schottel aandrijving 2335 van graupner

• Topicstarter Topicstarter harm boer
  • Startdatum Startdatum
H

harm boer

Guest
hallo ik ben momenteel bezig met de bouw van een m-boot groot een duitse genie opduwer/sleper.
weles waar verbouwd zoals hij momenteel indienst is bij een scouting groep in schoonhoven echter ik heb een probleem :
ik kan nergens meer de aandrijving vinden die ik zoek namelijk de schottel rudder aantrieb 2 van graupner nr 2335 kan iemand mij helpen ik wil die aanrdijfing namelijk heel erg graag maar mijn modelbouw zaak zegt dat graupner hem (tijdelijk ?) niet meer leverd heeft mischien iemand er ergens nog een liggen en is bereid die dan te verkopen of weet iemand er ergens nog 1 te koop

bij voorbaat dank harm boer

Beste Harm,

Mocht je er ergens een gaan kopen, let aub goed op of er messing tandwielen onderin zitten, de eerste generatie had hier kunststoftandwielen, deze draaien in gort :cry: ik heb er ervaring mee... je kan de dop eraf draaien, dan kan je het simpel zien, vergeet ook niet om eea goed in het vet te zetten, ook onderin, scheelt in slijtage en geluid.

Tom Boere

+Ik heb een vraag en wel het volgende
moet de aandrijfmotor links en recht kunnen draaien van een schottel of draait de hele schottel
360 graden rond laat ik eerst deze vraag maar eeens afwachten bij voorbaat dank

moet de aandrijfmotor links en recht kunnen draaien van een schottel of draait de hele schottel
360 graden rond

De schottel draait zo'n 300 graden onder mijn Tito Neri, opgemerkt hierbij wel dat ik een computerzender gebruik waarbij de maximale uitslag van de servo nog eens een tikkie verder te stellen is, verder heb je eigenlijk voor deze schottels de speciale servo's van Graupner nodig, dit ivm de kracht en de vergrote verdraaiing van deze, deze servo's zijn ERG duur maar eigenlijk een must, ondergetekende gebruikt ze niet, maar bij full speed hebben mijn standaard servo's het er moeilijk mee om de schottels nog te verstellen !!! :lol:

Dus een regelaar voor links en rechtsom draaien is wel aan te bevelen.. je wel kan achteruit varen met de schottels helemaal gedraait maar met een regelaar vind ik het allemaal net even wat makkelijker.

Tom Boere

Hallo mijnheer boere.
Hierna het volgende ik heb nu eens echt goed de beschrijving gelezen van de Schottels
En het komt dus wel met de werkelijk heid overeen als dat de schottels wel helemaal rond kunnen
net zo als in het echt en daar ik een ex binnenvaart schipper ben had ik er zo mijn twijfels over het een en ander maar het licht aan de manier waarop men de aandrijving maakt wat betreffende de verdraaing Schottels ,met een wormwiel gaat het dus prima en dat lijkt mij goedkoper als die dure SERVO.S want een worm is veel sterker dan tandwiel overdrijving dus de motor kan kleiner voor het ronddraaien van de Schottels dus he! het motoriche gedeelte schroef daar veranderd dus niets aan ja en toerental aandrijfmotor ja dat heb je dan alleen maar nodig voor vooruit he dus wel een regelaar maar die hoef dan ook alleen maar vooruit te regelen en het toerental

F.van.Gent zei:
met een wormwiel gaat het dus prima en dat lijkt mij goedkoper als die dure SERVO.S want een worm is veel sterker dan tandwiel overdrijving dus de motor kan kleiner voor het ronddraaien van de Schottels dus he!

Op zich heeft u daar gelijk in ware het niet dat de schottels dan niet meer "vanzelf" in hun neutraal stand komen. Er is op die manier namelijk geen terugkoppeling mogelijk over de stand van de schottels tov de scheepsromp.
Het wordt heel lastig varen als je je roerknuppel in de midden hebt staan, maar je hebt geen idee hoe de schottels staan.
Daarnaast is het ook verschrikkelijk traag.
Nu zijn er wel zgn "volgstuur systemen" te fabriceren, maar ik denk dat die oplossing erger is dan de kwaal

Adam zei:
Nu zijn er wel zgn "volgstuur systemen" te fabriceren, maar ik denk dat die oplossing erger is dan de kwaal
Voor wat betreft de snelheid waarmee zo'n systeem werkt ben ik het met je eens Adam, maar verder niet hoor!
Een volgstuur systeem kan (met de voorgestelde worm/wormwiel overbrening van de heer Van Gent inderdaad een oplossing zijn om veel kracht in je schottel te brengen.
In het zeil forum heb ik eens een volgstuur systeem beschreven. Voor de geinteresserden: hier is de link: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6950

Zo'n systeem is overigens op veel meer plaatsen in te zetten: een collega van me denkt er over het in te zetten voor de sturing van zijn landingsgestel.

Wim

wimg zei:
Voor wat betreft de snelheid waarmee zo'n systeem werkt ben ik het met je eens Adam, maar verder niet hoor!

Ik heb je artikeltje gelezen, maar probeer dit maar eens in het achterschip a la Tito Neri temaken.
En dan ook nog eens in tweevoud.
Dan is het toch heel wat simpeler (en dat is nog een understatement denk ik) om via je snelheids regelaar je motoren om te polen.

Tuurlijk Adam,

het is niet de enige oplossing om een grote kracht te genereren.
Een sterke servo kan natuurlijk ook. Ik ken het achterschip van de Tito niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Blijft het feit dat je met een volgstuur mechaniek een losstaand systeem MET terugkoppeling kunt bouwen. Die terugkoppeling miste je in de "kale" worm/wormwiel oplossing.

Wim

Tja,

Ik ben ook bezig geweest met zo'n volgsysteem maar dan meer op een servo achtige manier nl. met een potmeter welke meedraait, eea is inderdaad vrij eenvoudig te realiseren met de electronica van een servo, de werking viel nog niets eens tegen, maar het komt eropaan hoe spelingsvrij je alles maakt, anders staan de schottels nog niet zuiver recht onder het schip en dan vaar je weer een bocht om en dat terwijl ik denk rechtdoor te gaan ( een uitspraak aan onze waterkant is dan, Héé vaar eens rechtuit je vaart als een Parat schipper ).
tweede nadeel is de snelheid waarmee je de schottels kan laten draaien onder het schip, voor een modelbouwschipper in ieder geval te langzaam, qua schaalgetrouwheid wel beter, maar ja om iedere keer van alles te rammen is ook niet leuk :lol:

Tom Boere

Hoi Allemaal,

Ik ga even verder in dit topic want anders zou ik bij "Model elektronica" te ver off-topic gaan :lol: .

Goed, de Schottels van Graupner zijn besteld en ook de bijbehorende servo's komen er aan. Maar omdat ik nog geen ervaring heb met schottels zit ik nog met een paar vragen.

Ten eerste, mijn Walcheren heeft twee motoren die ik tegengesteld kan laten draaien om het manoeuvreren te verbeteren. Nu is dit natuurlijk een normale dubbelschroever en geen schottelsleper, maar mijn nieuwe project wel :D. Daarom vroeg ik me af of het zinvol is om beide motoren voor de Schottels met een aparte regelaar aan te sturen???

Ook zijn de Schottels door Graupner uitgerust met kunstof schroeven. Nu heb ik niet zulke positieve ervaringen met kunstof schroeven (van Artesania Latina), maar hoe zit dat met de schroeven die bij de Schottels zitten?

En hoe is de verbinding tussen motor en Schottel? Als je bijvoorbeeld naar de Tito Neri kijkt dan kan ik me niet voorstellen dat de motor (Speed 900BB Torque) direct achter de Schottel is geplaatst met een koppeling, daar is simpelweg geen plaats voor. Maar hoe zit dat dan wel???

Tot slot (en dan hou ik echt even op :wink: ) de motoren, Graupner vind dat je het beste de Speed 900BB Torque motor kunt gebruiken. Dit is een prima motor, maar zijn er nog sterkere alternatieven? of kan ik daar beter niet mee in de weer gaan omdat ik anders de Schottels aan gort draai? Ik zat zelf aan Decaperm's of zelfs Hectoperm's te denken.

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Daarom vroeg ik me af of het zinvol is om beide motoren voor de Schottels met een aparte regelaar aan te sturen???
Dat heeft zeker zin. Je kunt je schottels nl geen 360 graden draaien. Als je dwarsuit wilt kunnen varen zal er toch één van de schottels achteruit moeten kunnen slaan. Zie het maar net als bij de Walcheren, gescheiden aan stuuring van de motoren verbeterd de manoeuvreer eigenschappen.

maar hoe zit dat met de schroeven die bij de Schottels zitten?
Ik heb zelf geprobeerd met messing schroeven te varen. Ik vond het geen verbetering. Niet meer stuwkracht, maar wel nog meer herrie.

Als je bijvoorbeeld naar de Tito Neri kijkt dan kan ik me niet voorstellen dat de motor (Speed 900BB Torque) direct achter de Schottel is geplaatst met een koppeling
Moet je hier in toch teleurstellen. De BB 900's zijn inderdaad maar met één kruiskoppeling aan de schottelunit verbonden.

Graupner vind dat je het beste de Speed 900BB Torque motor kunt gebruiken. Dit is een prima motor, maar zijn er nog sterkere alternatieven?

Laten we voor op stellen dat ik niet weet of een decaperm of hectoperm sterker is dan een BB 900 Torque.
Wat ik wel weet is dat de units GEEN sterkere motor aankunnen dan de 900's.
Graupner adviseert zelf een maximale spanning op de 900 van 8 volt.
Ik heb hem zelf naar 10 volt gebracht, maar dat vind ik voor mijzelf de max, als ik zie hoe het aandrijfas lager hierop reageert.
Ik weet dat er mensen zijn die deze motoren op 12 volt laten draaien op deze units, maar ik durf het niet aan.

Hoi Allemaal,

@Adam, bedankt voor je reactie :D . Er is me weer een hoop duidelijk(er) geworden. Er komen twee Graupner Speed 900BB Torque motoren in de romp, die direct de Schottels aandrijven door middel van een kruiskoppeling (als de ruimte in de romp dat toelaat), de kunstof schroeven blijven lekker zitten en er komen twee regelaars in.

Maar dan nog één (misschien stomme :oops: ) vraag, je laat de motoren op 10V hun rondjes draaien, hoe pak je dat aan? een 10V loodaccu lijkt me stug. Het enige wat bij mij opkomt zijn een spanningsregelaar of de snelheidsregelaar een beetje dimmen.

Groetjes Danny.

Danny,

Ik denk dat je maar eens langs moet komen in Nieuwegein, de RTTom is tenslotte een verbouwde Tito Neri, wat betreft 10 V, dat zijn 5 accu's van 2 Volt, wat je ook kan doen is de regelaar terug regelen naar een spanningsafgifte van zo'n 10 Volt bij maximale uitslag van je knuppel op de zender.

MVC-007F.JPG

Zo zit het in elkaar bij de Tito Neri, je ziet duidelijk de servo zitten, de kruiskoppeling naar de motor, de motor zelf zit vast aan de andere kant van het spant, de 4 schroeven houden hem vast, de schottel zit er even niet in vandaar dat gat.

Let je wel op dat je schottels krijgt met metalen tandwielen onderin, de kunstof versie draai je onmiddelijk in de soep.....

Ik zou ook gewoon de BB 900 torque nemen, is sterk zat enne wat Adam ook al zij, een zwaardere motor op deze schottels is niet aan te raden, ik vaar dan op 12 Volt maar het beweegt allemaal best wel, en wat betreft de meegeleeverde schroeven, die zijn prima bij iedere schottel zit zelfs een linkse en een rechtse, dus je hebt gelijk een reserve set, en ze zien er niet best wel redelijk uit hoor, ze zijn zelfs afgetopt.

Tom Boere

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, de standaard voltages zijn 2, 6 en 12V en ik ben inderdaad wel wat 10V exemplaren tegengekomen, maar de keuze is beperkt :( . Ook ben ik nog geen lader tegengekomen die 10V loodaccu's kan laden. Maar goed, zoals Tom al aangeeft kan ik natuurlijk wel 5x 2V loodaccu's gebruiken dan kom ik ook op 10V :D .

@Tom Boere, ik ga dan denk ik maar voor het trimmen van de snelheidsregelaar, dan kan ik gewoon 12V gebruiken aan boord. Desnoods kan ik de spanning dan alsnog verhogen of verlagen :D .

Het is me nu echt helemaal duidelijk hoe het zit met de Schottels, even kijken hoeveel ruimte ik in de romp heb en dan plaats ik de motoren op dezelfde wijze (direct achter de schottel d.m.v. een kruiskoppeling). Wel ben ik van plan het volgende er tussen te zetten (tussen spant en motor);

223900_LB_00_FB.EPS.jpg

Foto; Conrad.

Dit zijn een soort van dempers, dit is om de trillingen (en dus lawaai) van de motoren tegen te gaan :D .

Maar wat zie ik bij jouw bij de Schottels zitten? Lopen die twee slangetjes naar de Schottels? :? .

Groetjes Danny.

Back