Schuim bekleden,, en kleuren,,

Fablon is folie om kastplanken mee te bekleden. Ik denk dat je dat in NL onder andere merknamen ook kan vinden.

Ik denk dat PVC folie wat bij belettering gebruikt wordt een vergelijkbaar resultaat geeft. Ik gebruikt het veel op schuimkistjes. Even de föhn eroverheen en het vormt zich perfect om het schuim.

In schooltijd, héél héél vroeger heette dat Kaflon.
Ik vermoed weinig krimpvermogen en relatief zwaar.
Lijkt mij wel geschikt om styro/elapor/etc rompen te beschermen tegen krassen bij het landen of verkleuren door gras.

Waar meer ervaring mee is:
The Predator's "New Stuff" - Page 5 - RC Groups

Ook Trappy van Blacksheep gebruikt het voor z'n FPV-vleugels.
The TeamBlackSheep Ritewing Zephyr ARF Kit on Vimeo

Hier een filmpje van lamineer film als folie
#4 Hercules Build - Tape and Laminate - YouTube

Schuim bekleden gaat imho het beste met AS-film. Van Hans N. heb ik een Booby gekregen en die heb ik daar nu mee bekleed of beter gezegd gelamineerd. licht en supersterk en laat zich bij lage temperatuur verwerken, dat laatste is bij schuim wel van belang.... Volgens mij is AS-film een gekleurd soor NS, maar dan speciaal voor modelbouwers. Daar is de prijs ook naar. Voor mij is dat het wel waard. Succes

Hi,

Ik heb een vtpr depron model gebouwd, genaamd de "swinger", hier is een build page te vinden: New fish on the block.... - RC Groups . Ik heb deze gewoon ingetaped 3m transparant verpakkingstape, meest simpele wat er is) , volgens de instructie op de website. Dat versterkt de depron enorm. Binnenkort een maiden, ik zal laten weten hoe het bevalt.

Nu is deze swinger wel extreem simpel (maar werkt toch als ik zo de reacties van andere bouwers lees) met gewoon een stuk 3mm depron dubbel geklapt om een wing spar als vleugel, waar de spar gewoon een stok is die een beetje bijgeschaafd moet worden.

Daarom ben ik van plan "le fish" te gaan bouwen, waarbij lamineer film wordt aangeraden; 1.2 mil Gloss Film | CP Laminating Film Mijn vraag ; is dat ook in Nederland ergens te krijgen? Of zijn er goede alternatieven?

groeten,
Alex

Hi Erik,

Net een maiden gedaan, ging redelijk. Het is een heel flauw heuveltje waar ik ook al eens met een dlg (mimi) en een topmodel minus thermal heb gevlogen, die vlogen ook wat moeizaam op deze heuvel. Ik vermoed dat ik ook het toestel nog wat beter moet leren kennen. Ik merkte vooral dat sturen met ailerons erg veel hoogte kost. Toen ik dit beperkte tot rudder en elevator bleef hij veel langer hangen in ieder geval. Ik weet bijna zeker dat dit vliegtuig beter vliegt met een asymetrisch zweefprofiel, zoals bij le fish dus.

team monkey Swinger 48" maiden - YouTube

Bedankt voor de link trouwens van modelbouw Joost, ziet er prima uit. Ik weet echter nog niet of ik dat ga doen; bij mijn oom kan ik foamcores met de computer laten snijden. Dan heb ik nog dat lamineerspul nodig, maar misschien kan het ook gewoon met tape; dat werkt perfect bij de swinger, die vanmiddag al heel wat te verduren heeft gekregen. Als dat balsa was geweest was ik heel verdrietig weggegaan :)

Misschien koop ik alsnog een kit, scheelt waarschijnlijk een beetje werk en je weet dat het goed is.

Als ik die cores ga maken moet ik dan misschien een paar extra snijden?

Trouwens; nu heb ik twee dingen nodig:
- lamineer plastic
- epp ... ik weet niet hoe dik

groeten,
Alex

Laatst bewerkt:
Op welke heuvel vlieg jij (lokaal) helling? Ik rij af en toe naar de Maasvlakte. Een heerlijke plek om uit te waaien, helling te vliegen, hard te lopen en schepen te kijken.
Het folie zal toch wel verkrijgbaar zijn. Tot nu toe heb ik er nog niet naar gezocht. Epp evt. via Plotterwelt, EPP shop of ...?? Een lichte, proportionele 180 graden servo (voor hoogte) heb ik al liggen.
Een setje kernen is zeker zeer welkom. Als ik eerder aan de LeFish toe kom/ben vind ik bestellen ook een goede overweging. Een complete set, alle losse stukjes en de folie geeft ook veel tijdwinst.l

groet,

Erik

Hi Erik,

Dit was een vlucht bij Maarssen, maar deze heuvel is niet echt goed. Een betere ligt bij de Nedereindse plassen, voor zuidwest ([media=youtube]ZFA6wV5CUUE[/media]). Maasvlakte lijkt me ook leuk een keer heen te gaan.

Ik heb net een blok epp van iemand gekocht, nu dus eens kijken of mijn oom binnenkort tijd heeft.

Die folie blijft dus nog even een vraag ...

mvg,
Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Back