Schuim lamineren

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door wdvanoyen, 27 jan 2014.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Als je niet een hele rol wil kopen, dan kan je bij de Action (mijn favoriete modelbouw winkel) voor €1.29 een setje van 20 A4 lamineer hoesjes halen. Hoesjes splitsen, randje eraf en je hebt voor weinig een hoop lamineer spul.

    Voor ribben vleugel onhandig die kleine vellen, maar op een schuimpje gaat het met overlap prima in kleine stukken.

    Als je toch bij de Action bent:
    De textiellijm werkt prima als strijksmeltlijm.
    Opbrengen, laten drogen en dan kan je bijvoorbeeld de kado folie (action, Bruna) er weer mooi opgestreken worden met de strijkbout.

    Je strijkbout kan je beschermen met bakpapier (https://www.action.com/nl-be/p/dumil-bakpapier-2/)
    Als strijkbout gebruik ik een Philips reisstrijkbout ("stewardess") uit de kringloop voor €2,50

    Dat bakpapier kan je trouwens ook weer gebruiken om piepschuim/depron (niet elepor) te bekleden.
    Julius Perdana noemt dit "oilpaper" of "perchament paper".
    Dat bakpapier heeft geen coating, maar is wel zo bewerkt dat het super glad is. Ik denk vergelijkbaar met vlieger papier. Het absorbeert water, maar blijft wel nat sterk en is na drogen glad en spuitklaar. Action bakpapier geprobeerd met PVA en werkt prima op de manier van Julius.
     
  2. HamondART

    HamondART

    Lid geworden:
    21 jan 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Regio Rotterdam
    Ik van dat bakpapier vreemd!!! Ik gebruik het juist omdat er niets op blijft kleven tijdens het lijmen. Zelfs met epoxy komt het mooi los met een gladde afwerking. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het langdurig goed blijft. Die bloemen folie waar Ron het over heeft gehad gebruik ik voor bescherming van mijn bouwtekening. het is super statisch en blijft perfect liggen..
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Op bakpapier plakt heel weinig ja. Lijmpistool en epoxy gaat er gewoon vanaf.
    Het is echter niet waterbestendig en je ziet dus ook dat Julius het met houtlijm en heel veel water gebruik. Dan impregneerd het wel. Droog lijmen lukt inderdaad niet.

    Voor bescherming tekening gebruik ik puinruimzak van de action. ook mooi doorzichtig en op dat PE hecht geen enkele lijm
     

Deel Deze Pagina