schroefassen lagers of niet

Hallo

Is een gelagerde schroefas altijd beter voor een model ?
als je een speedboot hebt lijkt mij dit wel beter, maar als je bv Power 1000 motoren hebt draaien ze maar 2600 rpm.
Zijn dan de standaard assen voldoende ?

Zijn de gelagerde altijd wel waterdicht ?

lagers

Hoi,
Meestal is de loop van een gelagerde as mooier, de afdichting is dan zeer belangrijk.
De water, ofwel rubber, eindlagers zijn "in het nat" weer beter, maar laat deze nooit "drooglopen" , dan ruineer je ze. (Weet ik van de 1:1 modellen.)Ze hebben water nodig voor smering en afdichting. De kenners weten ongetwijfeld welke de beste zijn voor schaal-schepen to 3 meter of zo.
M.vr.grt., Max

hallo

as met bussen in een boot van 35 jaar oud die toch een 12 keer per jaar gebruikt werdt
ze zijn nog in prima staat en hebben geen speling
het juist uitlijnen van je motoren tenopzichte van je assen vootkomt dit
voor de rest vaseline als as vet en dit elk jaar vernieuwen

gr raf

Hallo
nu we het toch over schroefassen hebben
Wat voor soort as is het beste ik lees wel eens iets van rvs e.d.?
En maakt de lengte dan ook nog veel uit net zoals de koppeling die er tussen moet?

gr Martin

Puur afhankelijk van het soort boot waar je het in wilt bouwen.

Ik zou, zoals Raf zegt, voor een RVS exemplaar gaan met glijlagers en een klein beetje vet, dit werkt bij mijn zwarte zee ook uitermate goed.
Koppeling kan gewoon van Rabousch, welke een Kardan is.
Ik heb meestal die van Robbe, de stevigste met rubberen tussenstuk die verkrijgbaar is, is een soort van tandriem rubber, heb ik ook in mijn speedboot, en nog nooit geen problemen mee gehad. ( deze vangt tevens ook eventuele kleine speling op als je het goed doet. )

hallo martin

de lengte van je as hangt af van welke boot je wil bouwen en welke motor er in moet
je as moet zo horizontaal mogelijk liggen
ligt hij te hoog dan duw je het heck uit het water en de boeg naar onder
licht hij te laag dan duw je het heck in het water en de boeg naar boven
meestal staat op een plan aangegeven welke lengte je er MINIMUM moet inzetten
heb je nu een dikkere motor dan moet je of een langere as of het risico lopen dat hij je heck uit het water gaat duwen wat een minder mooi vaarbeeld geeft
nu er brushless motoren in de handel zijn aan het komen (robbe)met lagere toeren tallen per volt ben ik ook over geschakeld en zet er brushless motoren in
dit zijn meestal buiten lopers en die zijn iets dikker dan de standaard voorziene motoren dus vragen iets meer inbouw hoogte
door nu een langere as te nemen komt je motor meer naar voor en in 99% van de gevallen is je romp daar iets dieper en heb je iets meer plaats

wat koppelingen aan gaat
een starre koppeling met een 100% mooi uitgelijnde motor is de beste optie
er kan niets trillen of defect geraken (breken van de kruiskop)
ik lijn de motor altijd draaiende uit met een ampere meter er tussen en als hij het minste verbruikt dan staat hij 99% goed
twee de optie is dus een enkel voudige kardan koppeling die zo recht mogelijk zou moeten staan om het minste verlies te hebben

een dubbele kardan raad ik nooit aan want dat kan beginnen slingeren en dan is meestal de reden dat je as te kort is om deze te gebruiken
een stuk staal met de juiste diameter die je iets langer maakt dan de originele as en je probleem is ook opgelost

rvs
alle assen die verkocht worden zijn uit staal en dat kan roesten
als je goed onderhoud aan je assen doet dan gaan deze evengoed 10 talle jaren mee zonder problemen
heb je een as die zwarte vlekken aan het vertonen gaat na een aantal jaren en of die begint te lekken dan kan je meteen een stuk rvs kopen van de juiste diameter en de nieuwe as daar van maken
een rvs as heeft minder wrijving daar rvs gladder van structuur is en hij roest niet maar aan snelheid of langer varen ga je dat niet merken
ik heb geen enkele boot met kogellagers daar deze nog meer onderhoud vragen dan een bus
bussen kunnen ook hogere toeren tallen aan dan kogellagers
al heb je daar met een gewone of duikboot geen problemen, mee

gr raf

Ik ben heel wat wijzer geworden nu en ga dus een rvs as kopen
en kan de motor ook verder in de boot neerzetten zodat hij vlakker komt te liggen.
uiteraard in combinatie met de juiste koppeling
anders wordt het ook niks trouwens een goed idee om de motor met een ampere meter uit te lijnen. daar was ik nooit opgekomen.

bedankt allemaal ik pruts hier nog even kalm aan verder
als ik het erin heb laat ik je het resultaat wel zien

volgens mij heb ik niet de juiste lijm om de houten ondergrond aan het abs te verlijmen. welke is het beste om dat te doen

gr martin

Beste Tacotv

Zelf gebruik al jaren een messing buis van Ø8/mm binnenmaat waarin ik SKF/INA naald lagers Ø 8x4x8 in pers en als eind een afdichtingsring. [is dan waterdicht].
Als as gebruik ik Ø4/mm rvs.
Soldeer er een olie smeer pijpje op, voor het na vullen van olie.

En lijmen doe ik al jaren met Bison Kombi Power. Universele 2-componenten polyurethaanlijm, voor de moeilijkste verbindingen.

Deze lijm verwarm ik met de föhn [pas in het model of op de plek van te lijmen onderdeel], de lijm wordt dan super vloeibaar en loopt over al mooi tussen. Wel zul je dan soms, e.e.a even moeten afplakken met plakband zodat de lijm niet weg loopt.

Succes Peter.

bedankt allemaal
ja soms zie je door de bomen het bos niet meer want er is zoveel soorten lijm e.d. te koop.

Maar goed morgen ff naar krikke toe en as ophalen en aan de slag ermee

hallo

bij een abs romp wel op passen met warmte
want die abs die wil dan wel eens heel rare vormen gaan aannemen

gr raf

Sowieso op de dunne gedeeltes van de romp geen Bizon of Pattex 2-componentenlijm/hars. doen... blijft niks van over.

Beste allemaal.

Vreemde opmerkingen m.b.t tot het lijmen, van onderdelen.
Ik gebruik een normale haarföhn en er is nog nooit iets krom of vervormt.
Als je bang voor vervormen bent kun je altijd nog de lijm warm maken buiten het model.
Kan dan ook de beide voorstaande opmerkingen absoluut niet plaatsen.

Succes Peter.

Beste allemaal.

Vreemde opmerkingen m.b.t tot het lijmen, van onderdelen.
Ik gebruik een normale haarföhn en er is nog nooit iets krom of vervormt.
Als je bang voor vervormen bent kun je altijd nog de lijm warm maken buiten het model.
Kan dan ook de beide voorstaande opmerkingen absoluut niet plaatsen.

Succes Peter.

Nee hoor... Sommige lieden houden een föhn of heteluchtpistool IN de romp van hun model, op 2cm afstand van het te lijmen object... en vragen zich na 10 minuten doodleuk af waar die vreemde stank vandaan komt...:confused:

hehehe,

praat je uit ervaring Roel ?

en wat betreft lagers, voor de S-boot heb ik zelf de schroefas kokers gemaakt, de schroefas zelf loopt door Glijlagers (het is even zoeken naar de juiste messingbuizen die strak in elkaar passen), en de koker is gevuld met GELE vaseline,

Ik heb geen last van binnen komend water via de schroefaskokers

Laatst bewerkt:
Back