schroefas slipt op koppeling

Dag allen,

na inmiddels enkele keren met de banckert gevaren te hebben, merkte ik wel dat wanneer ik een keer volgas vaar, dat uiteindelijk de koppeling niet meer goed vast zit op de schroefas.

het inbusje laat dus groeven achter op de as.

Wat ik vernomen heb is dat men dus dan meestel wat afvijlt van de schroefas, zodat je een platte hoek heb. endus meer houvast hebt met de inbus ipv dan dat het rond is.

Dit lijkt goed op heden goed te werken (alleen uitkijken dat ik niet teveel afvijl..)

Maar wat moet ik eigenlijk aan de as van de motor doen, dat is geen messing dus wat lastiger. of doen jullie dat daar niet?

als je koppeling op de motor niet slipt, lekker laten zitten. :)
overigens kan je met een goede metaalvijl ook prima een rvs motoras afvijlen. :)

is je inbus trouwens niet een beetje dolgedraait oid als die steeds doorslipt ?

Aan de as van de motor kun je in principe hetzelfde doen als aan de schroefas.
Een eventuele andere optie is, indien de dikte van de as dat toelaat, een spie en spie-gleuf toe te passen. Dan is slippen helemaal uitgesloten.

ik denk dat ik te weinig ruimte heb voor een spie. Vijlen van de motor as is dus idd een idee.

Ik hou zeker mijn imbus in de gaten. liever draai in een iets grotere erin, maar dan moet ik hem iets inkorten.

Een andere optie die je zou kunnen toepassen is een paspennetje monteren.
Hiervoor heb je maar heel weinig ruimte voor nodig.
Gaatje boren door de as en de bus, paspennetje erin en klaar.
Het voordeel van een paspen is dat je niet bang hoeft te zijn dat hij lostrilt.
En moet hij ooit eens los, pennetje doordrukken, en voila!

Succes.

hallo

wat de meeste verkeerd doen aan het vijlen van de as is ook dit
asverkeerd.jpg

en dit is dus verkeerd
de koppeling wordt maar aan eenkant gesteunt en dit is nog de kant die het verste van het kruisstuk afzit

asjuist.jpg

het moet dus zo zijn en wel zo dat de opening juist onder je madenschroefje komt te zitten
nu wordt je koppeling aan beide kanten van de schroef gesteunt en kan je koppeling ook nooit los vliegen van de schroefas
want als dat gebeurt heb je meteen ook een kromme motor as voor je de motor hebt kunnen stoppen
indien de motor dicht tegen de romp staat en je hebt de verlengqstukken van de koppeling ook nog gebruikt kan je dat een gat in je romp kosten met een titanic effect er gratis boven op

hier een voorbeeld van de vertraging die robbe verkoopt
P1001_1-4180.jpg

deze as heeft dit aan de twee kanten omdat sommige adapters voor propellers twee madenschroefjes hebben

groetjes raf

Back