Schuberle DS30 EDF unit?

Hoi,

Ik ben aan het overwegen om de Schuberle DS30 edf unit aan te schaffen, echter wou ik even weten of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Wat voor extra rendement krijg ik door gebruikl te maken van deze edf unit in vergelijking met de klassieke fan van wemotec of HET-RC.

PC120012_(Custom).JPG

Greetz johan

ben ik ook wel benieuwd naar ;) Voor dat prijs verschil mag je het echt wel duidelijk merken.

Persoonlijk heb ik geen evaring met de DS30 fan (alleen met de wemotec's), maar wat de uit de discussies heb gegrepen geeft de DS30 de volgende plus punten:
- hogere uitstroom snelheid van de lucht (waarmee je toestel sneller kan indien voldoende vermogen)
- Je kan hem heel hoog belasten
- Lichter in gewicht!!
- Beter rendement. Ik lees hier nooit echt hoeveel, maar denk dat dit enkele procenten zullen zijn. Een slechte ducting doet dit snel teniet.

Groeten,
Bart

Hallo,

Ik heb ondertussen een vergelijk gevonden tussen de wemotec, Het-rc en Schrubeler fan (zie link)

Voor zover ik kan opmaken uit die test geeft de fan van HET-RC het beste resultaat. De tests zijn gebeurt met een Typhoon 2W-20 en 4s lipo.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=534940

Helt lijkt me wel een beetje raar dat zo een dure fan het slechtste resultaat geeft kwa stuwkracht 8O

Greetz

totdat je bedenkt dat die het-rc fan gemaakt is voor meer thrust en minder snelheid (dus niet eerlijk vergeleken bij een duwkracht test) en dat de schublerle fan gemaakt is voor meer vermogen (dus nog onder het max zit, terwijl de andere 2 al wel ongeveer max zitten)

zover ik kan zien dan..

Ik ben het helemaal eens met Alexander
trekkracht is in mijn ogen niet interesant om een goede vergelijking te maken.
Belangrijk zijn de ingaande motorvermogen(makkelijk te meten)
Uitgaande vermogen(voor een hobbyist niet te meten)
En daarmee kan je het rendement bepalen.

Impellers hebben zowiezo relatief weinig trekkracht.

Wat mij betreft, ik heb momenteel een F16 van HET RC met Typhoon 2W-20, 60A regelaar, 4s lipo 3700mAh.

Is het voor dit toestel met deze motor interessant om zo een schrubeler fan aan te schaffen, gaat er een merkelijk verschil zijn in snelheid? kan ik problemen krijgen bij het starten wegens minder stuwkracht?

greetz

Hi Johan,

Ik ga er even vanuit dat je met je motor de 2W-25 bedoeld. (De 2W-24 bestaat niet op de website van highendrc). De 2W-25 komt absoluut niet tot zijn recht met slecht 4S aan lipo's. Deze motor wil 1100Watt leveren, voor een DS30, MiniFan of HET-Fan heb je dan 6S nodig. Met deze tool kan je vrij nauwkeurig berekenen wat je setup gaat doen. Een DS30 met 2W-25 op 4S doet 323Watt. Kan een vermogen zijn wat je wilt hebben, maar dat kan je veel beter een lichter (van gewicht) motor nemen (bijvoorbeeld de 4W). Een setup met een DS30, 2W-25 en 6S doet 939Watt met een lucht snelheid van 255km/h. Een Minifan doet in die setup 923Watt met 237km/h (kan net het snelheids verschil zijn wat je zoekt!!) Met een 4S lipo is de 2W-20 de perfecte motor.

Groeten,
Bart

toestel en straalbuis optimaliseren heeft meer effect dan de fan vervangen vermoed ik, zoiezo als je beneden de 600W blijft....

De Shuebeler fans zijn veelsterker en fabriek af goed gebalanceerd dan kunstof fans. Bij een midifan is het vermogen door wemotec opgegeven op 1000Watt (met Alu spinner voor minder onbalans) en in de praktijk wordt er 1300-1400 Watt mee gedraaid. Volgens dat fancalc programma moet de DS51 aanzienlijk beter presteren als een midifan van Wemotec, maar dit verschil is in de praktijk minder groot. Of een midifan 2 kilowatt aankan is onwaarschijnlijk maar een Shubie moet er geen probleem mee hebben.

denk dat er in de 70mm klasse hetzelfde opgaat. de minifan kan op 1200 Watt draaien maar dan wel regelmatig de rotor vernieuwen. Een ds30 draait in de praktijk hetzelfde (op de site zijn ze wat voorzichtig) maar blijft heel.

Als je echt veel vermogen eruit wilt halen dan moeten de toeren dus omhoog en daar zijn de carbon fans beter voor geschikt. Meestal is het niet zinvol om zoveel vermogen in een model te stoppen omdat er dan ook meer akkucapaciteit mee moet voor een redelijke vliegtijd. Is ook meteen nu voor mij een lastige keuze om in de 90mm klasse een fan aan te schaffen en een afweging hoeveel vermogen ik in een toestel wil hebben en de vliegduur bepaalt de fankeuze :?

Kwa rendementen zullen minifan480/ds30 en 6904 niet veel schelen van elkaar. Heb zelf 5 minifans in gebruik en 2 Het-6904 liggen welke te veel onbalans geven op de alu meenemer zodat ik die niet eens tot 200 Watt kan laten draaien. Ze zijn echter wel dynamisch gebalanceerd maar daar heb ik dan niet veel aan. De minifan480 gebruikt ook aanzienlijk minder stroom als de 6904 maar kwa prestaties doet die niet veel onder voor de 6904 maar geeft wat langere vliegtijd. De minifan mag je zelf nog balanceren (valt best mee hoor) maar deze pakt mijn Lipos dus wat minder hard aan wat fijn is voor de levensduur.

Ds30 in de F16... De f16 is zo klein dat 600Watt meer als voldoende is. Meer vermogen is niet echt zinvol want je zal waarschijnlijk wat vaker halfgas gaan vliegen.

groente, Erik

De DS-30 ziet er leuk uit. Ik heb hem in een pyranha zitten. (zie ook bouwverslag op forum http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43149)

En ik raad je aan, bespaar het geld, en koop daarvoor goede lipo-cellen. Of misschien 1 pakket extra, zodat je meerdere pakketten hebt.

Het verschil is zo miniem, dat het het geld niet waard is. Het is alleen het geld waard, als je doet wat Erik ook zegt. Als je er dus heel veel vermogen in gaat stoppen. Maar in een 70mm-model zijn je mogelijkheden om er veel power in te krijgen, veel moeilijker dan in een 90mm-model.

groeten Paul

Back