Schroeven + assen - wat voor soort schip etc. past?

Ik had zelf al zoiets getekend:
full

Knikspant, naar achteren toe plat.
Wat ik er niet in getekend heb:
-Sprayrails langs de knik
-Flauwe tunnels achterin zodat de schroefassen wat vlakker kunnen lopen

Lijkt het ergens op, of is het een verspilling van papier, karton en lijm om hier een mockup van te maken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Komt goed, ik zal lekker wat karton, papier en lijm meenemen :) Hopelijk over een paar weken foto's van dit rompje en een aangepaste Wiesel in papier naast elkaar ;)

Daar is weinig mis mee, gewoon bouwen en zien hoe het vaart!

Bedenk dat tunnels in een model de kont in het water zuigen, het water is niet op schaal en met tunnels heb je aanzienlijk méér vermogen om het model in plané te krijgen, als dat al lukt...

Mijn zoon heeft een Ripmax Intercepter (65 cm) op de plank staan, die heeft ook een tunnel om de schroef; boven een bepaalde snelheid gaat de neus omhoog en zakt de kont in het water, geen gang in te krijgen.
Experimenten met een andere motor, schroef, trimvlakken en een hoger voltage mochten niet baten.

De boot wordt van een langere as voorzien en de tunnel wordt gesloten.

Groeten, Jan.

Van de vakantie zoals beloofd creatief met papier en karton geweest, dit is het resultaat:
full

Een deels beklede Wiesel met rechtdoorlopende langsspanten zodat er wat ruimte voor de motoren kan ontstaan, en het zelfontworpen rompje wél helemaal bekleed. Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van mijn eigen rompje voor dit experiment: Mocht het toch niet écht bloedhard varen dan is er nog geen man overboord omdat de romp zich m.i. beter leent voor een reddingboot-achtige opbouw en dan geen racemonster meer hoeft te zijn.

Dat Igarashi-motortje dat ik in de eerste post linkte heb ik eentje van besteld en die is binnen gekomen. Gelijk maar even op een asje geduwd om te zien hoe dat staat en of het fatsoenlijk past:
full

Past prima. Maar de eerste uitdaging wordt nu ook pijnlijk zichtbaar: de korte as-lengte:
full

Hier even op de Wiesel neergelegd. Om de schroef te kunnen krijgen op de plaats waar die in de beschrijving staat, moet de motor een flink stuk naar voren, zeg maar tot in spant 4. Ik krijg dan wel een uitdaging om de koppeling vrij van de bodem te laten draaien, die komt gevaarlijk dicht bij spant 5, de plek waar de as door de bodem zou moeten gaan prikken. De as komt ook iets schuiner te liggen dan.
Dit probleem heb ik uiteraard ook met mijn eigen ontwerp.

Nu zit ik te denken om, uitgaande van mijn eigen ontwerp, de platte spiegel verder naar voren te trekken, zeg maar tot vlak voor het 3e spant, van achteren gezien (spiegel meegerekend). Niet over de gehele breedte, alleen de zijkanten zeg maar. Ongeveer zo:

full

Is dat een dom plan om op die manier de assen vlakker te kunnen krijgen? Of is er een slimmere manier om het resultaat aanvaardbaar te kunnen krijgen?

Tot slot nog even een fotootje van de schroef:
full

Als ik het goed begrijp, komt de motor + koppeling in een dooskiel te liggen?

Dat werkt prima voor een verdringer, voor een 'speedboot' zal het 'niet optimaal werken', om het eens eufemistisch uit te drukken (er zal weinig gang in zitten).

Dit soort korte schroefaskokers heb ik ook; alleen zitten ze dan in een sleper, waarvan de rompvorm toch een horizontale inbouw van de schroefaskoker toelaat, snelheid 6-7 km/h.

Groeten, Jan.

Nee, het was eigenlijk de bedoeling om beide assen aan weerszijden van de dooskiel te bevestigen. Of helemaal geen dooskiel.

Als u deze assen en propjes zo ziet, is het dan uberhaupt een haalbare kaart of moet ik toch eerder gaan denken in de sleep-, duw- en werkbotenrichting? (we blijven praten over een 2-assen, 2-motoren setup met 1 of 2 roertjes).

Ik moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van mijn eigen rompje voor dit experiment: Mocht het toch niet écht bloedhard varen dan is er nog geen man overboord omdat de romp zich m.i. beter leent voor een reddingboot-achtige opbouw en dan geen racemonster meer hoeft te zijn.

Dat Igarashi-motortje dat ik in de eerste post linkte heb ik eentje van besteld en die is binnen gekomen. Gelijk maar even op een asje geduwd om te zien hoe dat staat en of het fatsoenlijk past:

Past prima. Maar de eerste uitdaging wordt nu ook pijnlijk zichtbaar: de korte as-lengte:

Hier even op de Wiesel neergelegd. Om de schroef te kunnen krijgen op de plaats waar die in de beschrijving staat, moet de motor een flink stuk naar voren, zeg maar tot in spant 4. Ik krijg dan wel een uitdaging om de koppeling vrij van de bodem te laten draaien, die komt gevaarlijk dicht bij spant 5, de plek waar de as door de bodem zou moeten gaan prikken. De as komt ook iets schuiner te liggen dan.
Dit probleem heb ik uiteraard ook met mijn eigen ontwerp.

Kun je anders die koppeling niet vervangen? Zoveel mogelijk "roeien met de riemen die je hebt" is een goede instelling, maar dit lijkt me wel erg onpraktisch. Als je toch met het idee speelt er een reddingsboot van te maken, zou je kunnen overwegen om in het midden een kiel te maken, zoals bij deze duitse reddingsboot:

cache_2115138102.png

Pauldenker1.JPG

q: waar haal je dit karton eigenlijk en hoe dik is dat?
Het karton dat ik hiervoor gebruikt heb zijn twee vellen van 1,5mm op elkaar geplakt en die heb ik gehaald bij een lokaal zaakje voor kunstbenodigdheden. Deze had maar een beperkt assortiment (want kunststuff is daar maar bijzaak) maar een goede teken-, schilder- en knutselbenodigdhedenzaak zoals bijv. Emmerik in Delft, die hebben dit soort karton in verschillende diktes.
Verder kan je je licht opdoen bij stoffenzaken en stoffenkramen op de markt, sommige stoffen zitten op stofplanken van dit karton gewikkeld. Ik heb hier nog een paar platen van 4mm liggen, dat is al zo dik dat het eigenlijk niet grappig meer te snijden is.
De huid is 160gr. papier, in A2 vellen bij hetzelfde kunstbenodigdhedenzaakje te halen. Kostenindicatie: Twee lappen karton en twee vellen papier kostten in mijn geval €4,60 en daar heb ik voldoende aan om beide bootjes (ieder 50cm) van te maken, én nog een klein prulbootje met een Mabuchi veelteklein motortje en asje dat ik nog had liggen van een Inez die ik ooit had. (die is trouwens op een van de foto's op de achtergrond te zien, en heeft een "tunnel" van een flessendop zodat de kindervingertjes er net wat minder makkelijk in komen ;-) )

@Indoorvlieger: Zo'n middenkiel is op zich een idee, maar wordt het bootje met deze prop en kiel dan niet noodgedwongen weer aan de kleine kant?
Voordeel is wel dat ik dan 2 bootjes kan maken.... hoewel, voordeel... iets met ruimte en tijd...;)

Heeft iemand eigenlijk een goed idee om papier en karton "waterdicht" te krijgen? Gewoon veel lak er op spuiten oid? (om dat kleine bootje vaarklaar te maken, grotere boten bouwen we uiteraard netjes van hout...)

Laatst bewerkt:
ga je het geheel ook nog bedekken met polyester oid?

4 mm karton zijn wel mooi spanten van te maken van een wat groter schip.

Misschien dat ik de romp nog bekleed met polyester om een eerste vaartest mee te doen, eigenlijk waren deze twee stukken karton alleen als mockup om te kijken hoe e.e.a. uitviel ;)
Maar eigenwijs als ik ben heb ik even een as aan de motor gehangen en onze gootsteen omgetoverd tot een enorme kolkende massa... Toch misschien wel een sneller bootje van bouwen. Dus op terug naar het karton, spleetje snijden in de romp, gaatje boren in het karton, as er doorheen... Ik denk dat als ik op het randje ga zitten van de as en een extra spant maak voor de motor aan de achterkant - voorkant op de bodem laten rusten - dat ik vlak genoeg uitkom en toch nog een netaan vrij draaiende koppeling houd. Ik ga het gewoon proberen op het kartonnen model. Bevalt het, dan maken we wat permanenters, hetzij door er poly op te smeren, hetzij door te maken van Balsa.

Vandaag eindelijk de kans gehad om de kartonnen romp met motoren en al in de plomp te gooien.
Resultaat: Een romp die zelfs met een bijna-dood accupack nog een snelheid haalde dat ik toch nog soort van moest rennen om hem bij te houden:

Zeker geen snelheidsmonster, maar leuk genoeg voor de plannen die ik er mee heb: Een soort van fast utility vessel á la Danger Coast/ Miami Dade County Fire Dept. Dus.... Van de winter ofzo maar eens lekker met balsa in de weer :bye:

Back