Schuimsnij testobject Milan.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 5 feb 2023.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    30 cm vind ik OK, korter dan moet je de schuimkern aan het einde van de buis versterken
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Met een hulpspant neem ik aan.

    Ik was sowieso van plan om de uiteinden van een soort hulpspant (niet van huid tot huid) te voorzien om meer lijmvlak in het styropor te hebben.

    Groeten, Jan.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat doe ik ook altijd, om te beletten dat het uiteinde van de vleugelbuis door het schuim drukt, dat zijn wel allemaal vol beplankte vleugels met een korte buis 160 mm in de vleugel en tussen de liggers.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik kan natuurlijk langer gaan dan 30 cm, maar dan komt de buis dichter bij de achterlijst, geen idee wat dat doet met de stabiliteit van de vleugel...

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag de vleugelverbinder van 60 cm afgetekend en de carbon strip over de gehele lengte:
    5 X 1 Carbon recht.JPG
    De strip loopt op het dikste deel van het profiel en kruist daarbij de buis van de vleugelverbinder, ik heb het uitgemeten en het kan nét.
    De vraag is alleen is het zinvol om het zo te doen.

    Een optie is om de carbon strip te buigen, zodat 'ie parallel aan de verbindingsbuis loopt, eventueel er aan vastgemaakt:
    5 x 1 carbon gebogen..JPG
    Een tussenweg kan ook: vanaf de tip recht, tot aan de verbindingsbuis en vanaf daar gebogen tot 'ie parallel ermee loopt.
    Dit is mijn eerste zelfbouw vleugel, dus ik weet niet goed wat zinvol is en wat overkill/onzin...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2023
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Je eerste foto is de juiste wijze. Er ontstaat dan een stijf en sterk 'A frame'. Belangrijk daarin is een sterke verbinding tussen de vleugelliggers (de twee schuine poten van de A) en de dwarsligger (de horizontale lijn van de A). ook de wortelrib moet sterk zijn (bijvoorbeeld 3 mm berken triplex).
    De gebogen ligger van je tweede foto ziet er misschien mooi uit, maar werkt niet. Het introduceert torsie krachten in de vleugelligger en daar heeft dit type ligger geen weerstand tegen.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Maarten,

    A-frame it is.

    Ik kan de carbon strip met een bindsel aan de buis vastzetten en verlijmen, of op de kruising een strip multiplex pas maken voor buis en strip.
    De wortel (en eind-)ribben zijn populier triplex, de wortelribben krijgen nog een laagje berkentriplex (1,5 mm) voor een grotere sterkte en om vlees te hebben voor de sleephaak.

    Ik wou de sleephaak uitvoeren in 1 mm carbon plaat, ingelaten tussen de vleugelhelften, vastgezet met stiften in de wortelribben (met de kans de onderdelen kwijt te raken in het gras), óf een kiel aan de onderzijde laten uitsteken, bij wijze van handgreep en plaats om de startlijn aan te haken.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2023

Deel Deze Pagina