Schroef hoe te berekenen????

• Topicstarter Topicstarter dablonky
  • Startdatum Startdatum
D

dablonky

Guest
Wie kan me vertellen hoe ik het beste een schroef kan bereken??

opstelling =motor 12pk/10000rpm overbrenging is 1:3 op 2 assen
dus 2x schroef 30000rpm

ik ben geen natuurkundige maar ik schat in dat er in ieder geval 2pk/30000rpm per schroef over houdt

PK is een product van Koppel en Toerental.. je moet t koppel weten wil je de pk's bij de schroeven uit kunnen rekenen. hou er rekening mee dat de wrijving enorm is op 30000 toeren. gaat ook verlies in zitten.

ik ben geen natuurkundige maar ik schat in dat er in ieder geval 2pk/30000rpm per schroef over houdt

Zonder verliezen hou je gewoon 6 pk per schroef over, maar (zoals door Anko al gezegd) door het hogere toerental dus bij een lager koppel. Per schroef heb je dus het koppel van de motor gedeeld door 2 (schroeven) gedeeld door 3 (toerentalverhoging) = 1/6 van het motorkoppel per schroef over.

12 pk = 12 x 736 Watt = 8.832 N.m/sec

Bij 10,000 omwentelingen/min is het motorkoppel 8832/(2.pi.10000/60))=8,434 N.m

Per schroef heb je dan bij 30.000 omwentelingen 8,434/6 = 1,406 N.m aan koppel beschikbaar.

Hier gaan dan de verliezen van de overbrenging vanaf.

Ik zou trouwens wel interessant vinden om de toepassing te weten.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
de motor is een 49cc 12pk imi bizeta en komt in een tunnelboot van 115cm

vaak lukt het niet echt een 49cc in een boot maar ik denk met deze opstelling er wel wat mee te kunnen maar blijft een gok, de maximale toerental van de motor is 15000 maar daar wil ik onder blijven daarom de verhouding 1:3 naar de assen.

de overbrenging van koppeling naar assen gebeurd via een getande riem voor een minimale weerstand
drive.jpg
By dablonky at 2011-01-25[/IMG]

tunnelboot-115cm

Laatst bewerkt door een moderator:
oeps wat te veel verwijderd hij komt in een tunnelboot met 2 schroeven

daar zal het wel op aan komen ben ik bang

maar moet wel een ongeveer hebben anders kan k alle schroeven wel kopen

weet ik eigenlijk niet maar als je ziet hoeveel toeren top electrische motoren leveren

weet ik eigenlijk niet maar als je ziet hoeveel toeren top electrische motoren leveren

Dan kan, lees ik nu ook (van Leon bijvoorveeld). Maar worden die ook met overbrenging gebruikt? Wordt er bijvoorbeeld bij die riemoverbrengingen ook aangegeven tot welke toerentallen en vermogens die geschikt zijn?

bij mij is het rechtstreeks.
en inderdaad dat soort toerental moet ook de riem tegen kunnen
zonder dat deze gaat 'klapperen'

Ik heb bij eerdere berekening een fout gemaakt, zal dat even herstellen.

Is intussen hersteld, was even een factor 2xpi (pi=3,14159265.........) "vergeten" in:

vermogen (Watt) = 2 x pi x n x M

met:

n = aantal omwentelingen per seconde
M = koppel in N.m (Newton.meter)

Laatst bewerkt:
ga je nog een koppeling ertussen zetten? als je er een gebruikt verlies je ook wat vermogen, maar ik zou er wel een gebruiken, vaart een stuk relaxter vind ik, er zit wel een verschil in tandriemen je kan ze bij een modelzaak bestellen of via conrad maar dan zijn de reimen een stuk dunner dan wanneer je ze bij een metaal winkel haalt want dan heb je riemen die voor proffesioneel gebruik zijn ,ze zijn iets stugger maar wanneer ze een maal ingelopen zijn worden ze soepeler. ik heb ze zelf ook gebruikt.

de verhouden 3 op 1 is wel drastiche je motor kakt een heel eind in ook met 12 pk je kan beter iets kleiner gaan 15 tand naar 18
lijkt niks maar je schroef en het vermogen van je motor wel

gr Cas

tja dat word toch ook testen denk ik het is een groot experiment

er zit een koppeling tussen standaard daar kan ik nog veel mee doen

ik twijfel zoiezo over aantal schroeven maar gezien het gewicht van de motor en de maat van de boot denk ik dat ik mischien meer haal uit de motor met 2 schroeven

Back