pompebled
Forum veteraan
Zolang mijn malletjes voor het snijden van mijn 3 m Prandlt nog niet beschikbaar zijn, houdt ik me bezig met het leren van wat mogelijk is met mijn recentelijk gebouwde zwaartekracht aangedreven schuimsnijder.
Het onderwerp van vandaag is de Milan160, een vliegende vleugel waarvan ik hier een beschrijving vond:
https://www.ig-nurfluegel.ch/milan_160.html
Ik gebruik het hier genoemde profiel MH62, maar heb de maatvoering aangepast, zodat beide vleugelhelften uit één plaat 100 x 50 x 4 cm Polystyreen gesneden kunnen worden:
Zo kom ik geleidelijk door de rest van dit isolatieschuim heen...
Het profiel is wat dikker, zodat er standaard servo's in passen en de vleugel wat steviger is in dit schuim.
Als mallen heb ik het profiel in drie afmetingen geprint, op karton gelijmd en uitgesneden. Een paar laagjes watergedragen lak om het karton schuurbaar en wat stabieler te maken.
Dit is een tijdrovende aangelegenheid, dus ik heb eenzelfde CNC tafelfrees besteld als ISOLA in zijn Cumulus topic laat zien (of ik ooit met de software overweg zal kunnen, valt nog maar te bezien...).
Eén van de opmerkingen (4) uit het artikel met betrekking tot een opvolger model betreft het eindeloze doorglijden in het grondeffect, waaronder een paar remkleppen.
Behalve de spoiler op mijn SIG Riser 100 en de ailerons op mijn Sophisticated Lady, heb ik hier weinig ervaring mee, dus het lijkt me wel een idee, om die hier toe te passen, zodat de optie butterfly beschikbaar is.
Door mijn aanpassingen is de spanwijdte ook toegenomen tot rond de 185 cm, dus ik maak de vleugel deelbaar, met de mogelijk tot nóg meer spanwijdte door een motorpod, mocht dat noodzakelijk blijken.
Carbon buis als vleugelverbinder (Ø8 mm Excel strong i.o.d. in messing of alu buis) en een paar carbon strips van 5 x 1 mm rechtopstaand in de vleugels.
Zodra ik de vleugelhelften met de 230 mm zijden tegen elkaar aan gelijmd heb en de versteviging er in zit, bepaal ik of het papier en verdunde houtlijm wordt, of glasweefsel en epoxy.
Het snijden van de vier delen was weer een uitdaging, want ik had maar een paar centimeter speling binnen mijn snijboog, die maar 51,5 cm ruimte binnen de poten heeft.
In plaats van te beginnen of eindigen met de snijdraad haaks op het trek mechaniek, waren beiden onder een hoek, wat voor veel trial and error met betrekking tot de lengte van de lijnen zorgde.
De tipverdraaiing van het buitenste segment heb ik op 1,5° gehouden.
Ook weer geleerd, dat de in- en uitloop van de malletjes nooit te lang is...
Morgen verder.
Groeten, Jan.
Het onderwerp van vandaag is de Milan160, een vliegende vleugel waarvan ik hier een beschrijving vond:
https://www.ig-nurfluegel.ch/milan_160.html
Ik gebruik het hier genoemde profiel MH62, maar heb de maatvoering aangepast, zodat beide vleugelhelften uit één plaat 100 x 50 x 4 cm Polystyreen gesneden kunnen worden:
Zo kom ik geleidelijk door de rest van dit isolatieschuim heen...
Het profiel is wat dikker, zodat er standaard servo's in passen en de vleugel wat steviger is in dit schuim.
Als mallen heb ik het profiel in drie afmetingen geprint, op karton gelijmd en uitgesneden. Een paar laagjes watergedragen lak om het karton schuurbaar en wat stabieler te maken.
Dit is een tijdrovende aangelegenheid, dus ik heb eenzelfde CNC tafelfrees besteld als ISOLA in zijn Cumulus topic laat zien (of ik ooit met de software overweg zal kunnen, valt nog maar te bezien...).
Eén van de opmerkingen (4) uit het artikel met betrekking tot een opvolger model betreft het eindeloze doorglijden in het grondeffect, waaronder een paar remkleppen.
Behalve de spoiler op mijn SIG Riser 100 en de ailerons op mijn Sophisticated Lady, heb ik hier weinig ervaring mee, dus het lijkt me wel een idee, om die hier toe te passen, zodat de optie butterfly beschikbaar is.
Door mijn aanpassingen is de spanwijdte ook toegenomen tot rond de 185 cm, dus ik maak de vleugel deelbaar, met de mogelijk tot nóg meer spanwijdte door een motorpod, mocht dat noodzakelijk blijken.
Carbon buis als vleugelverbinder (Ø8 mm Excel strong i.o.d. in messing of alu buis) en een paar carbon strips van 5 x 1 mm rechtopstaand in de vleugels.
Zodra ik de vleugelhelften met de 230 mm zijden tegen elkaar aan gelijmd heb en de versteviging er in zit, bepaal ik of het papier en verdunde houtlijm wordt, of glasweefsel en epoxy.
Het snijden van de vier delen was weer een uitdaging, want ik had maar een paar centimeter speling binnen mijn snijboog, die maar 51,5 cm ruimte binnen de poten heeft.
In plaats van te beginnen of eindigen met de snijdraad haaks op het trek mechaniek, waren beiden onder een hoek, wat voor veel trial and error met betrekking tot de lengte van de lijnen zorgde.
De tipverdraaiing van het buitenste segment heb ik op 1,5° gehouden.
Ook weer geleerd, dat de in- en uitloop van de malletjes nooit te lang is...
Morgen verder.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: