Schuddende trex 600N

Toerental weet ik niet maar de curve is 6-40-62-79-90 dit is ingesteld door de verkoper van de heli.
Lagerspeling ga ik nogmaals controleren, ik had al alu lagerblokken besteld bij heliparts maar deze bleken te smal te zijn, Albertino snapte er ook niks van.
Ik vlieg bij helischool Oldeberkoop bij Bert (Brutus) en die heeft niks gezegd over een te hoog toerental.

Dan lat die Bert toch maar eens goed kijken,
die zou de fout wel vinden en je moet niet na Anko reizen.

Jou throttlecurve zegt niks , als je de pitchcurve niet ziet:
heb je midstik b.v. 5,5 graden voor hoveren, is de RPM misschien goed,
heb je bij midstik 0 graden, zou ik zeggen, dat die RPM veel te hoog is,
maar eerst maar lagers checken en wat de anderen schrijvers zeggen !!

groetjes van Uwe

Heb je de hoofdas al ns gecontroleerd?
Toer de heli eens op zonder hoofd en staartbladen zoals walter al voorstelde..

Gisteren de komplete kop verwijderd en de lagers gecontroleerd, geen speling.
De staartboom uitelkaar gehaald en alles gecontroleerd ook allemaal goed, daarna de staart weer gemonteerd en de heli opgetoerd en bij midstick een staart die wel een 6cm heen en weer gaat, dit was zonder de staartsteunen en met de bladen zie filmpje. [URL="
staart van trex 600n - YouTube[/URL]
Daarna de staartsteunen gemonteerd en de bladen verwijderd en weer opgetoerd en nu zie je de steunen die beginnen de resoneren, weer bij midstick. Hier is geen filmpje van is mislukt.
De pitchcurve is -2/5/10 graden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gain instellen van de Gyro
en een "Tail support bridge (60 - 90 size)"
tussen de tail-boom-bracen bouwen,
heb ik hier al eerder geschreven.
Uwe

trouwens een goede manier, je motor en / of je heli kapot te maken, en ook niet ongevaarlijk, jonge jonge

Wat is een goede gain instelling, ik heb de GY-401.
Had dat van die Tail support bridge niet goed begrepen, weet je ook een winkel hier in nederland waar ik die kan kopen.

Gisteren de komplete kop verwijderd en de lagers gecontroleerd, geen speling.
De staartboom uitelkaar gehaald en alles gecontroleerd ook allemaal goed, daarna de staart weer gemonteerd en de heli opgetoerd en bij midstick een staart die wel een 6cm heen en weer gaat, dit was zonder de staartsteunen en met de bladen zie filmpje. [URL="
staart van trex 600n - YouTube[/URL]
Daarna de staartsteunen gemonteerd en de bladen verwijderd en weer opgetoerd en nu zie je de steunen die beginnen de resoneren, weer bij midstick. Hier is geen filmpje van is mislukt.
De pitchcurve is -2/5/10 graden.

Heb je bij deze test ook de tail aansturings stang naar je tailunit los gemaakt?? en stond de gyro in rate mode ipv HH mode want anders kan je het zo niet testen..........als je de aansturingsstang vast heb laten zitten.
als je de tail aansturings stang het kogellinkje los maakt van je tail slider dan centreert de hekbladen vanzelf door de centrifugaal krachten en zo word ook de Gyro buiten gesloten......(deze hoeft nl niets te corrigeren/sturen)

S6 ben benieuwd,

Tis dat ik weer even weg ben anders had ik wel even gekeken hier in Grunn

Greetz
Jeroen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ff opmerking:
Eerst is het probleem dat de complete heli schud, en nu opeens schud alleen de staart?

Om eerlijk te zijn vind ik dat niet zo raar...
Je gaat van 0 naar een stevig aantal toeren, dus je gain kan nooit goed staan.
Ieder toerental heeft zijn eigen gain, en iedere heli heeft zijn eigen instelling hiervoor.
Dus die staart zou ik niet meteen als probleem omschrijven, dat is gewoon afstellen.

Maar die kop van de heli.
Zat deze ook goed in elkaar?
Dus je hebt de handleiding gepakt, en echt gekeken of alle onderdelen er in de goede volgorde in zitten?
Of alles er ook echt in zit?

Je hebt een stuk van de feathering af moeten slijpen, het is bijna onmogelijk dat alles 100% klopt.

Als ik jou was, zou ik op anko's aanbod in gaan.
Een heli op tafel kan zichzelf opblazen, een nitro motor onbelast zo hard laten draaien kan ook motorschade geven.
Offer een middag op..
Neem een kladblok mee voor wat aantekeningen
En je neemt een hoop kennis en kunde mee naar huis

En waarschijnlijk crash je hierdoor al een keer of wat minder

De staart schud omdat de heli vaststaat op de tafel.
De kop is precies zo opgebouwd als op de tekening, dat ik de featheringshaft ingekort heb is omdat ze tegen mij zeiden dat er te veel ruimte zat tussen de kop en de bladhouder, en dat daar waarschijnlijk het trillen uit voort komt.
Hoeveel speling hoort er tussen de kop en de bladhouder te zitten als je alles naar 1 kant trekt misschien dat iemand dat kan opmeten.

Als alles echt correct is opgebouwd, heb je daar geen speling....
Als die er is, (wat ik nog niet heb gezien) duw je er aan beide kanten een extra ringetje tussen

Toch zal het ergens in die kop zitten...

Tail support bridge (60 - 90 size)
krijg je voor 5 € bij bv. RCH zonder reclame te maken,

als je met de feathering-shaft speling hebt, zo is da wat niet goed,
zelfs met ringetjes zou ik niet beginnen als speling te groot is (>3mm bv.)

toch maar iemand laten kijken, bewaard je voor meer schade, denk ik
en wat verder boven ook genoemd is,

je leert een hele boel binnen korte tijd !!!
(aha-effect)

en een heli op een tafel vastmaken, dat hoeft dan ook niet meer, ha ha

groetjes van Uwe

(trouwens vliegen alle, die je hier helpen, zelf een 600er, grappig)

(trouwens vliegen alle, die je hier helpen, zelf een 600er, grappig)

Waarvan er 2 nog zelfgebouwd zijn ook..

maargoed. vervang eerst die featheringshaft maar en bouw het weer opnieuw op met de goede ringen, dempers, spacers en lagers. want ik heb werkelijk NOG NOOIT gehoord dat een standaard set kopdelen van align teveel speling had en dat de featheringshaft afgeslepen moest worden.

trex 600

Heb eigelijk juist hetzelfde probleem gehad met mij trex 600N, bij mij stonden de bouten van de motor los.

Heb eigelijk juist hetzelfde probleem gehad met mij trex 600N, bij mij stonden de bouten van de motor los.

? .. wat bedoel je, los door vibratie ??
hetzelfde probleem ??
.. of bedoel je dat hij gaat schudden door een losse motor ?

groetjes van Uwe

helaas zit ik op zee, dus ik kan er helaas weinig van zeggen hoe het nu is.

Het rare is, de heli is binnen onze "club" verkocht en vloog dus ook eerder al bij ons. Hoewel ik hem toen niet heb zien vliegen, heb ik begrepen dat hij toen niet trilde en gewoon normaal vloog. Er is toen maar heel weinig met de heli gevlogen overigens.
Daar nog weer voor, heeft de vorige eigenaar hem gebruikt gekocht en vloog het ding ergens anders dus we kennen niet de geschiedenis van deze heli.

Waarom de heli schud, is mij een raadsel. Feit is dat er speling in de kop zat, tussen de bladhouders en het centraal stuk. De spacers waren wel degelijk gemonteerd, en toch kon de hele feathering shaft een kleine 1.5 mm heen en weer schuiven. Dat is verholpen, maar het is mij al eerst een raadsel waarom die speling er zat....

Het gekke is, de heli vliegt goed voor een aantal seconden, en begint dan heel heftig te schudden, met een frequentie en trillingsbeeld wat suggereert dat de hoofdrotor niet in balans is.
Gek genoeg doet hij dat nog steeds, ook al is de speling uit de kop weggehaald, en zijn de bladen gecontroleerd.
Ook bladspoor is vóór de trilling begint, als een streep, maar nadat de heli begint met trillen, zie je ook bladspoor verschijnen. Voor mij een indicatie dat de trilling niet door de kop veroorzaakt wordt.

Het is een rare vorm van resonantie, want het ding kan bij wijze van spreken de hele middag opgetoerd op de grond staan draaien en dan is hij trillingsvrij. Het feit dat de trilling ook pas een paar seconden na loskomen zichtbaar wordt, versterkt bij mij die gedachte.
Een normale onbalans of kromme as is meestal al zichtbaar bij optoeren op de grond.

De vraag is dus: is er mogelijk een (dwars)versteviging in het frame die een breuk heeft, o.i.d. waardoor de heli langzaam in resonantie komt? Wellicht mist er ergens een dwarsversteviging, wat niet zo op het oog zichtbaar is?

Het is al weer minstens twee weken geleden dat ik de heli voor het laatst gezien heb (dus vóór de eerste post in dit draadje) maar toen al kon ik weinig bijzonders aan de heli ontdekken.
De hoofdas was toen al uitgeklokt en recht bevonden.

Ik begin gezien het verhaal van de niet passende lagerblokken te vemoeden dat hier mogelijk twee typen heli door elkaar gebruikt zijn (een gecrashte heli die met onderdelen van een ander type weer in de lucht gebracht is), alleen ik heb te weinig kennis van de T-rex series om te kunnen zeggen of er dergelijke verschillen in de bouwjaren hebben gezeten.

De gebruikte pitchcurve is de gewone "schaalcurve" van -2 via 5 op midstick naar +10 (ongeveer) en het toerental is niet te hoog, naar mijn idee, en zeker niet hoger dan om het even welk willekeurige andere T-rex 600 die ik tot nog toe heb zien vliegen. Zeker de 3D vliegers draaien véél hogere toerentallen.

Groet, Bert

Back