Ik heb her en der al wat geschreven over mijn projectjes maar ik zal het hier een beetje bundelen.
De makkelijkste en snelste methode om een vleugel te bouwen is naar mijn mening een schuimvleugel snijden en die beplanken met balsa of abachi maar dat is wat lastiger te krijgen.
Alleen mallenbouw gaat sneller maar dan moet je wel een mal hebben.
Dus gaan we voor de schuimvleugel, is voor iedereen haalbaar.
Je kan het schuim op 2 manieren snijden, ouderwets, met een wortel en een tip malletje en een snijboog.
Of met een CNC snijder.
Eigenlijk op 3 manieren, je kan het ook iemand anders laten snijden, sommige mensen hier op het forum hebben zo'n CNC snijder en willen dat wel voor je doen.
Nog even mijn snijder in actie, inmiddels is hij veel beter geworden en kan ie op de 1/10 mm snijden in EPS.
Het schuim.
Ik gebruik EPS60 van de Gamma.
Platen van 50x100cm in diktes van 4 of 5cm.
Hard genoeg en om de hoek te koop voor 8 euro per pak.
Je hebt je kernen en de boven en onderschaal.
Dan ga je plankjes balsa aan elkaar lijmen tot het het oppervlak heeft van je vleugel of vleugelhelft.
Ik verbind de plankjes altijd eerst met plakband over de hele naad, vouw dat dan open en smeer dat in met witte houtlijm.
Vouw het weer dicht, zet er wat gewicht op en laat het drogen.
Dan leg je de schaal op het balsa en tekent de omtrek van de schaal op het balsa.
Als het goed is dan is dat ietsje groter dan de vleugel zelf wordt.
Stel de koorde van de vleugel is 25cm, dan zal de schaal iets van 25,5 cm zijn.
Ik meet het altijd even na, in mijn geval was de koorde aan de wortel 25cm en ik heb aan de achterlijst 10mm extra genomen, dus 26cm.
Dan gaat het beginnen.
Ik schrijf op zoals ik het doe, het kan ook anders maar ik ben meer van makkelijk, praktisch en snel.
Wat heb je nodig:
Epoxylamineerhars en toebehoren
Glasweefsel 25 of 49 grams.
Scheurweefsel of dun kevlar
Roller, plasticfolie, acrylaatkit
Vacuumpomp.
Je legt plasticfolie op een tafel of plank, breed genoeg om het balsa op te leggen.
Je snijdt een stuk weefsel ter grootte van het balsa, iets overschot mag maar niet te veel.
Je knipt 2 stukken scheurweefsel of kevlar die de lengte hebben van het rolroer en ongeveer 1,5cm breed zijn.
Je trekt je nitril handschoenen aan en mengt epoxy en harder om het weefsel te benatten.
Dan leg je het balsa op de folie en het weefsel op het balsa.
Ik ben 2 verschillende projectjes aan het bouwen dus je zal verschillende vleugels zien.
Ik bouw eerst de bovenbeplanking en de volgende dag de onderste.
De eerste heeft een extra versterking in het midden, dus daar leg ik eerst een strook weefsel en benat dat.
Daarna het weefsel dat de hele vleugel bedekt
Als het weefsel luchtvrij aangebracht is is het tijd om de scharnieren te maken.
Hier gebruik ik het scheurweefsel voor.
Dit is taai spul en moet je echt knippen.
Ik heb vooraf op het balsa afgetekend waar de rolroeren en ook de scharnierlijn komt.
Op boven en onderkant.
Dus ik leg het scheurweefsel op de scharnierlijn en benat dat ook met epoxy.
In projectje nummer 2 zie je hoe ik de rolroeren getekend heb
Eerst op 1 kant, op de hoekpunten 2 spelden doorgeprikt.
Aan de andere kant
Als de speld eruit gaat heb je een gaatje en zo kan je exact alles overzetten.
Nadat het balsa en weefsel klaar zijn is het tijd om het op de kern te leggen.
Die leg ik eerst in de onderschaal, die dek ik af met folie, huishoudfolie is prima.
En daarop leg ik dan het balsa, voorzijde ligt gelijk met de voorlijst.
En dan de schaal sluiten.
Op de zijkant van het schuim zet ik altijd referentietekens zodat ik weet dat het profiel klopt.
Een zij-aanzicht
De slang voor het vacuum ligt er al, in een prop papier zodat ie altijd lucht aan kan zuigen.
Ook ligt bovenop de schalen een laag papier, ook om te zorgen dat ie volledig aan kan zuigen.
Dan alles dichtkitten met acrylaatkit.
En zuigen maar
NIet te diep, 0,5 bar onderdruk is al zat, dat is 5 kilo per cm2
Ik zit op 0,6 bar onderdruk, dus 60 kilo op 10x10 cm.
EPS60 kan kortstondig 60 kPa aan, dat is dus 60 kilo per dm2 en vervormt dan minder dan 2%
De makkelijkste en snelste methode om een vleugel te bouwen is naar mijn mening een schuimvleugel snijden en die beplanken met balsa of abachi maar dat is wat lastiger te krijgen.
Alleen mallenbouw gaat sneller maar dan moet je wel een mal hebben.
Dus gaan we voor de schuimvleugel, is voor iedereen haalbaar.
Je kan het schuim op 2 manieren snijden, ouderwets, met een wortel en een tip malletje en een snijboog.
Of met een CNC snijder.
Eigenlijk op 3 manieren, je kan het ook iemand anders laten snijden, sommige mensen hier op het forum hebben zo'n CNC snijder en willen dat wel voor je doen.
Nog even mijn snijder in actie, inmiddels is hij veel beter geworden en kan ie op de 1/10 mm snijden in EPS.
Het schuim.
Ik gebruik EPS60 van de Gamma.
Platen van 50x100cm in diktes van 4 of 5cm.
Hard genoeg en om de hoek te koop voor 8 euro per pak.
Je hebt je kernen en de boven en onderschaal.
Dan ga je plankjes balsa aan elkaar lijmen tot het het oppervlak heeft van je vleugel of vleugelhelft.
Ik verbind de plankjes altijd eerst met plakband over de hele naad, vouw dat dan open en smeer dat in met witte houtlijm.
Vouw het weer dicht, zet er wat gewicht op en laat het drogen.
Dan leg je de schaal op het balsa en tekent de omtrek van de schaal op het balsa.
Als het goed is dan is dat ietsje groter dan de vleugel zelf wordt.
Stel de koorde van de vleugel is 25cm, dan zal de schaal iets van 25,5 cm zijn.
Ik meet het altijd even na, in mijn geval was de koorde aan de wortel 25cm en ik heb aan de achterlijst 10mm extra genomen, dus 26cm.
Dan gaat het beginnen.
Ik schrijf op zoals ik het doe, het kan ook anders maar ik ben meer van makkelijk, praktisch en snel.
Wat heb je nodig:
Epoxylamineerhars en toebehoren
Glasweefsel 25 of 49 grams.
Scheurweefsel of dun kevlar
Roller, plasticfolie, acrylaatkit
Vacuumpomp.
Je legt plasticfolie op een tafel of plank, breed genoeg om het balsa op te leggen.
Je snijdt een stuk weefsel ter grootte van het balsa, iets overschot mag maar niet te veel.
Je knipt 2 stukken scheurweefsel of kevlar die de lengte hebben van het rolroer en ongeveer 1,5cm breed zijn.
Je trekt je nitril handschoenen aan en mengt epoxy en harder om het weefsel te benatten.
Dan leg je het balsa op de folie en het weefsel op het balsa.
Ik ben 2 verschillende projectjes aan het bouwen dus je zal verschillende vleugels zien.
Ik bouw eerst de bovenbeplanking en de volgende dag de onderste.
De eerste heeft een extra versterking in het midden, dus daar leg ik eerst een strook weefsel en benat dat.
Daarna het weefsel dat de hele vleugel bedekt
Als het weefsel luchtvrij aangebracht is is het tijd om de scharnieren te maken.
Hier gebruik ik het scheurweefsel voor.
Dit is taai spul en moet je echt knippen.
Ik heb vooraf op het balsa afgetekend waar de rolroeren en ook de scharnierlijn komt.
Op boven en onderkant.
Dus ik leg het scheurweefsel op de scharnierlijn en benat dat ook met epoxy.
In projectje nummer 2 zie je hoe ik de rolroeren getekend heb
Eerst op 1 kant, op de hoekpunten 2 spelden doorgeprikt.
Aan de andere kant
Als de speld eruit gaat heb je een gaatje en zo kan je exact alles overzetten.
Nadat het balsa en weefsel klaar zijn is het tijd om het op de kern te leggen.
Die leg ik eerst in de onderschaal, die dek ik af met folie, huishoudfolie is prima.
En daarop leg ik dan het balsa, voorzijde ligt gelijk met de voorlijst.
En dan de schaal sluiten.
Op de zijkant van het schuim zet ik altijd referentietekens zodat ik weet dat het profiel klopt.
Een zij-aanzicht
De slang voor het vacuum ligt er al, in een prop papier zodat ie altijd lucht aan kan zuigen.
Ook ligt bovenop de schalen een laag papier, ook om te zorgen dat ie volledig aan kan zuigen.
Dan alles dichtkitten met acrylaatkit.
En zuigen maar
NIet te diep, 0,5 bar onderdruk is al zat, dat is 5 kilo per cm2
Ik zit op 0,6 bar onderdruk, dus 60 kilo op 10x10 cm.
EPS60 kan kortstondig 60 kPa aan, dat is dus 60 kilo per dm2 en vervormt dan minder dan 2%
Laatst bewerkt: