Schroef verloren en nu...

En nog een vraag tav draairichtingen; als er staat rechtsdraaiend dan wordt dat bekeken vanaf de achterzijde van de boot klopt dat?
Ja dat klopt :als je van achter naar voor kijkt.
En de schroef draaid dan met de klok mee , heb je een rechtse schroef.
Bij de duitser is dat andersom.
Daar is een rechtse schroef bij ons links dus.
Als je naar de bladen kijk ;op de vooruitgaande beweging.
Dan is het blad wat aan de rechtse kant het verst weg is ook de rechtse schroef

Mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
hallo

nooit groter nemen dan de doormeter van je motor zonder vertraging
anders draait je motor in de soep
en het gaat heel snel defect
een lrp pink op 2 minuten naar de haaien geholpen op 7 cellen
het probleem was ik had een verkeerde schroef er op gezet voor de watertemperatuur
het was een benneke 23.5 en het had voor deze temperatuur een 21. moeten zijn
dus na 2 minuten was de achterkant waar de borstels in zaten gewoon gesmolten
het lager staat nu uitcenter en deze achterkant is dus omzeep

groetjes raf

Wat is er lelijk aan de getoonde boten? De onderste (speedboat) is nieuw, maar ook de bovenste is na grondig schoonmaken nog heel wat moois van te maken. De spijlen in het raam schilderen, een nieuw windscherm maken, wat details zoals interieur, navigatieverlichting, een mast, eventueel een radar. Een paar davids met een rubberbootje achterop.

Mwa, dat kan best nog wel leuk worden.

Iedereen bedankt voor de reacties; gisteren weer gevaren nadat de nieuwe schroef was gemonteerd (45mm). Hij vaart eigenlijk precies als daarvoor dus ik denk dat het met die schroef wel snor zit. Als ik gelegenheid heb wil ik waterkoeling aanbrengen.

Bij onze vliegtuigen meten we altijd zekerheidshalve de stroom die een motor/propcombinatie trekt om bijvoorbeeld bij speed600 achtige zeker te weten dat de stroom onder de 25A blijft (statisch). Wordt dit in de botelarij ook gedaan, bijvoorbeeld door je model in een badkuip te leggen en de stroom bij volgas te meten?

In de botelarij (da's een leuke, die houden we er in!) gaat het meten van stroom in een statische opstelling niet op, je meet veel te hoge waarden, omdat de boot niet weg kan.

Onder last trekt een 600 motor aan 7 cellen met een 37,5K prop tussen de 15 en 20A , afhankelijk van je afstelling en vaarstijl, hiermee haal je met een 4500mA batterij met gemak een vaartijd van 8-10 minuten continue.

Groeten, Jan.

Je kunt het uiteraard wel meten om te weten wat de boot bij stilligen (vooral zwaar slepen, hier niet van toepassing) gebruikt.
Je zekering moet dan nog niet doorbranden, als je dan ook nog het verbruik meet bij vastgehouden schroef (NIET met je vingers!!) kun je je zekeringwaarde daarop uitzoeken.

Back