Van de vakantie zoals beloofd creatief met papier en karton geweest, dit is het resultaat:
Een deels beklede Wiesel met rechtdoorlopende langsspanten zodat er wat ruimte voor de motoren kan ontstaan, en het zelfontworpen rompje wél helemaal bekleed. Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van mijn eigen rompje voor dit experiment: Mocht het toch niet écht bloedhard varen dan is er nog geen man overboord omdat de romp zich m.i. beter leent voor een reddingboot-achtige opbouw en dan geen racemonster meer hoeft te zijn.
Dat Igarashi-motortje dat ik in de eerste post linkte heb ik eentje van besteld en die is binnen gekomen. Gelijk maar even op een asje geduwd om te zien hoe dat staat en of het fatsoenlijk past:
Past prima. Maar de eerste uitdaging wordt nu ook pijnlijk zichtbaar: de korte as-lengte:
Hier even op de Wiesel neergelegd. Om de schroef te kunnen krijgen op de plaats waar die in de beschrijving staat, moet de motor een flink stuk naar voren, zeg maar tot in spant 4. Ik krijg dan wel een uitdaging om de koppeling vrij van de bodem te laten draaien, die komt gevaarlijk dicht bij spant 5, de plek waar de as door de bodem zou moeten gaan prikken. De as komt ook iets schuiner te liggen dan.
Dit probleem heb ik uiteraard ook met mijn eigen ontwerp.
Nu zit ik te denken om, uitgaande van mijn eigen ontwerp, de platte spiegel verder naar voren te trekken, zeg maar tot vlak voor het 3e spant, van achteren gezien (spiegel meegerekend). Niet over de gehele breedte, alleen de zijkanten zeg maar. Ongeveer zo:
Is dat een dom plan om op die manier de assen vlakker te kunnen krijgen? Of is er een slimmere manier om het resultaat aanvaardbaar te kunnen krijgen?
Tot slot nog even een fotootje van de schroef: