Schuifcarburateurs

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal... Ik had een vraag aan de heren autospecialisten:

Wat is zo ongeveer de grootste schuifcarburateur (qua luchtdoorlaat) die er te verkrijgen is?

Het experiment waar ik hem voor nodig heb heeft niks met auto's te maken, maar auto's hebben vaak een schuifcarburateur, en met de tegenwoordige dikke truggies en buggies met meer dan 3.5 cc, neem ik aan dat de schuifcarburateurs ook groter geworden zijn.

Ik zoek iets met ruwweg 9.5 mm luchtdoorlaat.

Daarnaast tegelijk de vraag: wie heeft nog een tot op de draad versleten dikke buggy of truggy motor waarvan hij de schuifcarb af wil staan voor een redelijke vergoeding?

Groet, Bert
 
PM je adres maar even, ik heb nog wel een carb liggen van een .32ci motortje. Die heeft een doorlaat van iets van 9mm, msschien iets groter..
 
Da's vlot....

Zou er heel blij mee zijn: Het doel van het experiment is proberen een schuifcarb om te bouwen naar een CV carburateur.

Dus onder de schuif een vlinderklep die door de servo bediend wordt, en de schuif laten bewegen door een vacuum-actuator.
Dit zou als voordeel moeten opleveren, dat de carburateur het mengsel constanter houdt, omdat de schuif, en dus de naald, bewegen naar de hoeveelheid lucht die de motor in gaat, niet naar de stand van de gasklep.

Waarom: een motor die bij half geopende gasklep 5000 toeren draait, trekt minder lucht naar binnen, als een motor die bij dezelfde gasklepstand 10000 toeren draait. Maar als de (middengebied)naald aan de gasklep gekoppeld is, staat die naald dus wel even ver open. Dus KAN het mengsel niet optimaal staan: als de motor onbelast loopt (hoog toerental) gaat hij schraler lopen...

Iedere motorfiets (bijna iedere dan...) heeft een carburateur die werkt volgens dit principe.

Doel is om bij helimotoren, waarbij het toerental constant blijft bij wisselende gasklep-stand, het mengsel beter de luchtvolume volgt en dus constanter blijft.

Of ik het werkend krijg, geen idee, maar het is een leuk experiment....

EDIT: Jij ook bedankt, Savage.... Ik heb helemaal nog geen idee, of de taper van zo'n schuifcarb OK is, ik moet nog verzinnen hoe ik de brandstofdruk ga regelen (vermoedelijk zaag ik een drukregelkamer van een Walbro af en pas die aan) en de tankdruk bij stationair, moet ik ook nog iets op verzinnen...

Groet, Bert
 
Alle carburateurs van een bigblock zijn max 9mm. Een novarossi carb is nog wel door te boren naar 10 maar dan moet je wel een 4-naalds carb hebben waarmee je makkelijk de ruimte kan maken om door te boren.

Een maat van mij had ooit zo'n carb op een 23cc gezet, dat werkte wel waardoor hij besloot een schuifcarb na te maken met een gat van 13mm
 
Ik wil niet een grote schuifcarb bouwen, maar een CV...

Daarvoor moet de luchtdoorlaat niet al te groot zijn, anders kun je niet het vacuum opbouwen om de schuif te bedienen...

Daarnaast hebben de grote Rossi helimotoren maar een relatief kleine carb, 9.5 mm, geeft ze lekker veel koppel "onderin"...

Belangrijker is, dat zo'n .32 als het goed is een hele dikke 2 pk op de been brengen, en de naalden van zo'n carb dus de fuel flow voor dat vermogen kunnen verwerken...

Probleem is voorlopig nog hoe ik de vacuum actuator ga plaatsen, zodat je nog bij de middennaald kunt.
De vlinderklep komt in een klein tussen-huis, wat tussen motor en schuifcarb komt.

Groet, Bert
 
De OPS marine .67 en .80 motoren waren/zijn voorzien van schuifcarburateurs. Die van de .67 gebruikte ik op een MAC .60 en had geloof ik een doorlaat van ca. 9mm.

a2661202-137-OPS%2060%20to%2080%20RIRE%20RC%20carb.jpg
 
Mocht Jaap niks naar je zin hebben wil ik ook nog wel ff neuzen in de bakken/dozen ;)

Als het goed is heeft Jaap (Bart B.) al iets in de post zitten, maar ik zie pas eind komende week wat dat is.

Ben reuze benieuwd of ik voor elkaar krijg wat ik in gedachten heb....

Groet, Bert
 
Ben het weekend toch bij mn ouders dus zal ff in de dozen en bakken snuffelen of ik nog wat heb.
Leg ik het wel ff apart voor het geval dat ;)
 
Hartstikke tof, Jaap, ik hoop Donderdag thuis te zijn, en dan ga ik er mee aan de slag....

Groet, Bert
 
Nou, het werd dus vandaag pas thuis, maar je pakje is aangekomen Jaap!

Ik ga er mee aan de slag!

Groet, Bert
 
Back
Top