de schoorsteen in verdwijnen
Ik bouw de ketel met rookkast geïntegreerd vanuit een koperen buis. Dit is een cosmetische keus en het vereenvoudigd de bouw. Hier zal ik bij de bouw van de brander rekening mee proberen te houden.
Desnoods isoleer ik de vuurhaard aan de zijde van de brander om warmteverlies direct door de schoorsteen (dus voordat het door de ketel is gegaan) te voorkomen.
De 'grote gaten' links onder en boven de vlampijpen zijn voor het peilglas. Rechts boven is voor de sifon van de manometer.
Als alles na de bouw getest is op druk ga ik proberen de cilinder van de tank te isoleren met uitlaat isolatie (glasvezel) en daarna met hout te bekleden, het wordt namelijk een zichtdeel in de stoomsloep maar ik wil het ook functioneel hebben. Heel misschien dat ik nog een tussenlaag van dun messing aanbreng als vlakke basis van de 'wooden cladding'. De keerkast wordt droog en zal lucht geïsoleerd worden.
Details zoals de stangen, stoomdom, aansluiting voedingswaterpomp, drainage punt, afvoer afgewerkte stoom e.d. moeten nog uitgewerkt worden. Dat is de volgende stap. Het ging me nu even over de basis en ik denk (hoop!) dat daar nu in principe wat betere keuzes zijn gemaakt.
Ook ga ik nog een 1:1 tekening van de sloep maken om eens een gevoel te krijgen van hoe groot het gaat worden. In CAD ziet het er altijd anders uit dan in werkelijkheid
Wat is trouwens gangbaar voor de diameter schoorsteen? Je wil hier goede trek behouden en ik kan me zo voorstellen dat een oppervlak van de schoorsteen dat gelijk staat aan alle vlampijpen wel fijn is. Maar dat betekend dat ik een pijp van 35mm op een boot van 1.2m moet gaan zetten. Dat ziet er volgens mij een beetje overdreven uit?

Kan de diameter van de schoorsteen kleiner gehouden worden als hier ook de afgewerkte stoom uit de oliescheider/condensor door wordt geblazen?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ben benieuwd of het nog steeds leuk kan blijven zo?