Schulze alpha 5 ontvanger in FVK boomerang

Hallo,

ik heb in Dortmund een boomerang gekocht en een schulze alpha 5 ontvanger.
Nu blijkt dat aan de ontvanger een antenne van maar liefst 95cm staat, dat wil zeggen dat de antenne nog 65cm achter de staart hangt te bengelen.

Ik denk dat die 65cm loshangende antenne op een racertje van 62cm lengte toch wel wat gaat afremmen.

Nu heb ik wel eens gelezen dat je gerust een stukje van de antenne mag afknippen (mits verlies van reikwijdte).

Is dit aan te raden?? En hoeveel dan om nog veilig te kunnen vliegen??

En mag je antenne wel in de carbon-kevlar romp liggen of hang je ze beter aan de buitenkant ivm reikweidte?

Thanks,

Joeri

Afknippen schijnt inderdaad te kunnen, al zou ik het persoonlijk niet durven. Het is tenslotte geen parkflyer die nog geen deuk in een pakje boter slaat.

Wat veel mensen doen is de antenne vervangen door een dunne verenstaal draad en dan gewoon dezelfde lengte als de originele antenne houden.

Ik heb met m'n boomerang nooit problemen gehad met de antenne door de romp heen gevoerd.

Paul

leuk dat nog iemand hem in dortmund heeft gekocht!
Ik denk ik er een jeti rex5 (mpd of plus) in doe, die heeft een 50cm antenne.

Maar de vleugel is toch hol, kun je hem daar niet door doen? Je neemt stuk romp mee, en daarna de vleugel in.

En een stuk lakdraad of verenstaal kan ook.
(Lakdraad is lichter, verenstaal blijft in zijn form dus zou minder weerstand kunnen hebben.)

Ga je hem trouwens met een sp400 vliegen?

nando zei:
Ga je hem trouwens met een sp400 vliegen?

Ja, dat vroeg ik vorig jaar ook aan Fedde... :roll: Had nog €50,- geboden omdat zijn Boomerang een betere eigenaar verdiende, heb alleen geen respons daarop ontvangen. 8)

Weet je trouwens zeker dat je die Jeti Rex 5 gaat gebruiken? Hoor daar weleens spannende verhalen over bij gebruik in elektro modellen...

Robinio zei:
Welke ontvanger Nando ook gebruikt, als hij gaat vliegen is het altijd spannend......
Idd

Jorrit zei:
Ik zie iedereen altijd gewoon Tesa plakband gebruiken. :)
Idd

Ik ga de mijne trouwens ook sp400 vliegen(2s lipo), maar maak hem uitwisselbaar met een MEGA 16-15-03 en mss warp 4-4 (mega 16-15-05 kloon)(3s lipo).

Ok, bedankt. Dan neem ik een tesa plakbandje mee als ik hem ga vliegen.

Ik ga hem vliegen met een Mega 16/7/10 (1740 KV). Een brushless Speed 400 vervanger die ik nog had liggen. Uiteraard wil ik deze in de toekomst upgraden, maar eerst eens vliegen.

Het enige wat mij nog tegen houdt is ook de ontvanger. Dat ding is zo klein dat geen van mijn ontvangers past.
Waarschijnlijk wordt het ook een Alpha 5.
De nieuwe MPX RX-6-SYNTH light of RX 5 vind ik ook interessant. Helaas zijn ze heel nieuw en bezitten ze geen IPD.

Pascal, kijk ook eens bij Paf naar de Paf (MZK) Sexta ontvangers, Deze zijn heel goed en voorzien van de laatste Berg technologie.

Theo Coenen zei:
Pascal, kijk ook eens bij Paf naar de Paf (MZK) Sexta ontvangers, Deze zijn heel goed en voorzien van de laatste Berg technologie.

Helaas zijn deze incl. verzend kosten duurder dan een Schulze waarvoor ik maar 10 min. moet rijden..

@Pascal

Ik zou de jeti rex5 plus ontvanger toch ook eens overwegen, dan ga je niet met dat antenneprobleem zitten zoals ik.
Neem dan wel zeker de plus en niet de vodden MPD versie.

Verder ga ik men boomerang ook met sp400 vliegen, dan blijft het goedkoop en kan je er ook al eens een wedstrijd met meevliegen.
Langs de andere kant is het wel een heel gedoe om die speed 400 motoren te roderen, te timen en dan nog eens je battery-pack in goede staat brengen.

Gr Joeri

Joeri G. zei:
@Pascal

Ik zou de jeti rex5 plus ontvanger toch ook eens overwegen, dan ga je niet met dat antenneprobleem zitten zoals ik.
Uhm... volgens mij haal je de plus en mpd door elkaar.
mpd is de nieuwe betere versie, ik vlieg soms indoor, en had met de plus storing, toen de plus met mpd vervangen en gelijk nergens last van. buiten trouwens geen storing met de plus.

Ik heb de booomerang eigelijk gekocht om toch iets electro mee te kunnen nemen naar een pylon meeting waar ik dan met een Q500 vlieg.
Er schijnt te weinig animo voor sp400 te zijn...
Ik kan waarschijnlijk een accu lenen om op de wedstrijd spec's te komen.
Het is te veel gedoe om een wedstrijd nimh te onderhouden dan maar wat langzamer, en tijdens het vrijvliegen lekker met lipo.
(Die regel mag van mij veranderd worden, 2s lipo is langzamer dan 7 nimh, maar je hebt een gewichtsvoordeel wat je merkt in bochten. Sorry, off-topic.)

nando zei:
Uhm... volgens mij haal je de plus en mpd door elkaar.
mpd is de nieuwe betere versie, ik vlieg soms indoor, en had met de plus storing, toen de plus met mpd vervangen en gelijk nergens last van. buiten trouwens geen storing met de plus.

Ieder zijn ervaring Nando, voor mij (en voor andere clubleden bij ons) is de MPD versie niet beter.

Joeri

Joeri G. zei:

Deze heb ik op dit moment in mijn shockflyer. Heb je er al ervaring mee in snellere modellen?

Joeri G. zei:
Verder ga ik men boomerang ook met sp400 vliegen, dan blijft het goedkoop en kan je er ook al eens een wedstrijd met meevliegen.
Langs de andere kant is het wel een heel gedoe om die speed 400 motoren te roderen, te timen en dan nog eens je battery-pack in goede staat brengen.

Jammer dat er hier in nederland geen animo voor is. Anders had ik hem ook met een gewone sp400 uitgerust.

@Pascal

Bij ons in de club is er vorige maand een sp400 pylon wedstrijd geweest en er waren meerdere deelnemers bij met de rex5 plus ontvanger en daar heb ik toch geen klachten van gehoord.

PascalvO zei:
Jammer dat er hier in nederland geen animo voor is. Anders had ik hem ook met een gewone sp400 uitgerust.
Ik heb dit nou zovaak gehoord, als iedereen die dat zegt hem gewoon lekker met een sp400 uitrust en een wedstijdje vliegt, zijn er gelijk genoeg mensen.

nando zei:
PascalvO zei:
Ik heb dit nou zovaak gehoord, als iedereen die dat zegt hem gewoon lekker met een sp400 uitrust en een wedstijdje vliegt, zijn er gelijk genoeg mensen.

De mega kan zo omgeruild worden met een speed 400 :wink:

Joeri,

ik vlieg in mijn stingers met een alpha 5 ontvanger met antenne op volle lengte. Ik weet dat ik op de laatste wedstrijd niet de snelste was :D maar dat lag echt niet aan dat antenneke dat hangt te zwiepen. Gewoon die lengte houden want ervaring leert dat die pylons al genoeg last hebben van 'knak'-storingen, bij alleman. (zeker als je mee gaat vliegen op wedstrijden in de Walen, op sommige terreinen is het een ramp).
Er is al veel ge-experimenteerd op wedstrijden met antennes, maar uiteindelijk zonder betere resultaten. Gewoon de lengte houden.

Kurt

Back