Schroef verloren en nu...

Hallo allemaal,

Normaliter kom ik alleen op het zweefvlieg-gedeelte van dit forum maar ik heb me laten verleiden om ook weer eens met een bootje te gaan spelen :)
Ik heb een oud tweedehandsje genomen om eea weer eens te proberen en dat gaat erg leuk. Helaas ben ik vanavond mijn schroef verloren nadat ik in een bos waterplanten vast was komen te zitten (mijn dochtertje even laten sturen...). Is dat trouwens normaal dat zo'n schroef zo snel losgaat?

Enfin; nu moet er natuurlijk een nieuw schroefje komen maar wat voor een?? Het bootje is gemotoriseerd met een Mabuchi 540+vertraging en ik gebruik een 7 cellen accupakketje (8,4 volt). Er is ruimte voor ca. 50mm aan schroef met 4mm draad. Ik schat dat de schroef die er op zat ca. 40mm was (maximaal) maar de spoed daarvan heb ik natuurlijk geen idee. Iemand suggesties? Ik neem aan dat de motor+vertraging zoals bij mij gemonteerd vroeger veel voorkwam dus wellicht heeft iemand hier ervaringen en of een tip. Bij voorbaat dank!

Hoi,
Als eerste antwoord NEE!!
Het is niet normaal dat de schroef loslaat, maar vaak zit het schroefdraad niet goed vast dan.
Vooruit gaat goed, totdat je schroef vast komt te zitten en als je achteruit slaat, ga je tegen het schoefdraad in en weg is je voortstuwing.

Je kunt je schroef (de nieuwe dus) borgen met locktite of gewoon wat secondelijm op het schroefdraad bij het vastzetten.
Locktite is beter en dan kan je de schroef ook nog weer loskrijgen indien gewenst.

Voor de soort schroef zullen we moeten weten wat voor soort boot het is.
Is het een sleper, een jachtje of een speedboot?

Vaak heb je trouwens ook nog een contramoer op je as zitten, zet eerst de schroef dan vast en draai dan met een sleuteltje de moer strak tegen de schroef.
Indien van toepassing uiteraard.

Hoi,

Bedankt voor de reactie; het is een jachtje. Ik had de schroef overigens al vastgezet met locktite, misschien dat dit nog niet goed droog was (uurtje of 4 voor het varen vastgezet).

Goedkoper, net zo goed en op meer adressen verkrijgbaar (oa bouwmarkten) is Bison Lockbond.

http://www.digisellers.nl/acatalog/PE-LOCKBOND.JPG

Verkrijgbaar bij iedereen die Bison verkoopt, Gamma, Karwei, Praxis etc.

Locktite heeft een nadeel en dat is dat ze voor heel veel toepassingen een soort borgmiddel en/of lijm hebben. Veel mensen praten over locktite net als velpon als of het dus 1 soort lijm betrof. Locktite is een merk. Maar locktite kent al 4 soorten borglijm, waarschijnlijk heb je de verkeerde gebruikt. Bison Lockbond is unverseler.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Bedankt voor de reactie; het is een jachtje. Ik had de schroef overigens al vastgezet met locktite, misschien dat dit nog niet goed droog was (uurtje of 4 voor het varen vastgezet).

Misschien ook nog de mogelijkheid.
Als dat je schroefdraad te ruim is !!!!!!!
mvg
Frederik:D

Dat klopt, Locktite heeft zelfs vloeibare pakking en de flesjes hebben geloof ik een nummer wat niet heel veel zeggend is.

Voor een jachtje heb je een andere schroef nodig dan voor een sleepboot, vandaar de vraag.

Let op de draairichting van je as en kies dan voor een linksdraaiende of een rechtsdraaiendeschroef.
Je kunt uiteraard de motor ompolen maar de schroef uitkiezen is beter, dan hoef je verder nks te veranderen.

4mm as, daar zijn de meeste schroeven wel voor te vinden dus dat is geen probleem.
Het hoeft voor een jachte geen 4blads te zijn, ik zou voor een 3blads gaan.

En voor de spoed moet je maar gokken maar als het een luxe schip is ga je voor een grood blad oppervlakte en weinig spoed, maar waarschijnlijk is het onderwaterschip een speedboot en dan kun je voor kleinere bladen met een grotere spoed gaan.

De modelbouwshop kan je ook wel verder helpen al weet ik niet of er 1 in zutphen zit.

hallo

wat soms het probleem is en daar denken veel mensen niet aan
hoe oud is het yachtje???
want het plezante is dat graupner en robbe vroeger een eigen M4 hadden
en een robbe prop op een graupner asje zat te los en kon je met de contramoer niet vast genoeg zetten

indien het dus een oud bootje is moet je zien dat je een vullende bevestigings soort gebruikt die de ruimte tussen de twee getapte/sneden draad opvult
want anders ga je nog je prop aan de vijver sponseren
en dat is niet de bedoeling

wat de keuze van de porp aangaat
neem nooit een grotere 2 blads prop als de doormeter van je motor
slaat nergens op maar het klopt wel
op een 540 zou ik een 30 tweeblads schroefje zetten
dan kan je een aardige snelheid varen en toch de accu/regelaar niet teveel belasten
want een grotere prop is niet altijd sneller varen
je motor heeft een bepaald toerental nodig om zijn 100%(klopt niet maar rekent makkelijker)te halen wat rendenment betreft
en met een tegrote schroef gaat hij alleen maar warm lopen en veel verbruiken maar niet vooruit gaan
en voor de prijs van een schroefje hoef je het ook niet te laten

is er geen club in de buurt ????
meestal hebben de leden op een vaardag enkele schroeven bij en mag je der een paar uitproberen om te kijken wat het beste op het yachtje gaat

groetjes raf

De locktite is het probleem niet, ik heb dit zelfde potje al vele malen gebruikt als borgmiddel. Je hebt inderdaad meer dan 100 verschillende producten van Locktite varierend van speciale lijmen voor bv glas tot speciale vloeibare pakking voor motoren. Ik heb het in dit geval echter te weinig tijd gegeven heb ik zojuist vernomen.

De originele schroef had 2 bladen, maar nu kan ik beter voor 3 bladen gaan begrijp ik?

2 bladen of 3 bladen is afhankelijk van de te halen snelheid, is het een toerjachtje of een boot die echt gaat planeren.
Het zal dan wel een reden hebben dat je 2 bladen had.
Maar ik denk dat de anderen je verder kunnen helpen, ik heb meer ervaring met sleepboten dan met plezierbootjes.
Ik denk dat RAF je verder helpt.

hallo jakkie

wat voor een type bootje is het en van welk merk ???
dat zou reeds veel helpen
BV katja
marlin
sanremo
laser
najade
florida
allemaal yachten van robbe

sunseaker
azimut atlantic challenger
moon raker
sea commander
yachten van graupner

dit zou ons reeds wat opweg helpen omdat er bij deze yachten de door de fabricant voorgestelde schroef bij staat in de kataloog

groetjes raf

Wat raf zegt klopt wel ongeveer.
Bij een direct-drive (zonder vertraging) zou een 2 blads 30mm prop met 1.4 spoed wel goed zijn.

Omdat het een vertraging is zou ik echter voor een 2blads 40mm carbon prop met 1.4 spoed kiezen, dan wel goed locken met borgmiddel en een M4 contramoertje.

succes

ps: De props van graupner zijn niet duur, je kan ze ook beide proberen.

hallo

sorry overheen gelezen
een vertraging deju hahaha
niet gezien in het eerste topic hahaha
dan zit het verhaal helemaal anders

een foto zou inderdaad veel kunnen ophelderen
en als het niet lukt om een mooie foto te plaatsen doe dan maar een minder mooie hahahaha
alles is beter dan helemaal niets

groetjes raf

Het ding ziet er zo lelijk uit, ik durf geen foto te plaatsen :)
Ik heb zelf ook al zitten bladeren in oude catalogussen van Robbe ed maar hem niet gevonden. Ik denk zelf, gezien de constructie, dat het eigenlijk een speelgoed ding is.

Ik zal straks eens een foto maken, eerst even m'n werk afronden voor vandaag...

hallo

wat is lelijk?????
je moet eens gaan kijken wat er in het echtie rondvaart hahahaha
daar zijn pas echt lelijke boten bij

groetjes raf

Het ding ziet er zo lelijk uit, ik durf geen foto te plaatsen

Ach als jij er mee durft te varen, dan durven wij er wel naar te kijken hoor...

Hierbij een paar foto's, niet schrikken. Ik vraag mijn vrouw of ze maandag twee nieuwe schroeven meeneemt van 4-rc in Doetinchem.

632648faee45ea203.jpg

632648faee46a73b6.jpg

632648faee4777645.jpg

Een nog een nieuw dingetje dat aan kwam waaien.
632648faef06d977b.jpg

Heeft het trouwens nog zin om deze borstelmotoren te voorzien van waterkoeling? Daar herinner ik me iets van van vroeger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hierbij een paar foto's, niet schrikken. Ik vraag mijn vrouw of ze maandag twee nieuwe schroeven meeneemt van 4-rc in Doetinchem.
Heeft het trouwens nog zin om deze borstelmotoren te voorzien van waterkoeling? Daar herinner ik me iets van van vroeger.

Een koelspiaal om de motor helpt altijd, effectiever zijn messing buisjes op de aansluitlippen van de motor, dan koel je waar de warmte ontstaat, de koolborstels.

Hier een paar voorbeelden van motorkoeling:

Dit is een 600 motor (dezelfde diameter als een 540) met koelpijpjes op de fluxring gesoldeerd, de slangen die uit het zicht verdwijnen, gaan naar de borstelkoeling.

Deze twee laten een koelspiraal plus borstelkoeling zien.

Een koelspiraal maak je door een dunwandig 4mm buisje, gevuld met zand of zout strak om iets met een iets kleinere diameter dan de motor te wikkelen, dan klemt 'ie lekker.
Een weinig warmtegeleidende pasta tussen de motor en de spiraal helpt met de warmteoverdracht, dit is echter smerig spul, dus dek de spiraal dan even af met een stukje krimpkous.

Wat leuk! Een Typhoon van Jamara, met die mooie dikke 'pantserromp'...

Ik heb er ook nog eentje op de plank staan, die wacht op een iets forsere motorisering dan de standaard 600 met dat belachelijk slechte originele propje.
Op een duits forum heb ik foto's gezien van deze boot met een 800 motor, 20 cellen en een oppervlakteschroef, dat wil wel vooruit!
Nadeel is, dat mocht je bij die snelheid wat raken, er ook gelijk niks meer van de boot overblijft.
Zover wou ik niet gaan, een 700 short can (de motor op de laatste foto's) op 12 cellen geeft een leuke snelheid en een fatsoenlijke vaartijd van ruim een kwartier.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de tips, daar valt dus nog leuk mee te experimenteren! Ik heb hier nog heel wat (verschillende) borstelmotoren liggen dus ik kan het eea verklooien mocht het mis gaan. Morgen komt de nieuwe schroef binnen, ze hebben alleen maar tweeblad dus dat ga ik eerst proberen. Is de theorie tav schroeven overigens een beetje gelijk aan die van propellors dus een lager toerental met grote schroef geeft een hoger rendement?

En nog een vraag tav draairichtingen; als er staat rechtsdraaiend dan wordt dat bekeken vanaf de achterzijde van de boot klopt dat?

Back